Některé regionální vlakové spoje nahradí autobusy. (Ilustrační snímek)

Některé regionální vlakové spoje nahradí autobusy. (Ilustrační snímek) | foto: Radek Cihla, MAFRA

Několik vlakových tratí skončí, železnici nahradí autobusy

  • 9
Osud několika regionálních železničních tratí v Olomouckém kraji je zpečetěn. Vlaky, jejichž provoz dotoval sousední Pardubický kraj a které zajížděly na Prostějovsko a Šumpersko, kvůli úsporám skončí a nahradí je autobusy. Proti rušení spojů však protestují zástupci Olomouckého kraje.

Plánované rušení se týká tratí z Konice na Prostějovsku do Chornic a na Šumpersku z Hanušovic směrem na Králíky a do Štítů. Pardubický kraj již nadále tyto spoje nehodlá dotovat.

"V našem kraji využívá denně železniční dopravu 23 tisíc lidí, kteří udělají 42 tisíc jízd. Optimalizace, tedy to, že neobjednáme některé vlakové spoje, se dotkne 553 lidí. Musím nicméně dodat, že vše bude kompenzováno autobusovou dopravou, která bude mít navíc oproti vlakům daleko příznivější a komfortnější polohu," prohlásil náměstek hejtmana Pardubického kraje zodpovědný za dopravu Jan Tichý.

Optimalizací veřejné dopravy Pardubický kraj uspoří 35 milionů korun, které investuje zpět. "To okamžitě pozná 11 tisíc lidí, kteří denně cestují vlakem," uvedl Tichý. Kraj chce podle něj docílit situace, kdy by železniční doprava byla páteřní a méně využívané linky obstaraly podstatně levnější autobusy.

Olomoucký kraj chystá "záchranný" plán

Plán Pardubic se nelíbí olomouckému hejtmanství. "Stanovisko sousedního kraje již máme a na jednání rady koncem července připravujeme společně s odborem dopravy materiál, který by celou věc měl řešit. Je tam několik alternativ, mimo jiné i zachování železničního provozu," řekl Alois Mačák, náměstek hejtmana Olomouckého kraje, který je odpovědný za dopravu.

Rušení vlakových spojů do sousedního regionu dělá starosti obcím na obou stranách krajské hranice. "Jak to bude s dopravou například studentů do měst v jiných krajích, kam jich poměrně velké množství jezdí studovat? Například když pojedou do Brna nebo do Olomouce," popsala jeden z problémů například mluvčí radnice v Moravské Třebové Daniela Blahová.

"Vlakem se odtud dříve hodně jezdívalo do Chornic do školy, takže řada lidí tam má příbuzné a také své kořeny. Kdyby toto spojení přestalo úplně fungovat, moc by nás to mrzelo," ohradila se i starostka Dzbelu na Prostějovsku Jana Konečná.

Jízdenka bude platit i "za hranicemi"

Náměstek hejtmana pardubického kraje Tichý tvrdí, že při jízdě do jiných krajů, ve kterých nebude fungovat stejný dopravní systém jako na Pardubicku, se cenově nic nezmění. Jízdenka bude normálně platit i za hranicemi kraje.

"V rámci optimalizace se nám mimo jiné podařilo odstranit také poměrně velký problém, kterým byl komplikovaný přestup v Letovicích," dodal.

Náměstek hejtmana Alois Mačák doplnil, že Olomoucký kraj každoročně dva dopravce na železnici v regionu dotuje téměř 389 miliony korun. Koncem roku 2009 se kraje s tehdejší vládou dohodly na memorandu o železniční dopravě. Letos tak stát regionům poskytne 2,6 miliardy korun, Olomouci 210 milionů korun.

Peníze, které kraj od státu dostává, jdou podle Mačáka právě na provoz všech regionálních tratí v regionu.