Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Armáda: Letiště v Bochoři se kvůli průmyslové zóně vzdáme, ale chceme jiné

  16:48aktualizováno  16:48
Vznik nové obří průmyslové zóny na místě sporadicky využívaného vojenského letiště v Bochoři se začíná stávat tématem nejen ekonomickým, ale i vojensko-strategickým. Hlavně krajští politici totiž preferují, aby letiště zcela zmizelo. Armáda ale tvrdí, že začíná mít v Česku nedostatek přistávacích ploch.

Letecký pohled na část areálu letiště v Bochoři, které leží poblíž Přerova a v budoucnu z něj má být obří strategická průmyslová zóna. | foto: Libor TeichmannMF DNES

Kvůli přípravě projektu, který má proměnit nevyužívané letiště v Bochoři ve strategickou průmyslovou, navštívil v pátek Přerov ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

„Byly udělány první kroky, aby tady mohla fungovat poměrně velká průmyslová zóna. Ministerstvo obrany zbouralo kryty pro stíhačky, které už nebylo potřeba. Nyní zbývá rozhodnout zda, zóna bude fungovat s letištěm nebo bez něj,“ uvedl ministr Jan Mládek.

Obě varianty mají své výhody a nevýhody. „Pokud bude bez letiště, bude plocha, kterou můžeme nabídnout, výrazně větší. Pokud bude fungovat s letištěm, může to být zajímavé pro firmy podnikající v leteckém průmyslu nebo pro firmy, jejichž majitelé nebo manažeři často létají,“ vysvětlil Mládek.

Na rozhodnutí má ministerstvo průmyslu a obchodu čas do konce roku, kdy má definitivní verzi předložit vládě.

Armáda: Přistávací plochu nám nechte, nebo nám dejte jinou

Armáda, respektive ministerstvo obrany, je obecně ochotna se letiště v Bochoři vzdát.

„Vidíme v tom i větší příležitost pro případného budoucího investora. V současné době ministerstvo jedná s ministerstvem průmyslu a obchodu a ministerstvem dopravy i dalšími orgány státní správy a samosprávy o alternativách vzhledu plochy pro zřízení strategické průmyslové zóny,“ uvedl mluvčí ministra Jiří Caletka.

Co se ale vojákům příliš nezamlouvá, je snaha zrušit i přistávací plochu, která je stále využívána pro armádní výcvik. Nedávno zde tak například v rámci cvičení českých a amerických speciálních jednotek přistával vojenský dopravní letoun MC-130J Commando II., což je speciální typ odvozený od legendárního stroje C-130 Hercules s určením pro speciální operace (více čtěte zde).

„Armáda je ochotná letiště pustit, ale s podmínkou, že bude aktivováno jiné letiště v České republice. Máme dojem, že je nedostatek vhodných letištních ploch v době, kdy se zahraničně-politická situace stává stále složitější. Uvažujeme proto o modernizaci letiště Bechyně, které je v současné době v minimálním provozu. Ale to je vše předmětem jednání,“ přiblížil ministr průmyslu Jan Mládek.

Krajští politici preferují obří zónu bez letiště i přistávací plochy

Vedení Olomouckého kraje ovšem preferuje zónu bez letiště. „Mohli bychom tak nabídnout ucelenou plochu, která v republice nemá obdoby, celkem 400 hektarů. Výhodou je, že vlastníkem je stát, odpadají tedy problémy s výkupy,“ uvedl hejtman Olomouckého kraje Jiří Rozbořil.

„Další obrovskou výhodou je budoucí napojení na dálnici D1. To je alfa a omega, žádná jiná zóna v České republice nic takového nemá. V blízkosti je navíc velký železniční uzel, na který se dá plocha napojit,“ dodal s tím, že přistávací dráha by rozlohu průmyslového areálu značně zmenšila.

„Letištní plocha zabírá velkou část průmyslové zóny, a když k tomu připočteme ochranné zóny, které musí mít, smrskne se nám plocha na zhruba 200 hektarů,“ objasnil.

