Olomouc chce začít stavět novou tramvajovou trať ještě letos

  15:27
Se stavbou nové tramvajové tratě, která dovede soupravy za křižovatku Rooseveltovy a Velkomoravské ulice, chce olomoucká radnice začít už letos. Druhá etapa by pak měla trať protáhnout až do srdce sídliště Nové Sady.

V roce 2014 by se měli Olomoučané projet po nové části tramvajové sítě do komplexu Šantovka. Poté by město chtělo koleje co nejdříve protáhlo až do srdce sídliště Nové Sady. (Ilustrační snímek) | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Nová tramvajová trať by tak neměla skončit na okraji patnáctitisícového sídliště, ale povede až do jeho středu. Nebude to ovšem hned. Její první část po zmíněné křižovatky má být hotová v roce 2014, kdy se ale bude pokračovat ve druhé, která má koleje protáhnout přes Zikovu ulici až po křižovatku se Schweitzerovou, bude záležet na finančních možnostech města.

I zástupci města ale uznávají, že by trať měla k sídlišti vést co nejdříve. "Stavba bude mít smysl a přínos, až bude hotová celá. Bylo by absurdní, kdybychom postavili první část, a pak se třicet let nic nedělo. To by bylo směšné gesto," řekl primátor Olomouce Martin Novotný.

Nová tramvajová trať se letos napojí na současnou síť u městské tržnice. Koleje protnou budoucí novou čtvrť Šantovka, kterou začne v létě stavět soukromý investor, a po pravém břehu Mlýnského potoka pak tramvaje dojedou k Velkomoravské ulici, kterou překříží. Podél této ulice soupravy dovezou cestující za křižovatku s Rooseveltovou. Úsek měří celkem jeden a půl kilometru.

Mapa trasy nové olomoucké tramvajové tratě na Nové Sady.
Mapa trasy nové olomoucké tramvajové tratě na Nové Sady.

Mapa trasy nové olomoucké tramvajové tratě na Nové Sady a rozdělení jednotlivých fází její výstavby. Pro zvětšení klikněte. zdroj: Magistrát města Olomouce

Se zahájením stavby, která přijde na půl miliardy korun, město čeká na formality - územní rozhodnutí a stavební povolení. Stihnout chce letos terénní úpravy a přeložky inženýrských sítí, samotné koleje začne pokládat až příští rok. To už bude vědět, jestli na stavbu dostane víc než dvousetmilionovou dotaci z fondů švýcarsko-české spolupráce.

Na první etapu tratě přispěje i firma stavící Šantovku

Plány na pokračování tramvajové trati totiž slouží i jako vzkaz Švýcarům, kteří budou o dotaci rozhodovat, že to město s tratí myslí vážně. "Chceme tramvaje dostat do Zikovy ulice a k supermarketu za křižovatku se Schweitzerovou, protože to je srdce sídliště. Je to oblast, kde se v posledních letech postavilo hodně nových bytů," vysvětlil primátor.

Radní tento týden řešili, kudy trať vést po Zikově ulici. Jestli jejím středem, nebo po okraji. A rozhodli se pro první možnost. Čtyři zastávky, které na této části trati město vybuduje, budou takzvaného vídeňského typu. To znamená, že tu nebudou ostrůvky - na tramvaje budou cestující čekat na chodníku.

"Kdyby tam byly tramvajové ostrůvky, auta by ulicí jezdila velmi rychle. Takhle budou muset při příjezdu tramvaje zastavit. I když to pro řidiče bude méně komfortní, pro celkové zklidnění lokality to z našeho pohledu bude lepší," popsal Novotný.

Na financování stavby první části tramvajové trati se bude podílet firma SMC Development, která přispěje 51 miliony korun. Dvojkolejná trať totiž přivede tramvaje do čtvrti Šantovka, kterou chce společnost postavit v areálu bývalých závodů Milo.

První zastávka bude přímo před vchodem do nákupního a zábavního centra, které tu vyroste jako první. "Všechno jde podle našich plánů. S výstavbou začneme v letních měsících," sdělil mluvčí Šantovky Juraj Aláč.

