Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Nelogické napojení obchvatu Olomouce má vyřešit další kus dálnice zdarma

  • 11
Řidiči osobních aut budou moci od příštího roku využívat zhruba dvoukilometrový úsek dálnice D46 mezi Olomoucí a sjezdem na Hněvotín a naopak bezplatně. Rozhodlo o tom ministerstvo dopravy. Od změny si slibuje, že se díky ní zvýší počet motoristů využívajících rovněž neplacený dálniční obchvat Olomouce.

Ministerstvo vyjme ze seznamu zpoplatněných tras úsek mezi 37. až 39. kilometrem dálnice D46. Jde o trasu kousek před Olomoucí ve směru od Prostějova, jejíž součástí je napojení a také sjezd z obchvatu mezi kruhovým objezdem u hypermarketu Globus a mimoúrovňovým křížením se silnicí I/55 nedaleko obchodního centra Olympia u Vsiska.

Tento dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 mohou řidiči osobních automobilů využívat bez známky už od začátku letošního roku (psali jsme zde).

„Změna (zrušení zpoplatnění úseku u Hněvotína – pozn. red.) umožní řidičům, kteří nemají koupenou dálniční známku, přístup na obchvat i ze směru od dálnice D46,“ řekl mluvčí resortu dopravy Tomáš Neřold.

Po osvobození úseku od zpoplatnění volá město. Současný stav totiž považuje za nelogický. Mimo jiné proto, že neumožňuje motoristům bez dálniční známky – tedy pokud nechtějí riskovat pokutu – zamířit ze zmiňovaného obchvatu do Olomouce vjezdem po Brněnské ulici. Po cestě k ní totiž musejí absolvovat několik stovek metrů placeným úsekem dálnice D46.

„Na tuto nelogičnost nás upozornili sami řidiči,“ upřesnil náměstek primátora Aleš Jakubec.

„Každé auto, které se Olomouci vyhne po obchvatu, je dobré“

Zda a jak velkou úlevu by vyjmutí zmíněné trasy z placených úseků mohlo přinést obyvatelům frekventovaných olomouckých ulic, si tipovat netroufá.

„To bych opravdu jen hádal. Nicméně každé rozhodnutí, které by mohlo vést ke zmírnění provozu ve městě, vítáme,“ podotkl Jakubec.

Ve stejném duchu reagoval na dotaz, zda obyvatelům Olomouce ulehčilo dřívější rozhodnutí resortu dopravy, díky němuž řidiči osobních aut mohou od začátku letošního roku využívat zdarma obchvat.

„Nevím o tom, že by to bylo předmětem nějakého sčítání vozidel. Jak jsem ale říkal, každé auto, které se Olomouci vyhne po obchvatu, je dobré,“ řekl Jakubec.

Současně ovšem dodal, že by uvítal, kdyby ministerstvo povolilo bezplatný vjezd na obchvat nejen osobním automobilům, ale také těžkým nákladním vozidlům, proti nimž radnice brojí především.

Hlavní problém jsou kamiony v ulicích města, tvrdí radnice

Město v této souvislosti připravuje již delší dobu dopravní opatření, kterým chce zamezit průjezdu kamionů Olomoucí.

„Naším cílem je zakázat do města vjezd veškeré tranzitní dopravě těžší než dvanáct tun. Tedy s výjimkou aut, která tu mají cíl cesty nebo na ni vyjíždějí,“ upřesnil náměstek.

Koncem loňského roku odhadoval, že by zákaz mohl začít platit v závěru toho letošního.

„Kolegové nyní pracují na rozpočtu opatření, které si vyžádá pořízení velkého počtu značek. Takže teprve uvidíme, jestli se podaří zákaz zavést do konce roku,“ uvedl.

Na otřesy domů, emise a enormní hlučnost, kterou mají na svědomí kamiony, si stěžují především obyvatelé městských částí Řepčín a Hejčín. Loni v této souvislosti dokonce zvažovali, že na protest zablokují jednu z místních dopravních tepen (více čtěte zde).

Od roku 2018 bude nově bez poplatku další část dálnice D46 u Olomouce.

Od roku 2018 bude nově bez poplatku další část dálnice D46 u Olomouce.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz