Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči neumějí reagovat na počasí. Není kde trénovat, upozorňuje expert

  14:21aktualizováno  14:21
Nezkušenost, pramenící ovšem i z nedostatku tréninkových ploch, ale také neochota řidičů přizpůsobit styl jízdy aktuálnímu počasí. Takové jsou podle dopravního experta příčiny řady lednových nehod v Olomouckém kraji. Podle meteorologů přitom v následujících dnech počasí řidiče ještě pořádně vyzkouší.

Řidička jela na Prostějovsku po zasněžené silnici příliš rychle a dostala smyk. Vůz skončil převrácený na boku na svodidlech. | foto: Policie ČR

Zima připravila v lednu na silnicích záludné podmínky. Zatímco nyní teplota hlavně přes noc a k ránu klesá někde i k minus 15 stupňům, kdy už běžná posypová sůl na silnicích ztrácí rozmrazovací účinek, od neděle zase podle meteorologů přijdou denní teploty těsně nad nulou s nočními mrazy, a to vše kombinované s mrznoucím deštěm nebo sněžením a hrozbou ledovky a námrazy.

Právě podobné situace přitom část řidičů nezvládá a výsledkem jsou nehody, auta mimo silnice nebo dokonce převrácená na střechách.

Jak dokáže náhlé sněžení zaskočit řidiče, dokazuje třeba i video kolující po internetu a zachycující situaci z počátku ledna na jednom z prostějovských kruhových objezdů, kde řadu aut zastavil až obrubník.

„Točili jsme tam s bratrem kolem půl jedné odpoledne celkem zhruba čtvrt hodiny. Za tu dobu tam neprojel žádný sypač, cestu posolili až po třinácté hodině. Sníh byl uježděný a zledovatělý, takže v kombinaci s vysokou nájezdovou rychlostí některých řidičů, sklonem kruhového objezdu a brzděním v zatáčkách tam vznikly nebezpečné situace. Bylo jich ovšem ještě mnohem víc, než je na tom videu,“ nastínil spoluautor videa Václav Stávek.

Velkým městům chybí cvičné plochy, říká odborník

I dopravní expert a koordinátor organizace BESIP pro Olomoucký kraj Miroslav Charouz za situacemi na videu vidí hlavně chyby řidičů, kteří podle něj i nedokáží přizpůsobit svůj styl jízdy aktuálně panujícímu počasí.

„Z hlediska údržby je bohužel intravilán (zastavěná část obcí - pozn. red.) vždy mírně pozadu za hlavními tahy. Hlavní chybu vidím v rychlosti jízdy a nepřizpůsobení se stavu silnice. Naprostá většina řidičů navíc na problém reagovala úplně špatně a dupla na brzdy. Zcela v rozporu s tím, co se měli naučit již v autoškole - tedy heslem, že auto, které brzdí, nezatáčí,“ nastínil expert.

„Podobná situace se jim přitom může stát a bohužel se i stává třeba v lesních úsecích na napadaném listí, namrzlých kalužích a podobně. Nepřizpůsobení jízdy společně s nezvládnutím vozu je tak čím dál častější příčinou dopravních nehod. Řidiči prostě stále nepočítají s tím, že v zimě padá sníh a na silnicích to klouže,“ dodává s tím, že chybu vidí i v nedostatečné přípravě budoucích řidičů.

Lednové nehody v kraji

„Možná je čas začít řešit obecnou otázku, zda se do autoškol chodíme opravdu naučit jezdit a připravit se na situace na silnicích, nebo si tam jen jdeme zaplatit službu a koupit řidičský průkaz. Pak stačí trocha sněhu nebo klouzající silnice a spousta lidí má najednou velké potíže, jak ukazuje i to video. Ta křižovatka má sklon kvůli odtoku vody, ale řidiči s tím jaksi nepočítají,“ říká Charouz.

Chybu ale nevidí primárně v autoškolách. „Učitelé se většinou snaží. Sáhl bych spíš do svědomí radnicím velkých měst, co se týče cvičných ploch. Třeba v Olomouci už nyní žádná pořádná není, spoléhá se na veřejná parkoviště. Přitom nejsou jen pro autoškoly, ale pro všechny řidiče, kteří si nejsou jistí a chtějí si natrénovat brzdění, vyhýbací manévr a podobně. Třeba v Rakousku každé větší město běžně takovou plochu má. Lidé o to zájem mají,“ shrnul expert.

Svou roli ovšem při nehodách sehrávají také některé věčné řidičské mýty. Třeba že na suché silnice se dá v zimě klidně vyjet i na letních pneumatikách. Dokazují to i dvě lednové nehody z Jesenicka, z nich jedna skončila převráceným autem (více čtěte zde).

„Dotyční zapomínají na to, že studená letní pneumatika se hlavně v mrazu chová úplně jinak, než když je teplo. Kvůli použité směsi mnohem snadněji ztrácí přilnavost a výrazně jednodušeji tak začne po asfaltu klouzat. Takže jezdit v zimě na letních pneumatikách je prostě hloupý hazard s životem vlastním i těch okolo,“ komentoval to Charouz.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Olomouci narazil na přejezdu osobní vlak do návěsu kamionu. Nehoda zastavila...
Vlak narazil na přejezdu do návěsu kamionu, zranilo se devět lidí

Srážka osobního vlaku s kamionem na železničním přejezdu v Divišově ulici zablokovala ráno důležitou olomouckou dopravní tepnu a také provoz na trati do...  celý článek

Zachráněný robot, který byl od září 2016 uvězněný v hlubinách Hranické...
Měsíce v hlubině Hranické propasti robotovi neublížily, ukázaly testy

Solidní porci odolnosti prokázal dálkově ovládaný robot, který loni získal Hranické propasti titul nejhlubší zatopené jeskyně světa. Testy teď ukázaly, že mu...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Na jaře do květů sněžilo, léto bylo suché. Medu je málo, hlásí včelaři

Většina včelařů z Olomouckého kraje nebude na letošní rok vzpomínat v dobrém. Kvůli dubnovým mrazům a pozdějšímu suchu mnozí nestočili o prázdninách ani kapku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.