Olomoucí po letech příprav jezdí tramvaje na nové trase

  • 2
V pátek odpoledne, přesně ve 14:18, vyjela z olomouckého náměstí Hrdinů první tramvaj ve směru na jih, do čtvrti Nové Sady. Po nové tramvajové trati jezdí směrem k nejlidnatějším olomouckým sídlištím linka číslo tři. Navíc za další dva týdny k ní přibude ještě linka číslo pět.

Při cestě od centra města najedou lidé na nové koleje z třídy 17. listopadu. První zastávka nese jméno Šantovka, stejně jako nová nákupní galerie, u níž stojí.

Následují pak další dvě zastávky, a to V Kotlině a Trnkova, na níž je prozatím konečná. Od Šantovky se sem do Rooseveltovy ulice dostanou cestující tramvají zhruba za pět minut.

Nová linka číslo tři

zastávky: Fibichova, Hlavní nádraží, U Bystřičky, Žižkovo náměstí, U Dómu, Náměstí Republiky, U Sv. Mořice, Náměstí Hrdinů, Okresní soud, Tržnice, Šantovka, V Kotlině, Trnkova.

V pracovních dnech bude do 15. prosince jezdit každou půlhodinu.

O víkendu se jí lidé dočkají každou čtvrthodinu, tramvaje ale budou jezdit jen mezi zastávkou Trnkova a Náměstím Hrdinů.

Od 15. prosince ji na nové trati doplní i tramvaje číslo pět. Budou jezdit k hlavnímu nádraží přímo přes třídu Kosmonautů. Pojedou každou půlhodinu. Linka číslo tři pak bude jezdit co čtvrt hodiny.

Při první jízdě tramvají na Nové Sady se člověku otevírá úplně nový pohled na míjející město a koryto Mlýnského potoka.

"I díky tramvajové trati zde na břehu vznikl nový kus Olomouce, nové velké nábřeží. Na radě města jsem se rozhodli, že se obrátíme na zastupitele s návrhem, aby se jmenovalo Švýcarské nábřeží. A to proto, aby další generace nezapomněly na pomoc Švýcarska, díky níž se novou trať podařilo vybudovat," uvedl po slavnostním spuštění tramvajové trati olomoucký primátor Martin Novotný.

Připomněl tak dotaci, která na stavbu první části trati na Nové Sady doputovala ze švýcarských fondů. Šlo o více než 150 milionů korun, celkové náklady na vznik prozatím hotové části trati přesáhly 270 milionů.

Nejde však s velkou pravděpodobností o poslední finance, které město do této trati vloží. Již nyní se na radnici pracuje na přípravě její další části. Ta by měla tramvaje dovést přímo do srdce sídliště na Nových Sadech, a to přes ulici Zikova do ulice Schweitzerova.

Kdy se tato klíčová část nové trati začne stavět, záleží již na budoucím vedení Olomouce, které vzejde příští rok z komunálních voleb.

"My jsme se rozhodli, že této budoucí reprezentaci města předáme kompletní projektovou dokumentaci a všechna potřebná povolení. Já bych považoval za optimální, aby ta druhá etapa byla dostavěna v horizontu příštích tří let," doplnil Novotný.

Tramvaje budou jezdit každých deset minut

Jak tedy budou nyní nové tramvaje jezdit? Z Nových Sadů se lidé v následujících dvou týdnech budou moci linkou číslo tři dopravit pouze dvakrát do hodiny. Nové tramvaje je ze zastávky Trnkova dovezou na hlavní vlakové nádraží. Jejich trasa vede skrz centrum města, mimo jiné přes zastávky Šantovka, Náměstí Hrdinů, Náměstí Republiky či U Dómu a U Bystřičky.

Více nových tramvajových spojů se pak Olomoučané dočkají od neděle 15. prosince, kdy se mění jízdní řády.

"Od toho dne vyrazí ze zastávky Trnkova každou hodinu čtyři spoje číslo tři. Navíc k nim přibudou dva spoje linky číslo pět, které pojedou k hlavnímu nádraží přímo přes třídu Kosmonautů," přibližuje za olomoucký magistrát Michal Folta z tamního oddělení mediální komunikace.

Celkem tak od poloviny prosince pojede každou hodinu ze zastávky Trnkova šest spojů, v průměru jeden za deset minut.

Město přitom při plánování nových tramvajových linek vybíralo z více variant jejich jízdních řádů. V rámci některých verzí se dokonce uvažovalo o zrušení nynější tramvajové linky číslo šest. Nakonec k tomu nedojde.

"Vybírali jsme z několika variant, podklady pro nás připravil odbor dopravy. Věřím, že jsme na základě těchto pečlivě připravených podkladů rozhodli dobře a že budou cestující z Nových Sadů s novou tramvajovou tratí spokojeni," doplňuje primátor Novotný.

O víkendu se provoz omezí

Jiná pravidla však nyní budou pro linku tři platit o víkendu. Bude totiž jezdit jen mezi zastávkami Trnkova a Náměstí Hrdinů. Pojede ovšem každou čtvrthodinu. Přímo do centra města a především na hlavní nádraží však nepojede. Místo toho zajede do Sokolské ulice, kde řidič přejde k řízení na druhé straně soupravy a za chvilku opět vyrazí zpět na jih města.

Magistrát tento režim vysvětluje tím, že kdyby na nádraží o víkendech jezdila i trojka, hustota spojů v centru by přesáhla skutečnou víkendovou potřebu. Obyvatele Nových Sadů proto čeká o sobotách a nedělích při cestě na vlak přestupování.

"Cestující, kteří budou chtít pokračovat dál směrem k nádraží, vystoupí na náměstí Hrdinů, kam přijede vždy zhruba dvě minuty poté linka číslo čtyři, na níž si přesednou," nabízí řešení Jiří Dostál, vedoucí dispečerského provozu olomouckého dopravního podniku.

Stejná návaznost by mezi tramvajemi číslo tři a čtyři měla platit i při cestě z hlavního nádraží.