Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Horská trať testuje odmrazování trolejí. Může odolat ledové kalamitě

  17:08aktualizováno  17:08
Zahřát dráty a rozpustit led na trolejích – vychytávka, která dokáže v drsných horských podmínkách v zimě odvrátit kolaps dopravy. Novou technologii, která umožní rychle a efektivně odstranit námrazu z trakčního vedení, nyní testuje provozovatel Železnice Desná.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Železnice Desná patří Svazku obcí údolí Desné a provozuje ji firma SART Šumperk. Právě ta přišla s nápadem na odmrazovací systém. Pokud jej posvětí i Drážní úřad, jeho uvedení do provozu už nic nebude stát v cestě.

„Vzhledem k místním podmínkám podhorské železnice se díky nové technologii vyhneme situacím, které nastaly například před třemi lety. Tehdy tady námraza doslova paralyzovala dopravu,“ sdělil starosta Rapotína a šéf Svazku obcí údolí Desné Pavel Žerníček.

Nikde jinde na železnicích v Česku podobný systém nefunguje

Technologická vychytávka přišla na pět milionů korun, svazek obcí na ni mohl čerpat dotaci od Státního fondu dopravní infrastruktury. Nikde jinde na železnicích v Česku podobný systém nefunguje.

„Elektrifikace trati Šumperk – Kouty nad Desnou byla dokončena v roce 2016. Zimní období s sebou od té doby přineslo i několik cyklů výskytu námrazy a tvorby ledu na trakčním vedení, což mělo dopad na pravidelnost grafikonu vlakové dopravy. Proto chceme problémům s námrazou předejít nebo je alespoň minimalizovat,“ vysvětlil Jan Komárek z firmy SART Šumperk.

 Technologie se paradoxně testovala naprázdno, končící zima totiž výjimečně námrazu na trolejích v podhůří Jeseníků nepřinesla. Projekt podle požadavků provozovatele zpracovala brněnská společnost SUDOP.

„Systém elektrického ohřevu umožní v případě výskytu silné námrazy a tvorby ledu na trakčním vedení jednoduchým způsobem s pomocí vloženého odporu ohřát vodiče a led tak odstranit,“ popsal Komárek.

Podle něj firma využila zahraničních zkušeností, zejména na dráze v oblasti Tater na Slovensku. „Hodnotili jsme i ekonomickou stránku tohoto řešení, díky ní totiž šetříme nemalé náklady za náhradní dopravu,“ vysvětlil Komárek.

Troleje lze odmrazit v přestávkách mezi vlaky

Technologie umožní ohřát dráty na teplotu až 180 stupňů Celsia. „Podle našich propočtů ale bude stačit ohřev na 60 stupňů. Na tuto teplotu se dráty dostanou zhruba do 15 minut. V přestávkách mezi průjezdy vlaků tak budeme schopni troleje bez problémů odmrazit,“ řekl Komárek s tím, že nejde o univerzální řešení vhodné pro všechny tratě.

Drážní úřad potvrdil, že žádost o schválení nové technologie do provozu obdržel.

„Čekáme na další informace. Vše poté prověříme, naplánujeme technickou prohlídku a vlastní zkoušku. Teprve pak lze oficiálně o žádosti rozhodnout,“ sdělil mluvčí Drážního úřadu Martin Novák.

U novinek je podle něj standardní, že systém jde nejprve do zkušebního režimu, který je pak po určité době vyhodnocen. „Teprve poté může provozovatel požádat o oficiální schválení,“ dodal Novák.

Celý proces podle něj trvá měsíce a déle. „Uděláme vše pro to, abychom povolení získali a příští zimu už mohla technologie fungovat naplno,“ podotkl Komárek.

První (a neúspěšné) pokusy o odmrazování přišly už v roce 1972

Samotná snaha odmrazovat trakční vedení není nová. V roce 1972 se o to pokusili v Plané u Mariánských Lázní, vše ale skončilo neúspěchem, podobně jako několik dalších pokusů. Pokud Železnice Desná dostane na odmrazovací systém povolení, bude na českých tratích průkopníkem.

Správa železniční dopravní cesty, (SŽDC) vlastnící jak hlavní, tak převážnou většinu regionálních tratí v republice, však o nasazení rozmrazovací technologie do budoucna neuvažuje.

„Technické řešení je známé, v praxi je však v síti SŽDC těžko použitelné,“ sdělila mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Při ohřevu trolejí totiž nesmí několik minut projíždět vlak.

„U Železnice Desná je to možné, protože se jedná o krátkou trať, kde jsou dostatečně dlouhé prodlevy mezi jednotlivými vlaky,“ vysvětlila mluvčí SŽDC.



Nejčtenější

Advokát nazval mladého aktivistu Čecha bonzákem, komora ho pokárala

Zakladatel Nadačního fondu proti korupci Karel Janeček a aktivista Jakub Čech.

Renomovaného olomouckého advokáta Zdeňka Šťastného, který pracuje pro radnice i politiky, ostře pokárala advokátní...

Almaty - Olomouc 1:2, Sigma drama nepřipustila a čeká ji Sevilla

Olomoucký Martin Nešpor (vpravo) a Sergej Politevič z Kajratu Almaty v utkání...

Velké přání olomouckých fotbalistů se splnilo. Sigmě se podařilo v odvetném utkání 3. předkola Evropské ligy na hřišti...



Nejhezčí výstup na Praděd. Trasu z malebné osady moc lidí nevyužívá

Výstup na Praděd

Na Pradědu byl skoro každý, ale skutečně nejhezčí cestou se na nejvyšší kopec Jeseníků vydává jen málokdo. Řeč není o...

A teď na Sevillu! Olomoučtí fotbalisté si v Evropské lize plní přání

Olomoučtí fotbalisté děkují fanouškům za podporu v pohárovém utkání proti...

Většina olomouckých fotbalistů si před losem kvalifikace Evropské ligy přála: Sevillu! Až se fanoušci v diskusích...

Za nehodu, při níž zemřely dvě děti, dostal opilý řidič 6,5 roku

Místo tragické dopravní nehody, při níž na okraji Olomouce u křižovatky na...

Na šest a půl roku do vězení poslal olomoucký okresní soud řidiče, který na jaře zavinil v opilosti tragickou nehodu na...

Další z rubriky

Na Šumpersku staví novou rozhlednu, pohled na krajinu nabídne po celý rok

Vizualizace podoby rozhledny ve ski areálu Kraličák ve Stříbrnicích u Starého...

Ve ski areálu Kraličák ve Stříbrnicích u Starého Města na Šumpersku finišuje výstavba rozhledny, z níž se turisté budou...

Firmy kvůli vedru krátí směny, výroba v horku klesá až o desetinu

Mohelnická Hella Autotechnik bude nyní dodávat světlomety k vozům BMW.

Voda, iontové nápoje, nealko pivo či nanuky zdarma. K tomu kratší směny, častější přestávky a někde dokonce i sprchy....

Prostějov už má opět venkovní padesátimetrový bazén, otevřel na dva týdny

V prostějovské místní části Vrahovice začalo lidem sloužit zrekonstruované...

Řešení nedostatku míst ke koupání se konečně dočkali obyvatelé Prostějova a okolí. V pátek otevřelo zrekonstruované...

Adecco spol. s r.o.
Operátor výroby, Rožnov pod Radhoštěm, přímo pod kmen

Adecco spol. s r.o.
Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Zlínský kraj
nabízený plat: 22 400 - 26 000 Kč

Najdete na iDNES.cz