Na nebezpečné křižovatce na kraji Mohelnice se loni odehrálo několik vážných nehod. Po jedné z nich skončili v nemocnici čtyři lidé včetně pětiletého dítěte.

Na nebezpečné křižovatce na kraji Mohelnice se loni odehrálo několik vážných nehod. Po jedné z nich skončili v nemocnici čtyři lidé včetně pětiletého dítěte. | foto: Policie ČR

Loni osm nehod a dva mrtví. Přehledná, ale nebezpečná křižovatka se změní

  • 17
Přehledná, jenže i tak velmi nebezpečná křižovatka u Mohelnice se dostala do první desítky silničních úseků s nejčastějšími a nejvážnějšími dopravními nehodami v Česku. Jen loni se tam stalo osm dopravních nehod, z toho dvě smrtelné. Silničáři a kraj proto chtějí místo lépe zabezpečit.

Podle statistiky zpracované odborníky v rámci projektu Allianz Automapa, který vytipovává nejrizikovější místa na českých silnicích, skončilo křížení Zábřežské ulice s komunikací první třídy I/44 v severní části Mohelnice na pátém místě žebříčku.

„Pro určení pořadí závažnosti kritických lokalit je klíčových několik kritérií. Jedná se zaprvé o počet nehod, při kterých ve vybraném úseku došlo ke smrtelnému nebo těžkému zranění, dále o počet zraněných nebo usmrcených osob na místě, ale také závažnost jejich zranění a počet ostatních nehod v dané lokalitě,“ přiblížil Roman Ventura z Allianz nadačního fondu, který za projektem stojí.

Jedna z nehod na křižovatce

Na mohelnické křižovatce došlo podle Ventury v loňském roce k osmi nehodám, z toho dvě byly smrtelné. Jeden člověk se při nich zranil těžce a osm účastníků nehod utrpělo lehká zranění.

Policie už nebezpečné místo prověřila a navrhla úpravy dopravního značení. „Z pohledu loňské nehodovosti jde o velmi nebezpečnou křižovatku. Doporučili jsme změny ve vodorovném značení,“ uvedla policejní mluvčí Marie Šafářová.

Místní vidí situaci jasně. „Hlavní problém je v tom, že je tam maximálně devadesátka, ale hodně řidičů tuto rychlost nedodržuje, a když v místě křížení potřebujete ve směru od Zábřeha přejet ,jedničku‘, tak jsou potom zbytečné problémy. Tady by pomohly snad jenom retardéry, které blázny za volantem alespoň trochu umravní,“ je přesvědčený například Martin Vaňourek z Mohelnice.

A policie mu dává za pravdu, také ona označuje za hlavní příčinu problémů nedodržování maximální devadesátikilometrové rychlosti. O retardérech však neuvažuje. Změny a konkrétní úpravy jsou v režii Olomouckého kraje a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je správcem silnic první třídy a dálniční sítě.

„Nebezpečná křižovatka bude řešena v rámci opravy rychlostní komunikace R35 v úseku od hranice šumperského okresu po Mohelnici a v úseku po křižovatku se silnicí I/44,“ řekla mluvčí hejtmanství Kamila Navrátilová.

ŘSD už má připravený a odsouhlasený návrh změn, které mají přispět k větší bezpečnosti.

„Dojde k úpravě vodorovného dopravního značení, kdy vznikne samostatný odbočovací pruh ze silnice I/44 ve směru na Libivou a ve směru na Mohelnici se prodlouží levé odbočení,“ sdělil Pavel Študent z ŘSD Olomouc.

Dalším místem tragických nehod je Bludovský kopec

Stavba včetně úpravy křižovatky je plánována na letošní a příští rok. „Podle dohody ŘSD učiní veškeré kroky k tomu, aby na úpravy křižovatky došlo již v první fázi této investice, tedy pokud možno ještě na jaře 2016,“ doplnila Navrátilová.

Pavel Študent z ŘSD doplnil: „My ty úpravy uděláme, i když z hlediska technického stavu je toto místo bez jakýchkoli zádrhelů. Navíc je to úsek velmi přehledný. Pořád je tu ale otázka, jestli se potom budou nezodpovědní řidiči řídit předpisy.“

Na Mohelnicku jde už o druhý případ extrémně nebezpečného silničního úseku, na který upozornily statistiky dopravních nehod. Na obávaném kopci mezi Bludovem a Šumperkem došlo jen od roku 2014 ke třem tragickým haváriím. Jejich bilance je děsivá: šest mrtvých.

ŘSD spolu s experty a policií proto navrhlo sérii změn, které mají pomoci v úseku zvýšit bezpečnost. Jednou z možností je nástřik povrchu speciální hmotou, která má varovné i protismykové vlastnosti. Krajním řešením pak mohou být betonová svodidla uprostřed silnice či takzvané úsekové měření rychlosti (více čtěte zde).