Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nástupiště a podchod nádraží v Olomouci se promění nejdřív za tři roky

  12:56
Opravených nástupišť a podchodu na olomouckém hlavním nádraží se cestující jen tak nedočkají. Velká proměna olomouckého železničního koridoru totiž nezačne dřív než v roce 2014. Původně to přitom bylo datum dokončení prací, se kterými se mělo začít už letos.
Plánovaný vzhled hlavního nádraží po rekonstrukci olomouckého železničního

Plánovaný vzhled hlavního nádraží po rekonstrukci olomouckého železničního uzlu. Pohled z jižní strany (od nadjezdu). | foto: Moravia Consult Olomouc

V již hotových plánech za více než tři miliardy korun se kromě pro cestující nejcitelnějších místech mluví i o kompletní obnově místních kolejí a mostů. Na jejich rekonstrukci je už dokonce vydané stavební povolení, trať v okolí krajského města díky úpravám dosáhne na mezinárodní standard.

Vlaky tak po ní budou moci jezdit rychlostí až 160 km/h. Šoféry v ulicích města ale úpravy nepotěší - přinesou až měsíční uzavírky.

"V tuto chvíli vybíráme stavby, na které pak budeme žádat evropské dotace. Zjednodušeně řečeno je podle řady kritérií bodujeme, na vítězných se začne v rozmezí let 2014 až 2020 pracovat," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Současný pohled na olomoucké hlavní nádraží a prostor před ním z budovy regionálního centra.
Plánovaný vzhled hlavního nádraží po rekonstrukci olomouckého železničního

Staré a plánované nové olomoucké hlavní nádraží. Změnit se mají nástupiště i koleje. Vlevo pohled z budovy regionálního centra, vpravo ze severovýchodu od čtvrti Bělidla.

"Obnova olomoucké železnice za bezmála tři a půl miliardy korun má pro nás velký význam. Pokud se dostane mezi vybrané, budeme její zahájení tlačit právě k roku 2014," dodal.

Nádraží přibude po proměně jedno nástupiště

Po jejím dokončení by se tak cestující na koridoru v okolí Olomouce mohli těšit na moderní koleje a mosty, do nového kabátu by se pomyslně měl obléknout i podchod na hlavním nádraží a všechna jeho nástupiště. Dělníci dokonce jedno přistaví.

Současný pohled na rekonstruovanou část třetího nástupiště olomouckého hlavního nádraží.
Plánovaný vzhled druhého a dalších nástupišť po rekonstrukci olomouckého
Současný pohled z druhého nástupiště olomouckého hlavního nádraží.
Takto by měl po rekonstrukci olomouckého železničního uzlu vypadat pohled ze

Nejviditelnější změna bude pro cestující na nástupištích. Vlevo pohled dnes, vpravo budoucí.

"Až s touto celkovou modernizací skončí, posune se zde možná maximální rychlost vlakových souprav na 160 kilometrů v hodině. Zvýší se také komfort cestujících. Už teď i ve starých vagonech poznáte, jestli jedete po nové, či původní trati," popsal již dříve Jiří Parma z olomoucké firmy Moravia Consult.

Na část z miliardových plánů již olomoucký magistrát na konci září vydal stavební povolení. Týká se silničního nadjezdu v městské části Černovír, který čeká kompletní demolice a nová výstavba, podjezdu v Pavlovičkách, kde se postupně objeví nový asfaltový koberec, a mostu přes Bystřičku, na němž přibude další kolej. Povolení platí dva roky, úřad ho však poté může i prodloužit.

Rekonstrukce nádraží a okolí přinese řadu dopravních omezení

"Předběžně již máme hotový plán postupných uzavírek, které s těmito plány souvisí. Na týdny až měsíce se tak řidiči nedostanou například do ulice Milady Horákové či do ulice U podjezdu," vypočítává Vojtěch Holý z odboru dopravy na tamním magistrátu.

Co se na nádraží plánuje

- stavba nového nástupiště a oprava těch stávajících
- modernizace kolejiště
- přestavba podchodu, vznikne také nový informační systém podle evropských standardů
- opravy okolních cest, modernizace silničního nadjezdu v městské části Černovír, podjezdu v Pavlovičkách a mostu přes řeku

Rozsáhlou videoprezentaci o celé přestavbě můžete shlédnout zde

zdroj: Moravia Consult Olomouc

"Pro dopravu v Olomouci to bude dost velký zásah, například na podjezd v Pavlovičkách zřejmě pustíme jen hromadnou dopravu, auta budou muset jinudy," dodává.

Na termín zahájení stavby čekají i v olomoucké pobočce Správy železniční dopravní cesty. "Výhledově počítáme s rokem 2014, ale je zde také předpoklad, že by se se vším mohlo začít již příští rok," prozrazuje její ředitel Jiří Mlynář.

Dřívější začátek rekonstrukce olomoucké trati pak nevylučuje ani ministerstvo. "Je to ovšem trochu loterie. Pokud by se například kvůli stížnostem ekologů či nějakého občanského sdružení pozdržela kdekoli v republice již rozdělaná Unií dotovaná stavba, tak bychom jako náhradní variantu mohli evropské komisi nabídnout právě olomouckou rekonstrukci," přemítá Novák.

  • Nejčtenější

Skiareál z evropských dotací za 126 milionů lyžaře netáhl, je roky zavřený

2. května 2024

Dotace z Evropské unie se staly nedílnou součástí většiny velkých projektů v Olomouckém kraji....

Olomouc se po 25 letech chystá převzít zpět od Francouzů správu pitné vody

3. května 2024  4:55

Vodohospodářskou společnost VHS Olomouc začne už brzy vést nový ředitel, jehož hlavním úkolem bude...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

D35 u Litovle blokovala nehoda, ze zdemolovaného vozu se vysypal náklad

2. května 2024  10:45,  aktualizováno  16:36

Cestu po dálnici D35 ve směru z Olomouce na Mohelnici komplikovala více než sedm hodin nehoda...

Nejstarší a největší park krášlí metropoli Hané už dvě století

6. května 2024  14:25

Když před čtrnácti lety začalo ve Smetanových sadech kácení Rudolfovy aleje, byla to pro Olomouc...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vojenský újezd Libavá byl opět na jeden den otevřený turistům, ukázal i tank

1. května 2024  5:56,  aktualizováno  16:12

Unikátní příležitost podívat se do jinak veřejnosti uzavřeného vojenského výcvikového prostoru...

Den otevřených dveří DPMO nabídne v Olomouci i jízdy historickými tramvajemi

8. května 2024  5:24

Dopravní podnik města Olomouce si připomene 125. výročí zahájení pravidelného tramvajového provozu...

Byly na obranu nevidomé dívky, řekl kněz o zbraních, které nesl do Vatikánu

7. května 2024  15:32,  aktualizováno  16:41

Kněze, kterého vatikánská policie zadržela o víkendu v doprovodu skupiny poutníků z Česka a u něhož...

Posledních 41 kroků od smrti. Válečný masakr odbojářů vznikl jako detektivka

7. května 2024

Premium Poprava šestnácti lidí v Šumperku gestapem dodnes vyvolává nezodpovězené otázky. Nová kniha...

V Olomouci slaví bujarý majáles, králem letos bude písničkář Michal Horák

7. května 2024

Tradiční studentský svátek, majáles Univerzity Palackého (UP), má letos podtitul Bez hranic. Od 6....

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...