Nahuštěná doprava během dopravních špiček, takový pohled už by měl být za pár let na cestě mezi Šternberkem a Olomoucí minulostí. Ilustrační foto

Nahuštěná doprava během dopravních špiček, takový pohled už by měl být za pár let na cestě mezi Šternberkem a Olomoucí minulostí. Ilustrační foto | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Olomouc a Šternberk za pár let konečně spojí nová čtyřproudá silnice

  • 6
Řidičům, kteří musí jezdit po přetížené silnici spojující Šternberk s Olomoucí, by se mělo za několik let konečně jezdit lépe. Mezi Týnečkem a Šternberkem má totiž podle plánů Ředitelství silnic a dálnic vyrůst čtyřproudová silnice, která navíc časem naváže na obchvaty obou velkých měst.

Silnice, která propojí východní obchvat Olomouce a plánovaný šternberský obchvat, mimo jiné také usnadní cestu pro kamiony směřující ve směru na Opavu. Kdy ovšem Ředitelství silnic a dálnic začne přeložku nynější silnice I/46 stavět, závisí na financích.

"Jde o záležitost v horizontu let. Chceme ale mít připravené potřebné podklady," nastínila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

V současné chvíli už existuje studie. "Cenu stavby ale ještě neznáme," dodala Vápeníková.

Z téměř sedmikilometrového úseku, kterého by se proměna týkala, by zhruba čtyři kilometry vedly novou trasou. Za Bohuňovicemi ve směru na Šternberk by se pak nově zbudovaná část trasy vrátila k současné silnici.

Stavaři by pro čtyřpruhové uspořádání využili nynější vozovku jako pravý jízdní pás, levý by přistavěli. Součástí plánů je i stavba dvou mimoúrovňových křižovatek zajišťujících napojení na současnou silniční síť.

Mapka nové čtyřproudé silnice, která zlepší dopravu mezi Olomoucí a Šternberkem a v budoucnu by se měla napojit na jejich obchvaty.

Mapka nové čtyřproudé silnice, která zlepší dopravu mezi Olomoucí a Šternberkem a v budoucnu by se měla napojit na jejich obchvaty. Pro zvětšení a zobrazení legendy klikněte.

I přes rozšíření dál půjde o silnici první třídy s maximální rychlostí 90 kilometrů v hodině.

"Chceme silnici vzhledem k silnému provozu v této lokalitě jen zkapacitnit. Nešlo by tedy o dálnici či rychlostní silnici," vysvětlila Vápeníková.

Silnice má navazovat na obchvaty, ty jsou však nejisté

Nový sedmikilometrový "čtyřproud" má na jihu navazovat na plánovanou východní tangentu Olomouce. Ta by ulevila hlavně přetížené silnici ve Chválkovicích a Týnečku. To má ale háček. 

Byť ještě nedávno místním svitla naděje, že kolony aut zmizí zpod oken jejich domů dřív, situace se změnila.

Ministr dopravy Vít Bárta sice loni v říjnu při návštěvě Olomouce slíbil zrychlení přípravy obchvatu spojujícího přerovskou a šternberskou výpadovku zařazením na seznam důležitých staveb, ale dnes už nominace tangenty mezi stavby, které mají začít vyrůstat v letech 2015 až 2018, tak jasná není.

"Nedávno jsme se dozvěděli, že silnice ze seznamu prioritních staveb vypadla. Proto se snažíme, aby se na něj vrátila," uvedl náměstek olomouckého primátora Ivo Vlach.

Zda se to povede, bude zřejmé do konce února. Nejasný je přitom i osud plánovaného obchvatu Šternberka, na který by přebudovaná I/46 také navazovala. Patovou situaci způsobily mimo jiné spory o pozemky a vedení trasy.

"Přitom zkapacitnění silnice a její napojením na obchvat by bylo ideální. Auta směřující na Opavu by nejela přes město," řekl šternberský starosta Jaromír Sedlák.

Připustil ale, že i jen samotné rozšíření silnice by místním pomohlo. "Zrychlilo by dopravu do Olomouce, což by k nám mohlo přilákat investory a usnadnit lidem cestování do práce."