Tři nové sanitky pro Šumpersko a Jesenicko. (květen 2016)

Tři nové sanitky pro Šumpersko a Jesenicko. (květen 2016) | foto: Olomoucký kraj

Sanitková revoluce. Kraj chystá druhý pokus o omlazení vozů záchranky

  • 0
Olomouckému kraji loni utekla kvůli zpackanému tendru evropská dotace 65 milionů, kterou měl přiklepnutou na nákup sanitek. Teď je horkým kandidátem na zisk ještě vyššího příspěvku. Už nyní získalo tři nové vozy Šumpersko a Jesenicko, dalších osm je na podzim určeno pro zbytek regionu.

Olomoucká krajská záchranná služba tak omladí vozový park jedenácti sanitními vozy, což je výrazně nad průměrem posledních let. Tyto nákupy jsou však pravděpodobně jen rozjezd. Hejtmanství totiž s největší pravděpodobností získá více než stomilionovou evropskou dotaci na pořízení dalších 24 aut.

Šanci nakoupit nové sanitky s pomocí unijních peněz ale měl kraj i loni. Příspěvku v řádu desítek milionů se ovšem nakonec dobrovolně vzdal kvůli nekvalitně připravenému tendru.

Letošní modernizace vozového parku záchranky už odstartovala nákupem prvních tří sanitek v hodnotě deset milionů korun, které si tento týden ve středu převzaly posádky ze Šumperska a Jesenicka.

Nová auta letos dostanou i jejich kolegové z ostatních částí regionu. Pro střediska v Olomouci, Prostějově a Přerově kraj nakoupí dohromady osm sanitek s maximální cenou 25,5 milionu. Soutěž na jejich dodavatele už hejtmanství vypsalo.

„Pokud se v tendru nikdo neodvolá, posádky je budou mít k dispozici v září či říjnu,“ upřesnil ředitel krajské záchranky Petr Hubáček.

Dříve se v průměru nakupovaly jen tři sanitky ročně

Hejtmanství nakupovalo v posledních letech záchranářům v průměru tři nové sanitky ročně, letošních jedenáct vozů je tedy výrazně nad průměrem.

„Záchranná služba s větší obnovou vozového parku v letošním roce počítala. Když dotace nedopadla, posílili jsme už v návrhu krajského rozpočtu vlastní výdaje na techniku záchranky,“ upřesnil náměstek hejtmana Michael Fischer.

Nové sanitky pro Šumpersko a Jesenicko. (květen 2016)

V nákupech „ve větším“ kraj zřejmě bude pokračovat. Je totiž horkým kandidátem na zisk téměř 110 milionů korun z evropského programu na podporu vybavení záchranářů.

„Už jsme prošli předvýběrovými koly. Konečné rozhodnutí ohledně dotace padne v srpnu. Já jsem velký optimista, naše šance, respektive šance našeho zřizovatele, vidím na 99 procent,“ podotkl Hubáček.

Když získá dotaci, pořídí kraj příští rok deset sanitek

Pokud kraj na příspěvek dosáhne, bude z něj auta nakupovat postupně tři roky, přičemž v prvním, v příštím roce, chce pořídit deset vozů.

„Nákup je lepší rozložit do několika let. Mimo jiné kvůli odpisům a také proto, že pokud bychom sanitky koupili v jednom roce, v jednom roce je také bude potřeba vyměnit, až doslouží. Je otázkou, jestli v té době budou nějaké dotace,“ zdůraznil Fischer.

Podobně se vyjádřil i šéf záchranky. „Navíc jedenáct letošních a plánovaných deset vozů v příštím roce pokryje tu největší krizi, výměnu aut, kterým je třeba sedm let a mají naježděno v ostrém provozu statisíce kilometrů,“ uvedl.

Loni mělo hejtmanství kvůli dotaci na sanitky ostudu

Vozový park záchranné služby, který nyní čítá 47 aut, z toho 28 je v denní službě, však mohl projít obnovou už loni. Kraj měl totiž z EU přiklepnutou dotaci 65 milionů na pořízení 20 sanitek a dalšího vybavení záchranky. Místo nákupu „desetiletí“ však došlo na slušnou ostudu - hejtmanství se unijních peněz vzdalo.

Důvodem byl mimo jiné fakt, že tendr na dodavatele vozů byl nekvalitně připravený. V konečném důsledku by to mohlo zkomplikovat čerpání evropské dotace - kvůli případnému odvolání některého z uchazečů o zakázku by hrozilo, že kraj nestihne koupit vozy do požadovaného termínu a bude je muset zaplatit ze svého.

Za špatně zpracovaný tendr mohlo podle kraje vedení tehdejší záchranné služby. Že podmínky soutěže budí pochybnosti, přitom upozorňovala několik měsíců MF DNES s odkazem na kritiku několika prodejců aut, podle nichž byl tendr šitý na míru vozům Volkswagen. Podmínky řízení nesplňovali například dodavatelé vozů Peugeot, Citroën nebo Mercedes-Benz.

Do soutěže se nakonec přihlásily dva prodejci aut Volkswagen a jeden dealer Fordů. Ten sice nabídl nejnižší částku a jako jediný se vešel do očekávané ceny, hejtmanství ho však z klání vyloučilo. Podle kraje totiž Ford nesplnil několik kritérií klání.

Náměstek Fischer loni po jednání rady, která tendr zrušila, uvedl, že ho promarněná šance na dotaci mrzí. Včera podotkl, že rozhodnutí nakonec má i pozitiva.

„V prvním případě bylo povinné kofinancování projektu ve výši 15 procent, nyní to bude deset. Navíc záchranky, které dotaci čerpaly, naší se to tedy netýká, musejí držet pět let nový software a on není úplně ideální. Takže to přineslo sice neočekávané, ale milé efekty,“ podotkl.