Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová trať vrátí Olomouci tramvaje 3 a 5, musí svézt milion lidí ročně

  13:03aktualizováno  13:03
Milion cestujících ročně. Takový závazek má před sebou právě budovaná nová část tramvajové trati v Olomouci mířící kolem vznikající Galerie Šantovka na Nové Sady. Šlo o jednu z podmínek k získání čtvrtmiliardové dotace ze švýcarských fondů. Podle údajů města by to ale neměl být problém. Také už se ví, že se díky nové trati vrátí linky číslo tři a pět.

Nová tramvajová trať na kolem Šantovky na Nové Sady musí podle podmínek svézt v linkách číslo tři a pět nejméně milion lidí ročně. | foto: Petr Janeček, MAFRA

V průměru téměř tři tisíce cestujících denně. Právě tak bude podle plánů olomoucké radnice vytížená nová tramvajová trať na Nové Sady. Vyplývá to podle informací MF DNES z dokumentů spojených s bezmála čtvrtmiliardovou dotací, kterou na právě budovanou trať Olomouc získala ze švýcarských fondů.

Pokud by tomu tak nebylo, zasáhlo by právě kvůli dotaci ministerstvo financí. Vedení města se však ničeho takového neobává. Každý rok se totiž celkově olomouckými tramvajemi sveze přes pětadvacet milionů osob. Údaj o předpokládaném vytížení tramvajové trati na Nové Sady navíc dodal Švýcarům přímo olomoucký magistrát.

"Je to přibližně milion cestujících za rok," potvrzuje David Stoklasa ze švýcarské ambasády. Právě on má klíčovou dotaci na novou tramvajovou trať v Olomouci na starosti. Ze švýcarských fondů jde na její vybudování 225 milionů korun. Definitivní ano této finanční pomoci pro krajské město řekli Švýcaři loni v květnu.

"Je to jeden z indikátorů projektu. Zjednodušeně řečeno ukazuje, čeho by ten projekt měl dosáhnout, aby byl úspěšný," popisuje údaj o milionu cestujících na nové tramvajové trati Stoklasa.

"Je to zodpovědnost města, musí toho dosáhnout. Takže předpokládám, že si to dobře vypočetli. Kdyby nová trať tolik lidí nepřepravila, řešila by to česká strana, konkrétněji ministerstvo financí," doplňuje Stoklasa.

Olomoucké tramvaje celkem přepraví až 27 milionů cestujících

Něčeho podobného se však vedení Olomouce nebojí. První náměstek primátora Ivo Vlach, který má na radnici na starosti i dopravu, vyzdvihuje, že v posledních letech tramvaje za rok přepravily šestadvacet až sedmadvacet milionů cestujících.

"To představuje na jednu tramvajovou linku v průměru více než pět milionů osob ročně. Proto si myslím, že se předpokládanou vytíženost nové tramvajové trati podaří naplnit," počítá Vlach. Upozorňuje ale, že počet cestujících je jen jednou z jejích charakteristik.

"Dalšími jsou například počet spojů nebo nízká ekologická zátěž. U těchto takzvaných monitorovacích indikátorů je jejich splnění zajištěno již při spuštění tratě," dodává náměstek.

Předpokládaný počet lidí, kteří Švýcary dotovanou tramvajovou linku využijí, Vlach odhaduje na jeden milion a devadesát pět tisíc. Jde o číslo, jež město získalo díky výpočtům odborné firmy.

Vizualizace leteckého pohledu na novou olomouckou tramvajovou trať přes Galerii
Vizualizace leteckého pohledu na novou olomouckou tramvajovou trať přes Galerii...

Vizualizace leteckého pohledu na novou olomouckou tramvajovou trať přes Galerii Šantovka na sídliště Nové Sady u tržnice (vlevo) a napojení na ulici Velkomoravská (vpravo)

Denně se tak v nových tramvajích v průměru vystřídají minimálně tři tisíce lidí. Mezi centrem města a Novými Sady na jižní straně je budou vozit tramvaje číslo tři a pět.

