Antimonopolní úřad zrušil tendr na tramvaje pro Olomouc za 200 milionů

  14:45aktualizováno  14:45
Netransparentní a nezákonné bylo podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže nastavení zakázky, v níž chtěl olomoucký dopravní podnik koupit tramvaje za zhruba 200 milionů. Dopravce nedbalost či snahu zvýhodnit někoho z uchazečů odmítá. Hájí se, že jednal v zájmu města a podle vlastních zkušeností z dřívějška.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Hledání dodavatele osmi nových tramvají vyhlásil olomoucký dopravní podnik (DPMO) v květnu. Antimonopolní úřad je ale přesvědčený, že nepostupoval dle zákona o veřejných zakázkách, a stamilionový tendr zrušil.

Se třemi novými tramvajemi přitom počítal DPMO nejpozději koncem ledna 2018, dalších pět mělo dorazit do 30. dubna 2018. Vyplývá to z rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), jímž zakázku zrušil. Dokument podepsal místopředseda ÚOHS Josef Chýle.

Právě v souvislosti s těmito termíny DPMO dle ÚOHS porušil zákon. Konkrétně v momentě, kdy si pro sebe vyhradil právo na změnu termínu předpokládaného splnění zakázky.

„A to v návaznosti na termín ukončení zadávacího řízení. Takto formulované zadávací podmínky nejsou transparentní, neboť uchazečům neposkytují jistotu ohledně termínu dodání,“ uvádí mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Firmy soupeřící o zakázku by tak nemusely přesně vědět, kolik času celkově na dodání tramvají mají.

Město: Časová rezerva byla právě kvůli antimonopolnímu úřadu

MF DNES požádala o reakci jak DPMO, tak město Olomouc, které je jeho jediný akcionář. Mluvčí dopravce Martina Krčová se odvolala na vyjádření mluvčí radnice Radky Štědré. Ta právo na posunutí termínu dodání tramvají vysvětluje jako časovou rezervu pro případ, kdy by se zakázkou zabýval antimonopolní úřad.

„To má za následek výrazné prodloužení lhůt pro uzavření smlouvy. Mělo to případnému dodavateli umožnit posunutí termínu plnění. Bohužel to ÚOHS hodnotil jako jednostrannou výhradu úpravy termínu,“ řekla Štědrá, která zdůrazňuje, že zrušení zakázky nelze spojovat s pochybením města.

„Technická část, která je součástí veřejné zakázky, je záležitostí výhradně DPMO, konkrétně bývalého vedení. Úředníci magistrátu v takových případech zpracovávají formální část zakázky,“ dodala.

ÚOHS dopravci dále vytkl, že netransparentně nastavil podmínky pro poskytování záručního, mimozáručního a pozáručního servisu tramvají. Štědrá argumentuje, že DPMO chtěl podepsat servisní smlouvu nejpozději k termínu dodávky první tramvaje.

„A to kvůli zkušenostem z předchozí dodávky tramvají, kdy uzavření servisní smlouvy bylo po dodávce prodlužováno a neodpovídalo požadavkům DPMO,“ uvádí mluvčí.

Úřadu se nelíbil i chybějící popis požadovaného školení

Úřadu vadilo i to, že dopravce nepopsal část zakázky, jež se týkala zaškolení zaměstnanců DPMO pro údržbu, opravy a servis nových tramvají.

„A to v podrobnostech nezbytných pro zpracování nabídky. Nejsou stanoveny žádné další konkrétní podmínky daného školení,“ upozorňuje mluvčí ÚOHS Švanda.

Dopravce se hájí tím, že předpokládal, že uchazeči nabídnou standardní školení.

„Ovšem ÚOHS konstatoval, že měl blíže specifikovat jeho rozsah,“ podotýká Štědrá. Doplňuje, že zaměstnanci DPMO při nastavení zakázky postupovali v zájmu dopravce, a tudíž i města.

„Dle informací dopravního podniku nebyl v postupu přípravy zadávací dokumentace nalezen úmysl poškodit společnost ani nedbalost či snaha zvýhodnit konkrétního budoucího uchazeče,“ uvádí Štědrá.

S tramvajemi se dál počítá, nejpozději v roce 2018

Nastavení, jež ÚOHS spojil s porušením zákona, podle ní naopak směřovalo k co nejlepším podmínkám pro dodávku a provozování nových tramvají.

„S cílem vyvarovat se problémů jako v případě předchozích dodávek,“ zdůraznila mluvčí.

Město s tramvajemi za 200 milionů dál počítá. Už teď připravuje novou soutěž, aby nepřišlo o dotace z výzvy regionálního operačního programu.

„Dle odsouhlaseného harmonogramu je možné projekt ještě uskutečnit,“ říká Štědrá. Navzdory komplikacím zůstává datem pro dodání vozů rok 2018, což je nejzazší termín daný podmínkami výzvy.



Nejčtenější

Čeští výsadkáři v Afghánistánu pomstili kolegy, zabili spolupachatele útoku

Tři čeští vojáci, kteří 5. srpna 2018 zahynuli v Afghánistánu. Zleva: rotný...

Prostějovští výsadkáři zabili v Afghánistánu jednoho ze spolupachatelů srpnového útoku, při němž zemřeli tři čeští...

Opilý muž sedl na babettu, vzápětí přišel o řidičák na deset typů vozidel

Ilustrační snímek

Jízda na mopedu po třech pivech se hodně nevyplatila čtyřiapadesátiletému muži na Prostějovsku. Zastavili ho policisté...



Hradec je novým lídrem. Chomutov má první body, slaví Sparta i Kometa

Tomáš Marcinko z Třince tečuje puk, který míří do branky hostujícího celku....

Deváté kolo hokejové Tipsport extraligy přineslo změnu na čele tabulky. Novým lídrem je Hradec Králové po výhře 3:2 v...

Do Česka míří silný vítr, na horách dosáhne i 100 kilometrů v hodině

Ilustrační snímek

Velmi silný vítr má zasáhnout Česko od sobotního večera až do pondělního poledne. Na severu území a na Českomoravské...

Kraj prověří vyšachování sousedů při stavbě masivního betonového domu

Pohled na masivní betonový dům obehnaný čtyřmetrovou zdí, který si v Plumlovské...

Krajský úřad prověří povolení pro mohutnou stavbu u výpadovky z Prostějova na Plumlov, kterou buduje zdejší podnikatel....

Další z rubriky

Opilý muž sedl na babettu, vzápětí přišel o řidičák na deset typů vozidel

Ilustrační snímek

Jízda na mopedu po třech pivech se hodně nevyplatila čtyřiapadesátiletému muži na Prostějovsku. Zastavili ho policisté...

Věž ukrývala poselství z roku 1962, včetně dopisu pro budoucí pionýry

Jeden z dokumentů objevený v pozlacené báni z vrcholku hlavní věže olomoucké...

V roce 2000 pro vás bude samozřejmostí člověk na Měsíci, byli před šestapadesáti lety přesvědčeni olomoučtí pionýři při...

Helfštýn v zajetí lešení. Končí opravy statiky, bez nich hrozilo zřícení

Opravy statiky hradu Helfštýn (říjen 2018)

Na hradě Helfštýně se chýlí ke konci první část oprav paláce na čtvrtém nádvoří, jeho statické zajištění. Jak dokládají...

Najdete na iDNES.cz