"Poprvé jsem šel darovat letos v létě, tohle je můj druhý odběr. Můj otec byl dříve pravidelným dárcem a já jsem měl chuť v tom pokračovat a udělat dobrý skutek. Neznám moc mladých lidí ve svém okolí, kteří by chodili darovat krev, což je asi škoda. Určitě bych chtěl dál pomáhat a chodit pravidelně," uvedl po odběru mladík.
Právě nedostatek mladých lidí ochotných darovat svou krev transfuzní stanice v Olomouckém kraji velmi trápí.
"Bohužel nám pomalu ale neustále klesá počet dárců, kteří darovali v posledních dvou letech krev alespoň jedenkrát. Navíc se současná dárcovská základna s přibývajícím věkem dárců, výskytem nemocí a relativně nižším zájmem mladých nových dárců postupně zmenšuje," řekla Hana Szotkowská, mluvčí holdingu Agel, pod nějž spadá v regionu hned několik nemocnic.
Dárců ubývá, spotřeba krve či plasmy ale nadále stoupá
Spotřeba krve či plasmy podle ní přitom neustále stoupá. "Obecně jsou potřeba především lidé s negativními krevními skupinami. Hlavní problém je, že udržet počty odběru se daří se stále menším počtem pravidelných dárců, zvyšuje se tak frekvence jejich odběrů a to na maximálně přípustnou mez," dodala.
Olomoucká fakultní nemocnice, která je součástí národní sítě traumatologických center, pak pečuje například o pacienty s nejtěžšími úrazy.
"Krev je životodárná tekutina, kterou nelze uměle vyrobit. Jeden pacient přitom během své léčby může spotřebovat krev až od třiceti dárců," vysvětlil mluvčí nemocnice Egon Havrlant.
Kampaně se snaží zacílit na mladé přes Facebook i autoškoly
Podle něj desetitisící odběr krve v loňském roce proběhl už v polovině října. Lékaři mladému dárci letos poděkovali drobnými dárky.
A právě ty by spolu s kampaněmi, které nemocnice spustily, mohly mladé lidi k dárcovství krve nalákat.
"V poslední době jsme se zaměřili například na absolventy autoškol, na které jsme se obrátili se symbolickým heslem Každý řidič dárce krve. Kampaň má za cíl upozornit, že to jsou právě účastníci silničního provozu, kteří se ve značné míře podílí na spotřebě cenné tekutiny," doplnila Szotkowská.
Prostějovská transfuzní stanice proto připravila pro své dárce soutěž o dvacet permanentek na nadcházející volejbalovou sezonu. Olomoucká nemocnice pak cílí na mladé dárce i tak, že svou kampaň 470 ML mimo jiné spustila i na stránkách Facebooku.