Snaha ulovit do zóny novou továrnu Jaguaru nevyšla

Armáda má v současné době na letišti v nájmu několik menších a středních investorů, kteří zde provozují své podniky.

„Na letišti nyní působí 39 subjektů. Délka nájemních smluv evidovaných státním podnikem LOM Praha, který má právo na letišti hospodařit, je různá. Nicméně vždy existuje možnost ukončit smluvní vztah dohodou. Noví nájemci nejsou v současné době aktivně vyhledáváni,“ popsal aktuální situaci mluvčí ministerstva obrany Jiří Caletka.

Budoucí průmyslová zóna zatím nemá žádného konkrétního zájemce. Nedávno neúspěšně skončilo jednání takzvaném projektu Darwin, tedy se zájemcem se zájemcem z oblasti automobilového průmyslu, společností Jaguar Land Rover, který mohl přinést až šest tisíc pracovních míst (podrobnosti zde).

„Land Rover byl uskupením tří nezávislých fabrik, s karosárnou, motorárnou a vlastní továrnou, které spolu úzce souvisely,“ přiblížil hejtman Jiří Rozbořil. Investora údajně odradilo zatím neexistující dopravní napojení. Na dokončení dálnice D1 v tomto úseku se totiž stále čeká.

„Vztah mezi dálnicí a průmyslovou zónou je natolik propojený, že bez dálnice zóna existovat nemůže,“ nastínil přerovský primátor Vladimír Puchalský.

Autoři: ,



Nejčtenější

Olomoučtí chuligáni zbili v tramvaji Afričana, ostatní lidé přihlíželi

(Ilustrační snímek)

Pražští policisté v sobotu zadrželi skupinu agresorů ve fanouškovských barvách fotbalové Sigmy Olomouc, kteří jsou...

Jako za komunismu, pobouřil politiky zásah při protestu proti Zemanovi

Zhruba třicet lidí protestovalo odpoledne v Lipníku nad Bečvou při setkání...

Středeční zásah policistů v Lipníku nad Bečvou proti muži, který hrál nahlas Modlitbu pro Martu na protest proti...



Pachatel nevěděl, že útočí na Kvitovou, soudí policie. Případ odložila

Tenistka Petra Kvitová na setkání s novináři po propuštění z nemocnice. (23....

Ani stovky různých podnětů od lidí, ani téměř jedenáct měsíců podrobného vyšetřování nestačilo kriminalistům k...

Do školy jako na ranní směnu. Děti z Libavé vozí autobus už na půl sedmou

Autobusová zastávka

Hodně brzký budíček mají už dvě dekády děti, které dojíždějí na vyučování v základní škole ve Městě Libavá. Jediné dva...

Zvukaři hrozí za protest proti Zemanovi pokuta. Policie o všem věděla, říká

Návštěvu prezidenta Miloše Zemana na náměstí v Lipníku nad Bečvou 8. listopadu...

Zvukaři, který při návštěvě prezidenta Miloše Zemana v Lipníku nad Bečvou pustil na náměstí symbolickou píseň Modlitba...

Další z rubriky

Na prostějovském magistrátu už se snadno domluví i sluchově postižení

Prostějovská radnice.

Lidé se sluchovým postižením se již nemusejí obávat, že by se na magistrátu v Prostějově nedomluvili při vyřizování...

Před 120 lety Židé vysvětili skvostnou synagogu, pak ji zničila nenávist

Hlavní kupole olomoucké synagogy po požáru založeném místními fašisty v noci na...

Židovský svatostánek zdobil Olomouc od roku 1897, Adolf Hitler byl tehdy osmiletý kluk. Později rozdmýchal i v dnešním...

Rodina se přiotrávila oxidem uhelnatým, na hasiče čekala na balkoně

Ilustrační snímek

Pět lidí se nadýchalo oxidu uhelnatého brzy ráno v jednom z domů ve Šternberku. Nebezpečný plyn tu unikal kvůli...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.