Obce či lidé, kteří mají návrhy či připomínky k novému vlakovému jízdnímu řádu, je musí dát vědět na krajský úřad nebo ministerstvo do konce měsíce. Pak už bude pozdě. (Ilustrační snímek)

Obce či lidé, kteří mají návrhy či připomínky k novému vlakovému jízdnímu řádu, je musí dát vědět na krajský úřad nebo ministerstvo do konce měsíce. Pak už bude pozdě. (Ilustrační snímek) | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Na připomínky k novému jízdnímu řádu mají lidé i města necelý měsíc

  • 2
Přestože jízdní řád pro příští rok začne platit až 11. prosince, mají lidé z Olomouckého kraje už jen necelý měsíc na to, aby poslali své připomínky či návrhy na úpravu regionálních či dálkových spojů nebo rychlíků. Na začátku září bude totiž příprava jízdního řádu ukončena a dráhy ho připraví k tištění.

V současnosti jsou už například uzavřené přípravy většiny mezistátních spojů a jsou známé předpokládané rychlejší časy spojů EC, IC a Expres například mezi Prahou a Ostravou.

"Nyní vrcholí projednávání jízdních řádů na rok 2012 s objednavateli, tedy s krajskými úřady a s ministerstvem dopravy. Pokud mají občané nebo obce ještě nějaké návrhy na jejich vylepšení,musí je co nejrychleji předat krajskému úřadu, pokud jde o regionální spoje, nebo ministerstvu, pokud jde o dálkové," řekl Antonín Blažek, náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu.

Potom už podle něj nebude možné do tras vlaků a jejich zastávek zasahovat. Na vnitrostátních jízdních řádech, především v regionální dopravě, se totiž ještě pracuje a mohou doznat i výraznějších změn.

Naopak o podobě mezistátních jízdních řádů je už teď v podstatě rozhodnuto. Trasy mezistátních vlaků se dojednávají každoročně na mezinárodní konferenci Forum Train Europe. Mezinárodní jízdní řád na příští rok podle pracovníků drah nezaznamená významné změny, přesto se některé novinky najdou.

Více rychlejších souprav zrychlí cestu na některých tratích

Například nasazením více souprav s rychlostí 160 km/h se předpokládá zkrácení cestovních časů na některých tratích, například z Prahy do Olomouce o 11 minut, z Prahy do Ostravy o 16 minut a z Prahy do Žiliny přes Ostravu, dokonce až o 39 minut.

"Další změnou je i to, že vlak Slovakia Praha - Košice bude nově sestaven pouze z lůžkových a lehátkových vozů. Spoj však i nadále poveze autovozy z Prahy do Popradu a do Košic," popsal mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Naopak rychlík Silesia, který se nově vrátí na dřívější trasu Praha - Krakov, bude v úseku mezi hlavním městem Česka a Bohumínem a zpět veden místo rychlíku Ostravan a bude nabízet také skupinu vozů 1. a 2. třídy pro takzvané denní cestující.