Naposledy Olomouc otevřela novou tramvajovou trať v roce 1997, kdy koleje po třídě Kosmonautů spojily hlavní vlakové nádraží a tržnici.

Naposledy Olomouc otevřela novou tramvajovou trať v roce 1997, kdy koleje po třídě Kosmonautů spojily hlavní vlakové nádraží a tržnici. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Olomouc chce švýcarské peníze na tramvajovou trať, první krok zvládla

  • 0
Olomouc má doslova na dosah 200 milionů korun, za které by mohla postavit novou tramvajovou trať do sídliště Nové Sady. Uchází se o klíčovou dotaci z takzvaných švýcarských fondů a úřady alpské země ji nyní doporučily ke schválení. Olomouc teď musí počkat na definitivní verdikt, který je pro její půlmiliardový plán zásadní.

Státní sekretariát pro ekonomické záležitosti ve Švýcarsku plán na stavbu tramvajové trati do Nových Sadů v prvním kole posuzování doporučil. Definitivní souhlas to však ještě není. Konečný verdikt se město dozví až v první polovině příštího roku.

Pokud Olomouc peníze skutečně získá, začne pokládat trať do čtvrti s 15 tisícovkami obyvatel na podzim roku 2012. Slavnostní pásku na dokončené stavbě budou politici stříhat ve volebním roce 2014.

Oficiálně stavba tramvajové trati začne podle původních plánů už letos v létě, a to spolu se zahájením prací na nákupním a zábavním centru Šantovka, u jehož vchodu budou tramvajové soupravy zastavovat.

Olomouc plánuje desítky kilometrů dalších tratí

"Stavbu rozdělíme na dvě části. Letos uděláme terénní úpravy a přeložíme inženýrské sítě. Dotovaná část stavby začne v říjnu 2012," vysvětlil náměstek primátora Ladislav Šnevajs.

Jeden a půl kilometru kolejí za 520 milionů

Švýcaři nyní vyzvali Olomouc, aby do 30. září dopracovala konečný návrh. "Jsou před námi měsíce náročné a pečlivé práce, při které nesmíme udělat chybu a musíme vyhovět všem požadavkům švýcarské i české administrativy. Pokud dodržíme všechny formální náležitosti, měli bychom v dubnu roku 2012 obdržet rozhodnutí o udělení dotace," doplnil Šnevajs.

Olomouc uspěla v konkurenci 60 dalších uchazečů, z nich má šanci na peníze celkem osm. Olomoucký plán je ovšem bezkonkurenčně nejdražší. Položení 1,5 kilometru dvojkolejné trati bude stát 520 milionů korun.

Dotace z programu švýcarsko-české spolupráce by měla činit 225 milionů korun, dalších 51 milionů se zavázala uhradit firma SMC Development. Nová dvojkolejná trať totiž zavede tramvaje i do čtvrti Šantovka, kterou chce společnost postavit v areálu bývalých závodů Milo.

"Všechno jde podle našich plánů. S výstavbou nákupní a zábavní galerie začneme v letě," sdělil mluvčí Šantovky Juraj Aláč.

Město zvažuje, že trať prodlouží o dalších 1 400 metrů

Koleje nové trati se napojí u městské tržnice, protnou Šantovku a po pravém břehu Mlýnského potoka dovedou tramvaje na Velkomoravskou, Rooseveltovu a Trnkovu ulici. Zastaví přitom u nákupní galerie, na úrovni ulice v Kotlině a na konečné stanici.

Město ale také uvažuje, že trať prodlouží o dalších 1 400 metrů přes Zikovu ulici až na Schweitzerovu a Voskovcovu. Na tuto část by chtěla použít peníze z Evropské investiční banky.

Poslední tramvajový úsek zprovoznila Olomouc naposledy v roce 1997. Tramvaj tehdy poprvé spojila tržnici s hlavním nádražím po třídě Kosmonautů. Současná tramvajová trať v Olomouci měří celkem 30 kilometrů.