Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jezdilo tudy 15 tisíc aut denně. Obchvat přinesl klid, libuje si Zvole

  7:54aktualizováno  7:54
Ještě v červnu a červenci projíždělo Zvolí na Zábřežsku ve špičce přes tisíc aut za hodinu. Pouhé dva měsíce po otevření nového obchvatu je potřeba auta doslova vyhlížet. Život místních obyvatel se radikálně změnil. Lidé si nyní užívají život bez hluku a smogu, obchodníci ale nadšení nejsou.

Přejít frekventovanou silnici bývalo pro děti ze zvolské mateřské školy skoro nemožné. Po otevření obchvatu je naopak výstražný terčík v ruce učitelky Jaroslavy Kocurové téměř jen symbolický. | foto: Rostislav Hányš, MF DNES

„Užíváme si klidu. Pro lidi je to obrovská úleva, protože přes obec projíždělo denně přes 15 tisíc aut. Teď je to méně než pětina,“ odhaduje starosta obce Zvole Josef Najman.

Po obchvatu se podle původních plánů mělo jezdit už na podzim roku 2010, nakonec se tak ale stalo až letos posledního července odpoledne. Ve státním rozpočtu se totiž dlouho na stavbu nenašly peníze, a kromě toho také musel soud vyvlastnit pozemky, které dva majitelé nechtěli prodat.

A místní se shodují, že to stálo za to. Dříve zažívala obec mezi devátou a desátou hodinou dopolední doslova dopravní manévry. Přejít silnici bylo takřka nemožné. Teď je ve Zvoli klid. Vidět je to například, když učitelky z místní školky v deset dopoledne vyrazí s dětmi na procházku. Sama mateřská škola je v ostré zatáčce, kde brzdily a zase se rozjížděly denně kolony aut.

„Otevřít přes den okna do ulice se kvůli prachu a hluku vůbec nedalo. Teď je klid,“ pochvaluje si učitelka Zdena Riflerová. Zástup dětí pod dohledem učitelek směřuje k přechodu u prodejny potravin.

Přejít silnici bylo dříve téměř nemožné, teď je provoz minimální

Dlouhé minuty čekání a hrůzy při přecházení, kterou děti i dozor zažívaly každý den, je pryč. Auta nikde. Učitelka Jaroslava Kocurová se přesto staví do silnice a zvedá nad hlavu výstražný terčík.

„Teď je to skoro zbytečné, protože auta nejezdí, ale je to předpis,“ vysvětluje.

„Tak děti, jdeme!“ pobízí. Než se třicítka dětí přesune přes silnici, chvíli to trvá. Za celou dobu se však neobjeví jediné auto.

„Takhle to teď máme skoro každý den. Je spíš náhoda, když zrovna nějaký šofér projíždí,“ popisuje Riflerová.

Klid na silnici si nemůže vynachválit také seniorka Věra Urbášková, která se pohybuje o holích.

„Přejít silnici byla hrůza. Často to byl doslova boj o život. Teď je to úplně v klidu,“ pochvaluje si žena.

Najednou bylo možné slyšet hovor kolemjdoucích či zpěv ptáků

Manželé Vymětalovi bydlí v těsné blízkosti křižovatky dříve frekventované silnice I. třídy, vedoucí vesnicí, a cesty na Jestřebí. Už několikrát jim vysoký náklaďák utrhl kus římsy. Auta totiž projíždějí v těsné blízkosti kolem domu.

„Přestěhovali jsme se sem před devíti lety. Už tehdy se mluvilo o obchvatu. Taky měl být už několik let hotový. I tak jsme rádi, že už ho máme a je klid,“ uvedla Zdeňka Vymětalová. Větrat do ulice? Do otevření obchvatu nemyslitelné. Teď to je však možné bez problémů.

Výstavba 2,8 kilometru dlouhého obchvatu Vlachova a Zvole na Šumpersku se...

Výstavba 2,8 kilometru dlouhého obchvatu Vlachova a Zvole na Šumpersku se čtyřmi mosty stála zhruba 1,1 miliardy.

„Teď se taky můžeme úplně normálně bavit i na zahradě. Dřív to kvůli hluku nešlo, museli jsme na sebe křičet,“ vypráví Vymětalová.

Vybavuje si, jak po otevření obchvatu větrala a slyšela zřetelně hovor lidí procházejících kolem domu.

„Taky jsem slyšela zpívat ptáky. To bylo neskutečné. Teď je to každodenní realita,“ usmívá se žena.

Živnostníci nadšení nejsou, tržby se jim výrazně snížily

Lidé si pochvalují, že většina aut teď Zvoli míjí, živnostníci ale už tolik nadšení nejsou.

„Největší obrat jsme měli, když se stavěl obchvat, protože k nám chodili lidé pracující na stavbě, a taky předtím to bylo lepší než nyní. Stavěli se tady přespolní, protože tu rychle pořídili běžný nákup. To je teď pryč. Tržby se zřetelně propadly,“ hodnotí vedoucí prodejny Ivana Klimková.

Podobně vidí situaci nájemce zdejší restaurace v budově obecního úřadu Radek Václavek.

„Začínal jsem tady před čtyřmi lety. Tehdy to ještě šlo, protože se na jídlo zastavili i přespolní. Samotná stavba obchvatu nám hodně pomohla, protože jsme vařili pro dělníky. Teď je mrtvo. Jenom občas sem někdo zabloudí. Restauraci teď musím dotovat z jiného podnikání,“ popisuje Václavek.

Obchvat Zvole je dlouhý necelé tři kilometry, výstavba silnice se čtyřmi mosty a třemi protihlukovými stěnami stála 1,1 miliardy korun.




Nejčtenější

Inzultace sudího Kučery nebyla prokázána. V Opavě se bude dohrávat

Jakub Šiřina (ve žlutém) z Opavy padá pod nohy Darka Čohadareviče z Olomoucka.

V případě předčasně ukončeného čtvrtfinálového utkání mezi basketbalisty Opavy a Olomoucka je znovu vše jinak. Zápas...

Olomouc - Ostrava 1:0, dva vyloučení, souboj nováčků rozhodl Plšek

Momentka ze zápasu Sigmy Olomouc a Baníku Ostrava.

V bitvě nováčků ve fotbalové lize triumfovala Olomouc, v utkání 25. kola porazila ostravský Baník krásným gólem Plška...



To by Havel nevymyslel. Tečkou za „inzultací sudího“ bylo absurdní divadlo

Rostislav Dragoun (vlevo) z Opavy rozehrává akci kolem Marka Sehnala z...

Nezvykle - dvěma trestnými hody Filipa Zbránka a jedním Luďka Jurečky - začal duel Opavy a Olomoucka ve čtvrtfinále...

Čohadarevič si po inzultaci nezahraje desetkrát, duel se opakovat nebude

Václav Bujnoch (vpravo ve žlutém) z Opavy a Darko Čohadarevič z Olomoucka na...

Disciplinární komise České basketbalové federace potrestala pivota Olomoucka Darka Čohadareviče zastavením činnosti na...

Nezažil jsem lepší pocit, říká dárce kostní dřeně. Přihlásil se náhodou

Radek Lukeš ze Štarnova se přihlásil do registru dárců kostní dřeně spíš...

Miliony lidí, kteří vstoupí do registru dárců kostní dřeně, to míjí celý život. Radek Lukeš z Olomoucka ale nedlouho po...

Další z rubriky

ANO nesehnalo podporu, Jeseník zůstane dál bez starosty. Možná až do voleb

Budova jesenické radnice.

Už před čtvrtečním zasedáním zastupitelstva je zřejmé, že Jeseník stále nebude mít nového starostu, respektive...

Archeologové dostali na průzkum trasy posledního úseku D1 dalšího půl roku

Pohled na probíhající archeologický průzkum na trase posledního úseku dostavby...

Téměř šest měsíců navíc dostali archeologové na výzkum v trase budoucího posledního úseku dálnice D1 z...

Obálka s dvaceti tisíci lupiči nestačila, seniorovi rval z ruky i prsten

Policie (ilustrační foto)

Po agresivním lupiči pátrají už několik dní přerovští kriminalisté. Muž se pod záminkou platby za doručení balíčku...

Advantage Consulting, s.r.o.
BACKEND DEVELOPER

Advantage Consulting, s.r.o.
Olomoucký kraj
nabízený plat: 40 000 - 80 000 Kč

Najdete na iDNES.cz