Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Antimonopolní úřad zrušil tendr na tramvaje pro Olomouc za 200 milionů

  • 1
Netransparentní a nezákonné bylo podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže nastavení zakázky, v níž chtěl olomoucký dopravní podnik koupit tramvaje za zhruba 200 milionů. Dopravce nedbalost či snahu zvýhodnit někoho z uchazečů odmítá. Hájí se, že jednal v zájmu města a podle vlastních zkušeností z dřívějška.

Hledání dodavatele osmi nových tramvají vyhlásil olomoucký dopravní podnik (DPMO) v květnu. Antimonopolní úřad je ale přesvědčený, že nepostupoval dle zákona o veřejných zakázkách, a stamilionový tendr zrušil.

Se třemi novými tramvajemi přitom počítal DPMO nejpozději koncem ledna 2018, dalších pět mělo dorazit do 30. dubna 2018. Vyplývá to z rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), jímž zakázku zrušil. Dokument podepsal místopředseda ÚOHS Josef Chýle.

Právě v souvislosti s těmito termíny DPMO dle ÚOHS porušil zákon. Konkrétně v momentě, kdy si pro sebe vyhradil právo na změnu termínu předpokládaného splnění zakázky.

„A to v návaznosti na termín ukončení zadávacího řízení. Takto formulované zadávací podmínky nejsou transparentní, neboť uchazečům neposkytují jistotu ohledně termínu dodání,“ uvádí mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Firmy soupeřící o zakázku by tak nemusely přesně vědět, kolik času celkově na dodání tramvají mají.

Město: Časová rezerva byla právě kvůli antimonopolnímu úřadu

MF DNES požádala o reakci jak DPMO, tak město Olomouc, které je jeho jediný akcionář. Mluvčí dopravce Martina Krčová se odvolala na vyjádření mluvčí radnice Radky Štědré. Ta právo na posunutí termínu dodání tramvají vysvětluje jako časovou rezervu pro případ, kdy by se zakázkou zabýval antimonopolní úřad.

„To má za následek výrazné prodloužení lhůt pro uzavření smlouvy. Mělo to případnému dodavateli umožnit posunutí termínu plnění. Bohužel to ÚOHS hodnotil jako jednostrannou výhradu úpravy termínu,“ řekla Štědrá, která zdůrazňuje, že zrušení zakázky nelze spojovat s pochybením města.

„Technická část, která je součástí veřejné zakázky, je záležitostí výhradně DPMO, konkrétně bývalého vedení. Úředníci magistrátu v takových případech zpracovávají formální část zakázky,“ dodala.

ÚOHS dopravci dále vytkl, že netransparentně nastavil podmínky pro poskytování záručního, mimozáručního a pozáručního servisu tramvají. Štědrá argumentuje, že DPMO chtěl podepsat servisní smlouvu nejpozději k termínu dodávky první tramvaje.

„A to kvůli zkušenostem z předchozí dodávky tramvají, kdy uzavření servisní smlouvy bylo po dodávce prodlužováno a neodpovídalo požadavkům DPMO,“ uvádí mluvčí.

Úřadu se nelíbil i chybějící popis požadovaného školení

Úřadu vadilo i to, že dopravce nepopsal část zakázky, jež se týkala zaškolení zaměstnanců DPMO pro údržbu, opravy a servis nových tramvají.

„A to v podrobnostech nezbytných pro zpracování nabídky. Nejsou stanoveny žádné další konkrétní podmínky daného školení,“ upozorňuje mluvčí ÚOHS Švanda.

Dopravce se hájí tím, že předpokládal, že uchazeči nabídnou standardní školení.

„Ovšem ÚOHS konstatoval, že měl blíže specifikovat jeho rozsah,“ podotýká Štědrá. Doplňuje, že zaměstnanci DPMO při nastavení zakázky postupovali v zájmu dopravce, a tudíž i města.

„Dle informací dopravního podniku nebyl v postupu přípravy zadávací dokumentace nalezen úmysl poškodit společnost ani nedbalost či snaha zvýhodnit konkrétního budoucího uchazeče,“ uvádí Štědrá.

S tramvajemi se dál počítá, nejpozději v roce 2018

Nastavení, jež ÚOHS spojil s porušením zákona, podle ní naopak směřovalo k co nejlepším podmínkám pro dodávku a provozování nových tramvají.

„S cílem vyvarovat se problémů jako v případě předchozích dodávek,“ zdůraznila mluvčí.

Město s tramvajemi za 200 milionů dál počítá. Už teď připravuje novou soutěž, aby nepřišlo o dotace z výzvy regionálního operačního programu.

„Dle odsouhlaseného harmonogramu je možné projekt ještě uskutečnit,“ říká Štědrá. Navzdory komplikacím zůstává datem pro dodání vozů rok 2018, což je nejzazší termín daný podmínkami výzvy.