Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Horská trať testuje odmrazování trolejí. Může odolat ledové kalamitě

  17:08aktualizováno  17:08
Zahřát dráty a rozpustit led na trolejích – vychytávka, která dokáže v drsných horských podmínkách v zimě odvrátit kolaps dopravy. Novou technologii, která umožní rychle a efektivně odstranit námrazu z trakčního vedení, nyní testuje provozovatel Železnice Desná.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Železnice Desná patří Svazku obcí údolí Desné a provozuje ji firma SART Šumperk. Právě ta přišla s nápadem na odmrazovací systém. Pokud jej posvětí i Drážní úřad, jeho uvedení do provozu už nic nebude stát v cestě.

„Vzhledem k místním podmínkám podhorské železnice se díky nové technologii vyhneme situacím, které nastaly například před třemi lety. Tehdy tady námraza doslova paralyzovala dopravu,“ sdělil starosta Rapotína a šéf Svazku obcí údolí Desné Pavel Žerníček.

Nikde jinde na železnicích v Česku podobný systém nefunguje

Technologická vychytávka přišla na pět milionů korun, svazek obcí na ni mohl čerpat dotaci od Státního fondu dopravní infrastruktury. Nikde jinde na železnicích v Česku podobný systém nefunguje.

„Elektrifikace trati Šumperk – Kouty nad Desnou byla dokončena v roce 2016. Zimní období s sebou od té doby přineslo i několik cyklů výskytu námrazy a tvorby ledu na trakčním vedení, což mělo dopad na pravidelnost grafikonu vlakové dopravy. Proto chceme problémům s námrazou předejít nebo je alespoň minimalizovat,“ vysvětlil Jan Komárek z firmy SART Šumperk.

 Technologie se paradoxně testovala naprázdno, končící zima totiž výjimečně námrazu na trolejích v podhůří Jeseníků nepřinesla. Projekt podle požadavků provozovatele zpracovala brněnská společnost SUDOP.

„Systém elektrického ohřevu umožní v případě výskytu silné námrazy a tvorby ledu na trakčním vedení jednoduchým způsobem s pomocí vloženého odporu ohřát vodiče a led tak odstranit,“ popsal Komárek.

Podle něj firma využila zahraničních zkušeností, zejména na dráze v oblasti Tater na Slovensku. „Hodnotili jsme i ekonomickou stránku tohoto řešení, díky ní totiž šetříme nemalé náklady za náhradní dopravu,“ vysvětlil Komárek.

Troleje lze odmrazit v přestávkách mezi vlaky

Technologie umožní ohřát dráty na teplotu až 180 stupňů Celsia. „Podle našich propočtů ale bude stačit ohřev na 60 stupňů. Na tuto teplotu se dráty dostanou zhruba do 15 minut. V přestávkách mezi průjezdy vlaků tak budeme schopni troleje bez problémů odmrazit,“ řekl Komárek s tím, že nejde o univerzální řešení vhodné pro všechny tratě.

Drážní úřad potvrdil, že žádost o schválení nové technologie do provozu obdržel.

„Čekáme na další informace. Vše poté prověříme, naplánujeme technickou prohlídku a vlastní zkoušku. Teprve pak lze oficiálně o žádosti rozhodnout,“ sdělil mluvčí Drážního úřadu Martin Novák.

U novinek je podle něj standardní, že systém jde nejprve do zkušebního režimu, který je pak po určité době vyhodnocen. „Teprve poté může provozovatel požádat o oficiální schválení,“ dodal Novák.

Celý proces podle něj trvá měsíce a déle. „Uděláme vše pro to, abychom povolení získali a příští zimu už mohla technologie fungovat naplno,“ podotkl Komárek.

První (a neúspěšné) pokusy o odmrazování přišly už v roce 1972

Samotná snaha odmrazovat trakční vedení není nová. V roce 1972 se o to pokusili v Plané u Mariánských Lázní, vše ale skončilo neúspěchem, podobně jako několik dalších pokusů. Pokud Železnice Desná dostane na odmrazovací systém povolení, bude na českých tratích průkopníkem.

Správa železniční dopravní cesty, (SŽDC) vlastnící jak hlavní, tak převážnou většinu regionálních tratí v republice, však o nasazení rozmrazovací technologie do budoucna neuvažuje.

„Technické řešení je známé, v praxi je však v síti SŽDC těžko použitelné,“ sdělila mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Při ohřevu trolejí totiž nesmí několik minut projíždět vlak.

„U Železnice Desná je to možné, protože se jedná o krátkou trať, kde jsou dostatečně dlouhé prodlevy mezi jednotlivými vlaky,“ vysvětlila mluvčí SŽDC.



Nejčtenější

Vondráčková na festivalu po Neckářovi nevystoupí, spor s obcí řeší policie

Plakát propagující festival Hudba bez hranic, v rámci kterého měli v Dolních...

Nečekané komplikace řeší obec Dolní Studénky na Šumpersku, kde měly na tradičním festivalu Hudba bez hranic vystoupit...

KVÍZ: Poznáte české a moravské hrady? Vyzkoušejte se, ať v létě nebloudíte

012

Regiony iDNES.cz přinášejí další z kvízů, v nichž si ověříte, jak znáte naši zemi. Tentokrát můžete poznávat české a...



Silně konzervativní Chalánkovou vedení TOP 09 odmítlo. Navzdory Kalouskovi

Lídryně krajské kandidátky TOP 09 Jitka Chalánková.

Vedení TOP 09 odmítlo opakovaně podpořit kandidaturu bývalé místopředsedkyně Jitky Chalánkové do Senátu, ač se za ni...

TOP 09 se odklonila od svých hodnot, končím, oznámila Chalánková

Poslankyně Jitka Chalánková

Bývalá poslankyně Jitka Chalánková se po rozporech s vedením TOP 09 rozhodla ve straně skončit. Důvodem je odklon...

Kvitová na policii identifikovala muže, který ji přepadl a pořezal

Petra Kvitová

Jeden z klíčových momentů pro budoucí soudní jednání se v těchto dnech odehrál v kauze předloňského útoku na tenistku...

Další z rubriky

Olomouc už bourá zchátralou lávku přes trať, kvůli níž čelila protestům

Dělníci začali v Olomouci v pátek 15. června 2018 s demolicí zchátralé lávky...

V Olomouci začalo bouráním zchátralé lávky nad železniční tratí na pomezí čtvrtí Hejčín a Nová Ulice. Desítky let stará...

Přerovský exprimátor Lajtoch sní o návratu na radnici, ČSSD ho ale odmítla

Bývalý primátor Přerova a senátor za ČSSD Jiří Lajtoch.

Vcelku poklidnou scénu přerovské politiky rozvířila před nadcházejícími komunálními volbami zpráva o možném návratu...

Opilý muž bez řidičáku vyjel s náklaďákem, vystřídal ho stejně opilý řidič

Ilustrační snímek

Hned dva silně opilé řidiče v jednom nákladním autě přistihla policie na Olomoucku. V řízení se totiž vystřídali....

Najdete na iDNES.cz