Přerovské ulice jsou už nyní často ucpané, otevření nového úseku dálnice do Říkovic navíc situaci pravděpodobně opět zhorší.

Přerovské ulice jsou už nyní často ucpané, otevření nového úseku dálnice do Říkovic navíc situaci pravděpodobně opět zhorší. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Nový úsek D1 pomůže kraji, v Přerově ale zhorší už tak špatnou situaci

  • 3
V pondělí otevřený nový úsek dálnice D1 z Hulína do Říkovic přináší opět o něco lepší cestování řidičům, obyvatelé Přerova z něj ale paradoxně v současné situaci nadšeni nejsou. Kvůli chybějící části dálnice kolem města totiž bude přes jeho centrum jezdit ještě více aut. Dopravní situace je přitom už nyní neúnosná.

"Je třeba zdůraznit, že otevření tohoto úseku je další pokrok, ale pro Přerov to tolik neznamená. Pro nás je důležité především to, co ještě postavené nebylo, a to čtyřiadvacet kilometrů dálnice směrem na Lipník nad Bečvou," řekl náměstek přerovského primátora Dušan Hluzín.

Právě chybějící kus "dé jedničky" přivede šoféry jedoucí z Prahy, Brna či Bratislavy, kteří z autostrády sjedou a budou pokračovat směrem na Lipník nad Bečvou, Ostravu nebo Olomouc, přímo do centra města.

"Zatím ještě nemáme přesné informace, jak moc nová dálnice ovlivní dopravu, velký objem aut se však může projevit až po delší době, kdy si řidiči na nový úsek zvyknou," upozorňuje Hluzín. Městu by podle něj měl alespoň částečně ulevit chystaný průtah městem, jehož stavba je však naplánovaná až na příští rok.

I když tedy obyvatelé Přerova zatím mnoho důvodů k radosti nemají, jedno se nově otevřenému úseku dálnice na hranici mezi Olomouckým a Zlínským krajem upřít nedá - výrazným způsobem zlepší dopravní situaci v regionu.

Kraj chce dostavbu dálnice i průpich prosadit do roku 2015

"Můžu říct, že dnes jednoznačně otevření jakéhokoliv metru rychlostní silnice nebo dálnice uleví dopravě v kraji. Také proto bojujeme za dostavbu dálnice D1 a je to naše absolutní priorita," nastínil náměstek hejtmana Olomouckého kraje pro oblast dopravy Alois Mačák.

Také on však upozorňuje na to, že nový úsek Přerovu spíše přitíží. "Samozřejmě si uvědomujeme, že situace v Přerově není ideální, a proto se snažíme, aby k dostavbě, včetně takzvaného přerovského průpichu, došlo co nejrychleji. Nejpozději do roku 2015," dodal.

To by se mohlo podařit. Bývalý ministr dopravy Vít Bárta sice dokončení D1 vyškrtl ze své superkoncepce, což mělo vést k odsunutí dostavby až za rok 2025, nedávno ale ministerstvo dopravy svůj přístup otočilo. Na poslední kus dálnice je totiž vše včetně pozemků či potřebných povolení připraveno, a některým z nich by mezitím vypršela platnost (více čtěte zde).

Nový úsek dálnice přidělá starosti také přerovským policistům. Ti zatím v souvislosti s jeho otevřením žádné větší kroky nechystají, nejprve chtějí zjistit, kolik aut autostráda do města skutečně přivede.

"Situaci budeme monitorovat a samozřejmě budeme také dohlížet na plynulost a bezpečnost silničního provozu. Několik následujících dní budeme sledovat počty aut a podle výsledků potom adekvátně zareagujeme na vzniklou situaci," popsala přerovská policejní mluvčí Miluše Zajícová.