Pracovníci specializované firmy čistí a zajišťují nebezpečný svah nad tratí u Hanušovic.

Pracovníci specializované firmy čistí a zajišťují nebezpečný svah nad tratí u Hanušovic. | foto: Petr Janeček, MAFRA

Na trati, kde sesuv vykolejil vlak, hrozí další pád skály

  • 0
Na místě nedělního sesuvu půdy, který zasypal železniční trať mezi Hanušovicemi a Starým Městem a způsobil vykolejení vlaku, hrozí další zřícení skal. Drážní zaměstnanci proto museli přerušit odklízení závalu a odborníci se nyní snaží zajistit nebezpečný svah. Vlaky se na trať vrátí nejdříve 1. června.

Původně chtěla kusy skal a zeminu odklidit Správa železniční dopravní cesty, která zajišťuje provozuschopnost tratí, hned v pondělí.

"Naše lidi jsme ale stáhli právě proto, že svah je velmi nestabilní a hrozilo nebezpečí dalšího sesuvu. Nechtěli jsme zaměstnance vystavovat riziku. Proto jsme povolali havarijní službu, která se na takové události specializuje," popsal mluvčí Správy železniční dopravní cesty Tomáš Drvota.

Na místo sesuvu tak přijeli pracovníci specializované firmy, kteří se pokoušejí nebezpečný svah zajistit.

Vykolejený vlak u Hanušovic

Vlak už je odtažený, trať zatím zůstává zasypaná skálou.

Odborníci čistí a zajišťují nebezpečný svah.

"Na trať spadlo 30 až 40 kubíků kamení z břidlicové skály. Naším úkolem je očistit svah, aby nepadalo další kamení. Potom odstraníme sesuv z kolejí a připravíme materiál na odvoz," řekl výrobní ředitel společnosti Strix Petr Sedláček (o vykolejení vlaku čtěte zde).

V úterý také posoudí svah geolog. Ten řekne, zda se začátkem června vrátí na koleje mezi Hanušovicemi a Starým Městem vlaky.

Geolog Stanislav Štábl uvedl, že svah v oblasti sesuvu je velmi rizikový. "V posledních letech tam dochází k sesuvům prakticky každým rokem," řekl Štábl.

Podle Štábla je svah tvořený břidlicemi, které jsou náchylné k sesuvům. "Tuhle vlastnost tady ještě umocňuje jejich sklon, který je výrazný a směřuje přímo k trati. Potom stačí zima s častým střídáním teplot jako letos. Nyní po velkém suchu přišel vydatný déšť, takže voda se dostala do puklin a část horniny se dala do pohybu," popsal pravděpodobný scénář sesuvu geolog.

Pracovníci specializované firmy zajišťují nebezpečný svah nad tratí u Hanušovic.

Pracovníci specializované firmy čistí a zajišťují nebezpečný svah nad tratí.

Expert upozornil, že je pouze otázkou času, kdy bude nutné provést nákladné statické zajištění. "Zatím se tu prováděla pouze dílčí opatření. V budoucnu se celý úsek bez zásadní sanace pravděpodobně neobejde," míní Štábl.

České dráhy nebudou jezdit po zavalené trati nejméně do konce května. Už v neděli nasadily náhradní autobusy. "Máme nasmlouvané náhradní autobusové dopravce, takže pokud to bude nutné, budou autobusy jezdit i delší dobu než jen do konce května," řekla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

,