Po velké opravě za 3,5 milionu se na koleje vrací parní lokomotiva Rosnička...

Po velké opravě za 3,5 milionu se na koleje vrací parní lokomotiva Rosnička postavená v roce 1956. Navzdory původním plánům byly tehdy nakonec vyrobeny jen dvě. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

„Žabí“ lokomotiva Rosnička se po opravě za 3,5 milionu vrací na koleje

  • 3
Ne do rybníka, ale na koleje železnice se po nákladné opravě vrací Rosnička, parní lokomotiva 462.202 připomínající žábu svou zelenou barvou. Oblaky páry a pronikavým hvizdem doprovodila své slavnostní představení v přerovském podniku DPOV.

Rosničku postavili dělníci plzeňské lokomotivky Škoda v roce 1956. Měla být posledním typem parní lokomotivy vyvinutým pro Československé státní dráhy. Navzdory plánované výrobě několika desítek kusů opustily nakonec továrnu jen dvě nové lokomotivy.

„Rosnička je jedinečná tím, že přestože v době jejího vzniku přibývalo motorových lokomotiv, ona si zachovala původní prvorepublikovou konstrukci, což dokládá význam tehdejšího československého strojírenství,“ uvedl Karel Ksandr, ředitel Národního technického muzea v Praze, do jehož sbírek lokomotiva patří.

Poté, co na ní opraváři Muzea ČD v Lužné u Rakovníka dokončili v létě práci, se Rosnička v září přesunula zpátky na Moravu, kde původně v 50. a 60. letech minulého století jezdila v čele osobních vlaků z Jihlavy do Brna a ze Znojma do Prahy. Později se přidaly také trasy z Brna do Přerova a České Třebové.

Lokomotivu opravila parta nadšenců, zastavila ji porucha kotle

V roce 1972 se jejím mateřským depem stala Olomouc a následně vozila především cestující z Krnova a Nezamyslic. O dva roky později lokomotivu převzalo Národní technické muzeum, které ji v roce 1980 nechalo opravit jako neprovozní exponát.

Rosnička se vrací na koleje

V osmdesátých letech se ale Rosnička do Olomouce vrátila . Parta místních nadšenců se ji tehdy rozhodla opět zprovoznit, což se jim po náročné opravě podařilo v roce 1993.

Od té doby jezdila lokomotiva v čele vlaků při zvláštních příležitostech až do roku 2009, kdy se jí porouchal kotel. České dráhy a Národní technické muzeum se však rozhodly Rosničku opět zprovoznit.

Celková oprava stála více než tři a půl milionu korun. Na jejím financování se podílelo Depo historických vozidel Českých drah, Ministerstvo dopravy a Nadace Okřídlené kolo, která se snaží získávat prostředky na opravy a údržbu historických železničních vozidel.

Opravená Rosnička poveze první cestující už v sobotu

V rámci její kampaně mohli zájemci poslat své příspěvky také formou textové zprávy. Celkem se nadaci na opravu podařilo vybrat půl milionu korun.

„Jsem velmi rád, že na rozdíl od některých našich jiných exponátů bude Rosnička znovu vozit cestující. Plánujeme ji nasazovat na historické vlaky,“ dodal Ksandr.

Veřejnost se s opravenou parní lokomotivou bude moci poprvé setkat už tuto sobotu v rámci Dnů železnice. Rosnička pojede v čele vlaku na trase mezi Bohumínem a Ostravou.