Takto má po přestavbě vypadat most v Komenského ulici i s nově vybudovanou...

Takto má po přestavbě vypadat most v Komenského ulici i s nově vybudovanou náplavkou. Pohled z levého břehu po proudu směrem k mostu na Masarykově třídě. | foto: Valbek

Olomouc čeká kvůli ochraně před povodněmi přestavba klíčových mostů

  • 3
Obyvatele i návštěvníky Olomouce čeká v letech 2014 až 2017 kvůli budování další části protipovodňových opatření řada omezení. Součástí této etapy výstavby totiž bude i přestavba dvou mostů na Masarykově třídě a v Komenského ulici, které jsou klíčové pro silniční a tramvajovou dopravu.

Druhá etapa budování protipovodňové ochrany je rozvržena na dvě části - II. A a II. B, přičemž "áčko" přijde asi na 330 milionů a dělníci na něm začnou pracovat už v únoru. V jeho rámci mimo jiné rozšíří koryto řeky od železničního mostu na Nových Sadech k soutoku s Mlýnským potokem.

"Béčko" pak počítá kromě jiného s úpravou koryta, přestavbou zmíněných dvou mostů a budováním náplavek. Jeho start je naplánován na rok 2014. Práce na zhruba tříkilometrovém úseku končícím mostem u Bristolu potrvají 39 měsíců a přijdou na 880 milionů.

Plán proti velké vodě

2012 - rozšíření koryta řeky od železničního mostu na Nových Sadech k soutoku s Mlýnským potokem

2014 - dva mosty se změní tak, aby pod nimi mohlo protékat více vody. U řeky vzniknou i "odpočinkové" plochy, takzvané náplavky

2017 - závěrečná etapa

Právě mosty budou i tak jednou z nejsložitějších záležitostí etapy II. B. Stavby, které řeku překlenují na Komenského ulici a Masarykově třídě, nyní při velké vodě fungují jako "špunt". Mezi roky 2014 až 2017 proto úplně změní svou tvář.

"Mosty se musejí přestavět. Ty současné mají kapacitu maximálně 350 až 400 kubíků," vysvětlil odborný pracovník Povodí Moravy Vítězslav Nečas.

Koryto řeky má totiž po dobudování všech částí protipovodňové ochrany bezpečně pojmout 650 kubíků za sekundu, což zhruba odpovídá dvousetleté povodni. V současnosti přitom dokáže bez následků odvést jen zhruba dvacetiletou vodu.

Na Masarykově třídě by mohly tramvaje jezdit po jedné koleji

Pro obyvatele i návštěvníky města je nicméně důležitý i způsob, jakým se budou oba mosty přebudovávat, neboť mají v olomoucké dopravě klíčovou pozici. Komenského ulicí totiž vede jeden z hlavních silničních průtahů městem, Masarykovou zase jedna ze dvou větví tramvajové tratě.

V roce 2009 při vydávání územního rozhodnutí se počítalo s tím, že budou oba uzavřené současně a omezený provoz měly zajistit dřevěné lávky. Nyní ale odborníci doporučují jiné konstrukční řešení mostů.

To by umožnilo nejprve výstavbu mostu na Komenského ulici a následně toho na Masarykově ulici. U něj by dělníci pracovali vždy jen na jedné polovině, díky čemuž by zůstala zachována tramvajová doprava po jedné koleji.

Současný pohled na koryto řeky Moravy v Olomouci z Blahoslavovy ulice u
Vizualizace pohledu na koryto řeky Moravy v Olomouci z Blahoslavovy ulice u

Současný a budoucí pohled na koryto řeky Moravy u mostu na Masarykově třídě.

"Tento postup by umožnil téměř nepřetržitý provoz hromadné dopravy i chodců, nemusely by se budovat provizorní lávky a ušetřilo by se zhruba dvacet milionů korun. Přestavba by ale trvala o několik měsíců déle," vypočítala mluvčí Povodí Moravy Veronika Slámová.

Konečné slovo ale ještě neřekli olomoučtí radní. "Za dva týdny budou rozhodovat o tom, zda budou oba mosty sneseny a postaveny zároveň, nebo jestli se tyto práce budou dělat postupně tak, aby byl v místě umožněn provoz," nastínila mluvčí radnice Jana Doleželová.

Nová podoba koryta sníží počet parkovacích míst

V úseku mezi mosty se nábřeží rozšíří na pravý břeh zhruba o deset metrů a na levý asi o čtyři metry. V říčním korytě na pravé straně mezi nimi vznikne vydlážděná náplavka, která bude přístupná i bezbariérově (více o náplavkách čtěte zde). Takzvaná berna bude na úrovni desetileté až dvacetileté vody. Povodí proto odhaduje, že jednou až dvakrát ročně ji zaplaví voda z řeky Moravy.

Jak se změní koryto Moravy

Svou oběť v podobě úbytku parkovacích míst přinesou místní na oltář proměny nábřeží mezi oběma přestavovanými mosty. Místa pro zaparkovaná auta zmizí právě kvůli zúžení přilehlé ulice.

"Budou se hledat jinde. Například v navazujících ulicích pomocí dopravně-organizačních opatření," potvrdila Doleželová s tím, že pravděpodobně už během výstavby ochrany proti velké vodě se objeví problémy s parkováním.

"Tato záležitost se bude řešit patrně povolením stání i v místech, kde to standardně povoleno není," podotkla Doleželová. Olomoučtí hodlají v této souvislosti oprášit a zaktualizovat již hotovou studii řešící otázky parkování v dané oblasti, kterou si město před několika lety nechalo zpracovat.