Řidička jela na Prostějovsku po zasněžené silnici příliš rychle a dostala smyk....

Řidička jela na Prostějovsku po zasněžené silnici příliš rychle a dostala smyk. Vůz skončil převrácený na boku na svodidlech. | foto: Policie ČR

Řidiči neumějí reagovat na počasí. Není kde trénovat, upozorňuje expert

  • 225
Nezkušenost, pramenící ovšem i z nedostatku tréninkových ploch, ale také neochota řidičů přizpůsobit styl jízdy aktuálnímu počasí. Takové jsou podle dopravního experta příčiny řady lednových nehod v Olomouckém kraji. Podle meteorologů přitom v následujících dnech počasí řidiče ještě pořádně vyzkouší.

Zima připravila v lednu na silnicích záludné podmínky. Zatímco nyní teplota hlavně přes noc a k ránu klesá někde i k minus 15 stupňům, kdy už běžná posypová sůl na silnicích ztrácí rozmrazovací účinek, od neděle zase podle meteorologů přijdou denní teploty těsně nad nulou s nočními mrazy, a to vše kombinované s mrznoucím deštěm nebo sněžením a hrozbou ledovky a námrazy.

Právě podobné situace přitom část řidičů nezvládá a výsledkem jsou nehody, auta mimo silnice nebo dokonce převrácená na střechách.

Jak dokáže náhlé sněžení zaskočit řidiče, dokazuje třeba i video kolující po internetu a zachycující situaci z počátku ledna na jednom z prostějovských kruhových objezdů, kde řadu aut zastavil až obrubník.

„Točili jsme tam s bratrem kolem půl jedné odpoledne celkem zhruba čtvrt hodiny. Za tu dobu tam neprojel žádný sypač, cestu posolili až po třinácté hodině. Sníh byl uježděný a zledovatělý, takže v kombinaci s vysokou nájezdovou rychlostí některých řidičů, sklonem kruhového objezdu a brzděním v zatáčkách tam vznikly nebezpečné situace. Bylo jich ovšem ještě mnohem víc, než je na tom videu,“ nastínil spoluautor videa Václav Stávek.

Velkým městům chybí cvičné plochy, říká odborník

I dopravní expert a koordinátor organizace BESIP pro Olomoucký kraj Miroslav Charouz za situacemi na videu vidí hlavně chyby řidičů, kteří podle něj i nedokáží přizpůsobit svůj styl jízdy aktuálně panujícímu počasí.

„Z hlediska údržby je bohužel intravilán (zastavěná část obcí - pozn. red.) vždy mírně pozadu za hlavními tahy. Hlavní chybu vidím v rychlosti jízdy a nepřizpůsobení se stavu silnice. Naprostá většina řidičů navíc na problém reagovala úplně špatně a dupla na brzdy. Zcela v rozporu s tím, co se měli naučit již v autoškole - tedy heslem, že auto, které brzdí, nezatáčí,“ nastínil expert.

„Podobná situace se jim přitom může stát a bohužel se i stává třeba v lesních úsecích na napadaném listí, namrzlých kalužích a podobně. Nepřizpůsobení jízdy společně s nezvládnutím vozu je tak čím dál častější příčinou dopravních nehod. Řidiči prostě stále nepočítají s tím, že v zimě padá sníh a na silnicích to klouže,“ dodává s tím, že chybu vidí i v nedostatečné přípravě budoucích řidičů.

Lednové nehody v kraji

„Možná je čas začít řešit obecnou otázku, zda se do autoškol chodíme opravdu naučit jezdit a připravit se na situace na silnicích, nebo si tam jen jdeme zaplatit službu a koupit řidičský průkaz. Pak stačí trocha sněhu nebo klouzající silnice a spousta lidí má najednou velké potíže, jak ukazuje i to video. Ta křižovatka má sklon kvůli odtoku vody, ale řidiči s tím jaksi nepočítají,“ říká Charouz.

Chybu ale nevidí primárně v autoškolách. „Učitelé se většinou snaží. Sáhl bych spíš do svědomí radnicím velkých měst, co se týče cvičných ploch. Třeba v Olomouci už nyní žádná pořádná není, spoléhá se na veřejná parkoviště. Přitom nejsou jen pro autoškoly, ale pro všechny řidiče, kteří si nejsou jistí a chtějí si natrénovat brzdění, vyhýbací manévr a podobně. Třeba v Rakousku každé větší město běžně takovou plochu má. Lidé o to zájem mají,“ shrnul expert.

Svou roli ovšem při nehodách sehrávají také některé věčné řidičské mýty. Třeba že na suché silnice se dá v zimě klidně vyjet i na letních pneumatikách. Dokazují to i dvě lednové nehody z Jesenicka, z nich jedna skončila převráceným autem (více čtěte zde).

„Dotyční zapomínají na to, že studená letní pneumatika se hlavně v mrazu chová úplně jinak, než když je teplo. Kvůli použité směsi mnohem snadněji ztrácí přilnavost a výrazně jednodušeji tak začne po asfaltu klouzat. Takže jezdit v zimě na letních pneumatikách je prostě hloupý hazard s životem vlastním i těch okolo,“ komentoval to Charouz.

,