Kdy začne stavba druhé etapy tratě by mělo být jasnější v září

Poslední tramvajový úsek zprovoznila Olomouc naposledy v roce 1997. Tramvaj tehdy poprvé spojila tržnici s hlavním nádražím po třídě Kosmonautů. Současná tramvajová síť v Olomouci měří celkem třicet kilometrů. Trať na Nové Sady ovšem nemá být v budoucnu jediným rozšířením tramvajové sítě, v územní plánu město vytyčilo dalších sedm směrů, kam by jednou měly tramvaje jezdit (více čtěte zde).

Plán nových tratí dle připravovaného územního plánu, jako první má vzniknout

Plán nových tratí dle připravovaného územního plánu. Jako první se mají koleje protáhnout do Šantovky (zeleně). Pro zvětšení a zobrazení legendy klikněte.

Stavba druhé části tramvajové trati bude stát 200 až 250 milionů korun. Časový harmonogram ale nechtěli radní ještě upřesňovat. Tvrdí, že jasnější bude situace až v září, kdy zastupitelé projednají střednědobý výhled financování. Ten ukáže, zda město zvládne kromě opravy nebo výstavby nového zimního stadionu také dalších 1 350 metrů tramvajové trati.

"Považoval bych ale za správné, abychom po dokončení první části pokračovali hned v letech 2014 nebo 2015 další etapou," podotkl ekonomický náměstek primátora Ivo Vlach.

  • Nejčtenější

Řidiči osobáků blokovali předjíždějící kamion, u semaforu se pak strhla potyčka

26. března 2024  10:36

Konflikt tří řidičů vyšetřují od konce minulého týdne policisté z Jesenicka. Dvěma šoférům osobních...

Rakovina plic v časném stadiu nebolí, její záchyt bývá náhodný, říká specialista

20. března 2024

Premium Rakovinou plic v Česku každoročně onemocní přibližně 6 700 lidí a téměř 5 300 na ni zemře. Je to...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Malé pivovary na Hané překonaly potíže. Padl jediný, neměl pokračovatele

26. března 2024  5:07

Malé pivovary v Olomouckém kraji se i v náročné době udržely na trhu díky nadšení jejich majitelů a...

Praštěná kráva z Olomouce slavila triumf v Arménii a cílí na jižní Evropu

22. března 2024  5:19

Tihle muzikanti z Olomouce se nechtějí nechat svazovat žánry. Olomoucká kapela Goofy Cow (v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bambula opouští Olomouc. Až budu proti klukům hrát, dám jim nažrat, usmívá se

23. března 2024  9:42

Byl miláčkem olomouckého publika, hokejový talent z něj sršel na míle daleko. A ta bojovnost... Jan...

Osmnáctiletá řidička způsobila škodu téměř za milion, s autem skončila v plotě

28. března 2024  15:21

Začínající řidička zdemolovala na Jesenicku auto, ve kterém vezla tři kamarády. Policisté uvedli,...

Hokejisté Olomouce hlásí první posilu, získali vítkovického útočníka Fridricha

28. března 2024  13:31

První posilou hokejistů Olomouce pro příští extraligovou sezonu se stal útočník Petr Fridrich....

Klidně vyjdu před fanoušky. Olomoucký předseda o prodeji majetku i Gajdovi

28. března 2024

Premium Fotbalová Olomouc už sedm let hledá silného majitele. Aktuálně jsou sice rozběhnutá jednání s...

Zloděj v Olomouci ukradl mobily za 140 tisíc, utekl s nimi na Vysočinu

28. března 2024  11:59

Olomouckým kriminalistům se podařilo do dvanácti hodin od oznámení krádeže zadržet zloděje, který v...

Advantage Consulting, s.r.o.
SERVISNÍ TECHNIK – OBRÁBĚCÍ STROJE (50. – 60.000 Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Kraj Vysočina, Jihomoravský kraj, Olomoucký kraj, Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 50 000 - 60 000 Kč

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...