Bludovský kopec patří k nebezpečným úsekům, kde se stala již řada tragických nehod a silnici lemují pomníčky.

Bludovský kopec patří k nebezpečným úsekům, kde se stala již řada tragických nehod a silnici lemují pomníčky. | foto: Miloslav Jančík, MF DNES

Po obávané silnici se bude jezdit ještě roky, obchvat Bludova má zpoždění

  • 3
Patnácti tisíc aut včetně těžkých kamionů, které denně projedou obcí, se Bludov na Šumpersku hned tak nezbaví. Klíčový obchvat, díky němuž se řidiči vyhnou také obávanému Bludovskému kopci, místu tragických dopravních nehod, a jenž uleví i okolním obcím, se začne stavět nejdříve v roce 2018.

Ačkoli Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je investorem stavby, podalo žádost o územní rozhodnutí na vybudování obchvatu Bludova už před dvěma lety, proces územního řízení byl zahájený teprve nyní. Je tak už jisté, že do stavby se dělníci pustí nejdříve za dva roky. A to ještě jen v případě, že nenastanou žádné komplikace.

„Bylo potřeba doplnit a dopracovat ještě řadu věcí. Přece jen jde o velmi složitou a komplikovanou stavbu,“ uvedl k prodlevě zahájení procesu územního řízení šéf odboru výstavby šumperské radnice Luděk Felkl.

Po vydání územního rozhodnutí je ŘSD připraveno podniknout další kroky v přípravě stavby, včetně výkupu pozemků.

Mapa plánovaného úseku silnice I/44 tvořícího obchvat Bludova. Pro zvětšení klikněte.

„Následně bude vypracována dokumentace pro stavební povolení a také plány pro výkupy pozemků,“ přiblížila další postup mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Výkupy pozemků plánuje ŘSD na rok 2017. Teprve po vydání stavebního povolení a dořešených výkupech se mohou stavební firmy pustit do práce na obchvatu. Pokud se však najdou majitelé, kteří nebudou chtít prodat své pozemky, způsobí to další zpoždění.

Obchvat bude úlevou i pro řidiče, vyhnou se obávané silnici

Bludovem tak bude ještě dlouho projíždět přes 15 tisíc aut denně a hustá tranzitní doprava bude dál místním zhoršovat životní prostředí.

„Je tu patrná nervozita lidí, ptají se, jak příprava pokračuje, protože provoz v obci je neúnosný. Je pravda, že obchvat Bludovu neskutečně uleví. Obec je připravena při přípravě díla maximálně spolupracovat,“ sdělil starosta Bludova Pavel Ston.

Pozitivní dopad bude mít obchvat i za obcí. Řidiči totiž po jeho dokončení nebudou muset jezdit přes obávaný Bludovský kopec, kde se za poslední roky staly hned čtyři vážné nehody, které končily smrtí.

Budoucí obchvat je dlouhý přes 5,5 kilometru a je technicky velmi náročný. Zahrnuje dvě mimoúrovňové křižovatky, komplikované je především společné přemostění Moravy a železničního mostu v délce 250 metrů.

Odhadované náklady na stavbu jsou kolem 3,5 miliardy a jde o součást silnice I/44, která má vyvést dopravu z obcí a měst mezi Mohelnicí a Šumperkem a bude mít smysl až po dokončení všech plánovaných staveb na trase.

Vedlejší obec má obchvat už dvanáct let

Řidičům už slouží obchvaty Vlachova, Zvole, Rájce a Postřelmova. Přitom obchvat Postřelmova, který byl vůbec první ze série důležitých dopravních řešení, byl hotový už v roce 2004, tedy před více než deseti lety.

„Je to velká zásluha tehdejšího vedení a bývalého starosty Jana Kubíčka. Obec byla na výstavbu brzy připravena a mohlo se tak brzy začít. Tehdy byla představa, že hned po dobudování obchvatu Postřelmova naváže další stavba a poté plynule další. Jenže to se ukázalo - vzhledem k náročné přípravě a spoustě komplikací - jako nemožné,“ řekl starosta Postřelmova Jaroslav Nimrichtr.

Ten už se těší na dobu, kdy obchvat Postřelmova nebude jen izolovanou částí I/44.

„Zatím je u nás splněná hlavní část úkolu, kterým bylo vyvedení dopravy z obce. Bohužel náš obchvat navazuje z obou stran na běžnou silnici a z dopravního hlediska tak neplní to, co má. To se samozřejmě po dobudování obchvatu Bludova a z druhé strany obchvatu Zábřeha změní,“ konstatoval.