Plánovaný vzhled hlavního nádraží po rekonstrukci olomouckého železničního

Plánovaný vzhled hlavního nádraží po rekonstrukci olomouckého železničního uzlu. Pohled z jižní strany (od nadjezdu). | foto: Moravia Consult Olomouc

Nástupiště a podchod nádraží v Olomouci se promění nejdřív za tři roky

  • 2
Opravených nástupišť a podchodu na olomouckém hlavním nádraží se cestující jen tak nedočkají. Velká proměna olomouckého železničního koridoru totiž nezačne dřív než v roce 2014. Původně to přitom bylo datum dokončení prací, se kterými se mělo začít už letos.

V již hotových plánech za více než tři miliardy korun se kromě pro cestující nejcitelnějších místech mluví i o kompletní obnově místních kolejí a mostů. Na jejich rekonstrukci je už dokonce vydané stavební povolení, trať v okolí krajského města díky úpravám dosáhne na mezinárodní standard.

Vlaky tak po ní budou moci jezdit rychlostí až 160 km/h. Šoféry v ulicích města ale úpravy nepotěší - přinesou až měsíční uzavírky.

"V tuto chvíli vybíráme stavby, na které pak budeme žádat evropské dotace. Zjednodušeně řečeno je podle řady kritérií bodujeme, na vítězných se začne v rozmezí let 2014 až 2020 pracovat," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Současný pohled na olomoucké hlavní nádraží a prostor před ním z budovy regionálního centra.
Plánovaný vzhled hlavního nádraží po rekonstrukci olomouckého železničního

Staré a plánované nové olomoucké hlavní nádraží. Změnit se mají nástupiště i koleje. Vlevo pohled z budovy regionálního centra, vpravo ze severovýchodu od čtvrti Bělidla.

"Obnova olomoucké železnice za bezmála tři a půl miliardy korun má pro nás velký význam. Pokud se dostane mezi vybrané, budeme její zahájení tlačit právě k roku 2014," dodal.

Nádraží přibude po proměně jedno nástupiště

Po jejím dokončení by se tak cestující na koridoru v okolí Olomouce mohli těšit na moderní koleje a mosty, do nového kabátu by se pomyslně měl obléknout i podchod na hlavním nádraží a všechna jeho nástupiště. Dělníci dokonce jedno přistaví.

Současný pohled na rekonstruovanou část třetího nástupiště olomouckého hlavního nádraží.
Plánovaný vzhled druhého a dalších nástupišť po rekonstrukci olomouckého
Současný pohled z druhého nástupiště olomouckého hlavního nádraží.
Takto by měl po rekonstrukci olomouckého železničního uzlu vypadat pohled ze

Nejviditelnější změna bude pro cestující na nástupištích. Vlevo pohled dnes, vpravo budoucí.

"Až s touto celkovou modernizací skončí, posune se zde možná maximální rychlost vlakových souprav na 160 kilometrů v hodině. Zvýší se také komfort cestujících. Už teď i ve starých vagonech poznáte, jestli jedete po nové, či původní trati," popsal již dříve Jiří Parma z olomoucké firmy Moravia Consult.

Na část z miliardových plánů již olomoucký magistrát na konci září vydal stavební povolení. Týká se silničního nadjezdu v městské části Černovír, který čeká kompletní demolice a nová výstavba, podjezdu v Pavlovičkách, kde se postupně objeví nový asfaltový koberec, a mostu přes Bystřičku, na němž přibude další kolej. Povolení platí dva roky, úřad ho však poté může i prodloužit.

Rekonstrukce nádraží a okolí přinese řadu dopravních omezení

"Předběžně již máme hotový plán postupných uzavírek, které s těmito plány souvisí. Na týdny až měsíce se tak řidiči nedostanou například do ulice Milady Horákové či do ulice U podjezdu," vypočítává Vojtěch Holý z odboru dopravy na tamním magistrátu.

Co se na nádraží plánuje

- stavba nového nástupiště a oprava těch stávajících
- modernizace kolejiště
- přestavba podchodu, vznikne také nový informační systém podle evropských standardů
- opravy okolních cest, modernizace silničního nadjezdu v městské části Černovír, podjezdu v Pavlovičkách a mostu přes řeku

Rozsáhlou videoprezentaci o celé přestavbě můžete shlédnout zde

zdroj: Moravia Consult Olomouc

"Pro dopravu v Olomouci to bude dost velký zásah, například na podjezd v Pavlovičkách zřejmě pustíme jen hromadnou dopravu, auta budou muset jinudy," dodává.

Na termín zahájení stavby čekají i v olomoucké pobočce Správy železniční dopravní cesty. "Výhledově počítáme s rokem 2014, ale je zde také předpoklad, že by se se vším mohlo začít již příští rok," prozrazuje její ředitel Jiří Mlynář.

Dřívější začátek rekonstrukce olomoucké trati pak nevylučuje ani ministerstvo. "Je to ovšem trochu loterie. Pokud by se například kvůli stížnostem ekologů či nějakého občanského sdružení pozdržela kdekoli v republice již rozdělaná Unií dotovaná stavba, tak bychom jako náhradní variantu mohli evropské komisi nabídnout právě olomouckou rekonstrukci," přemítá Novák.