Do jízdního řádu se po letech vrátí linky číslo tři a pět

Tyto linky se do jízdních řádů vrací po řadě let. "Linka tři byla v pravidelném provozu naposledy v květnu 1996. Návratu se dočkala v listopadu 1999, kdy do června 2001 sloužila jako okružní linka z hlavního nádraží přes centrum a třídu Kosmonautů zpět na nádraží. Linka pět jezdila dříve na trase Neředín-Pavlovičky do konce roku 2006," shrnula mluvčí dopravního podniku Magdaléna Kopřivová.

Celkově bude každý všední den mezi Novými Sady a centrem města jezdit každou hodinu šest spojů. Tramvaje s pětkou se lidé na zastávkách dočkají vždy po třiceti minutách, trojka bude jezdit po čtvrt hodině. Obě nové linky obslouží i hlavní nádraží. Pětka se k němu dostane přes třídu Kosmonautů, trojka pojede přes centrum Olomouce. O víkendech se s ní však lidé až na nádraží nedostanou.

"Cestující, kteří budou chtít pokračovat dál směrem k nádraží, vystoupí na náměstí Hrdinů. Sem přijede vždy zhruba dvě minuty poté linka číslo čtyři, na kterou přesednou," vysvětlil již dříve Jiří Dostál, vedoucí dispečerského provozu olomouckého dopravního podniku.

S prvním historickým výjezdem tramvají na jih počítá vedení města letos na podzim. První část nové trati doveze Olomoučany z centra přes Velkomoravskou do Rooseveltovy ulice na úroveň ulice Trnkova, měřit bude bezmála jeden a půl kilometru.

Povede kolem rozestavěné obchodní Galerie Šantovka nad podzemními garážemi a po cestě bude mít tři zastávky. V druhé fázi se pak počítá s položením kolejí až do ulic Zikova a Schweitzerova, na úroveň ulice Družební.



Nejčtenější

Učitelka podruhé vyhrála konkurz na ředitelku, radní znovu vybrali jinou

Ilustrační snímek

Déja vu plné zklamání a rozčarování zažila v uplynulých dnech učitelka Kateřina Nétková ze Zábřehu na Šumpersku....

Advokát nazval mladého aktivistu Čecha bonzákem, komora ho pokárala

Zakladatel Nadačního fondu proti korupci Karel Janeček a aktivista Jakub Čech.

Renomovaného olomouckého advokáta Zdeňka Šťastného, který pracuje pro radnice i politiky, ostře pokárala advokátní...



Almaty - Olomouc 1:2, Sigma drama nepřipustila a čeká ji Sevilla

Olomoucký Martin Nešpor (vpravo) a Sergej Politevič z Kajratu Almaty v utkání...

Velké přání olomouckých fotbalistů se splnilo. Sigmě se podařilo v odvetném utkání 3. předkola Evropské ligy na hřišti...

Olomoucký kouč Jílek: Vepřek by se měl chovat jinak, Pilař bude lepší

Olomoucký trenér Václav Jílek během pohárového utkání proti Kajratu Almaty.

Pohárová premiéra v roli hlavního trenéra pro něj dopadla dobře. "Myslím, že jsme ve finále vytěžili velmi dobrý...

Nejhezčí výstup na Praděd. Trasu z malebné osady moc lidí nevyužívá

Výstup na Praděd

Na Pradědu byl skoro každý, ale skutečně nejhezčí cestou se na nejvyšší kopec Jeseníků vydává jen málokdo. Řeč není o...

Další z rubriky

Boj vesnic s těžkými náklaďáky pokračuje, nesmí už ani do Olšan a Lutína

Řidiči nákladních aut si po úzké cestě do Olšan u Prostějova a Lutína na...

Desítky těžkých nákladních aut dennodenně ztrpčovaly život lidem v Olšanech u Prostějova a Lutíně na Olomoucku. Kamiony...

Velká oprava chrámu na dva roky zavře nejkrásnější olomouckou vyhlídku

Věž olomouckého kostela svatého Mořice, na jejímž vrcholu ve výšce 46 metrů se...

Na videa a fotky z vyhlídky na vrcholku věže chrámu svatého Mořice budou muset na nějaký čas zapomenout návštěvníci...

Řidič smrtelně zranil chodce a ujel. Policie shání záznamy z kamer

Ilustrační snímek

Už několik dní se snaží policisté vypátrat řidiče, který na pomezí Olomouckého a Jihomoravského kraje srazil chodce a z...

Najdete na iDNES.cz