Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za pět let přes dvacet nehod. Zrádná křižovatka u Prostějova se změní

  5:53aktualizováno  5:53
Na první pohled je to přehledná křižovatka na rovné silnici, přesto je křížení cest z Prostějova na Kostelec na Hané se silnicí ze Smržic do Mostkovic jednou z nejnebezpečnějších dopravních lokalit na Prostějovsku. Za posledních pět let se tu stalo přes dvacet nehod. Kraj začne křižovatku konečně spravovat.

Pohled na jednu z nejzrádnějších křižovatek na Prostějovsku. Místo je přehledné, situaci ale řidičům komplikuje sousedící železniční přejezd a cyklostezka. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Podle policie je křižovatka na hlavním tahu z Prostějova na Kostelec na Hané a Konici s vedlejší cestou ze Smržic do Mostkovic jednou z nehodových lokalit. Přitom jde o jednoduché a přehledné místo s jasně danou předností v jízdě a omezenou rychlostí na rovné silnici, kde navíc řidičům nic nebrání v rozhledu.

„Nenarodil jsem se v Prostějově, ale před pár lety jsem se sem přistěhoval. Autem jezdím často, ale nenapadlo by mě, že tato křižovatka by mohla být nebezpečná. Je přehledná. Na Prostějovsku jsou jiná daleko nebezpečnější místa na silnicích,“ myslí si třeba Jiří Červenka.

Policie však tvrdí, že velký počet havárií je zde už více než 20 let. Už v roce 2005 zpracovalo Centrum dopravního výzkumu Brno bezpečnostní audit, na základě kterého se doplnilo dopravní značení. Bohužel to nepomohlo.

„Je třeba konstatovat, že každoročně na této křižovatce dochází k dopravním nehodám s vážnými následky. Hlavní příčinou je jednoznačně nedání přednosti v jízdě,“ uvádí ve své analýze křižovatky Michael Vafek z dopravního inspektorátu v Prostějově.

Řidiči sledují přejezd a často jim ve výhledu překáží sloupek

V letech 2011 až 2015 se zde stala dvacítka havárií, při kterých bylo zraněno osmnáct lidí. Povrch silnice je podle policie už velmi starý - z roku 1975 - a proto má výrazně zhoršené protismykové vlastnosti. Na cestě, která nemá zpevněnou krajnici, jsou navíc vyjeté koleje.

Zrádná křižovatka

Podle posledního sčítání dopravy přitom po výpadovce na Konici projede kolem devíti tisíc aut za den. Hlavním problémem lokality je však cyklostezka a železniční přejezd těsně vedle křižovatky ve směru od Smržic.

„Řidiči sledují spíš dění na přejezdu a už se tolik nevěnují přednosti v jízdě. Svůj vliv má i takzvaný efekt předního pravého sloupku. V současné době se vyrábějí poměrně široké přední sloupky, za které se v určitém úhlu schová vozidlo. O tom, že k tomuto efektu dochází na této křižovatce, svědčí fakt, že všichni řidiči až na jeden případ byli ve vozidle sami bez spolujezdce,“ dodal dopravní expert Vafek.

Ve hře je křižovatka s řadicími pruhy či malý kruhový objezd

Majitel silnice, kterým je Olomoucký kraj, se celou situací konečně začal zabývat.

„V červnu bude krajská rada schvalovat zahájení přípravy projektové dokumentace. Následovat bude výběrové řízení na projektanta. Máme zpracovanou studii na varianty úprav této křižovatky,“ uvedla mluvčí kraje Kamila Navrátilová.

„Úkolem projektanta bude navrhnout optimální řešení z hlediska plynulosti a především bezpečnosti silničního provozu. Vhodné řešení by mělo být zpracováno tak, aby byl brán v potaz i blízký železniční přejezd,“ dodala s tím, že úprav se nebezpečná křižovatka dočká snad už příští rok.

Ve hře je například varianta křižovatky s řadicími pruhy pro odbočování, nebo dokonce výstavba malého kruhového objezdu.

„Ten vychází nejlépe, protože odstraňuje příčiny vzniku téměř všech skupin nehod díky snížení rychlosti a zklidnění dopravy,“ argumentuje Vafek. Křižovatka by navíc mohla být v noci osvětlená, což by opět snížilo riziko nehod.

„Dnes už lze osvětlovat křižovatky bez připojení na veřejný zdroj energie, jak je to například u okružní křižovatky u Brodku u Prostějova,“ podotkl Vafek.

Podle něj by také pomohlo snížení rychlosti vlaků na 50 kilometrů za hodinu, důsledné sekání zeleně v okolí kvůli dobrému výhledu a zvýraznění přednosti v jízdě svislým a vodorovným značením.




Nejčtenější

Řidič přejel na D35 člověka, považoval jej za zvíře. Dálnice hodiny stála

Řidič přejel na D35 člověka. Dálnice stojí

Od brzkých ranních hodin až do odpoledne musela být uzavřena dálnice D35 v úseku mezi Velkým Újezdem a Přáslavicemi na...

Odešli ze světa financí a rok mýtili les. Srub mají dokonale promyšlený

Srub zaujme svou konstrukcí již zvenku.

Srub zasazený na pozemku v blízkosti lesa je obklopený volným nezastavěným prostorem a pastvinami s koňmi. Koncept...



Nechte nás kopat déle, žádají archeologové na posledním úseku dostavby D1

Pohled na probíhající archeologický průzkum na trase posledního úseku dostavby...

O půl roku navíc požádali Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) archeologové, kteří zkoumají budoucí trasu posledního úseku...

Opravený park v přerovské romské čtvrti ničí vandalové už před kolaudací

Čerstvě opravený park na přerovském náměstí Františka Rasche už se stal terčem...

Ani do formálního dokončení stavebních prací nevydržel bez poničení nově opravený parčík na přerovském náměstí...

Fotbal jde stranou, přednost má rodina. Rozehnal přerušil kariéru v Belgii

David Rozehnal v dresu Ostende

Zatímco spoluhráči z Ostende se připravují na jarní boj o záchranu v nejvyšší belgické soutěži, David Rozehnal zůstává...

Další z rubriky

Olomoucký kraj se stal Zemanovou baštou, zúročil i svých pět návštěv

Prezident Miloš Zeman zahájil ve středu 8. listopadu 2017 v Olomouci svou už...

Jednou z volebních bašt Miloše Zemana se při prvním kole prezidentských voleb ukázal být Olomoucký kraj. Současný...

Zapomnělo se na lidi, zlobí se starostové kvůli jízdním řádům autobusů

(Ilustrační snímek)

Nový systém ve veřejné dopravě možná zefektivnil trasy autobusů, ale nebere ohled na lidi, kteří jimi cestují, zlobí se...

Sníh střídá déšť s oblevou, lyžování v nížině se kvůli počasí prodraží

Ilustrační snímek

Z udržování sněhových podmínek v lyžařských střediscích se s neustálými výkyvy počasí stal spíše boj, než rutinní...

Najdete na iDNES.cz