V roce 2014 by se měli Olomoučané projet po nové části tramvajové sítě do komplexu Šantovka. Poté by město chtělo koleje co nejdříve protáhlo až do srdce sídliště Nové Sady. (Ilustrační snímek) | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Olomouc chce začít stavět novou tramvajovou trať ještě letos

  • 4
Se stavbou nové tramvajové tratě, která dovede soupravy za křižovatku Rooseveltovy a Velkomoravské ulice, chce olomoucká radnice začít už letos. Druhá etapa by pak měla trať protáhnout až do srdce sídliště Nové Sady.

Nová tramvajová trať by tak neměla skončit na okraji patnáctitisícového sídliště, ale povede až do jeho středu. Nebude to ovšem hned. Její první část po zmíněné křižovatky má být hotová v roce 2014, kdy se ale bude pokračovat ve druhé, která má koleje protáhnout přes Zikovu ulici až po křižovatku se Schweitzerovou, bude záležet na finančních možnostech města.

I zástupci města ale uznávají, že by trať měla k sídlišti vést co nejdříve. "Stavba bude mít smysl a přínos, až bude hotová celá. Bylo by absurdní, kdybychom postavili první část, a pak se třicet let nic nedělo. To by bylo směšné gesto," řekl primátor Olomouce Martin Novotný.

Nová tramvajová trať se letos napojí na současnou síť u městské tržnice. Koleje protnou budoucí novou čtvrť Šantovka, kterou začne v létě stavět soukromý investor, a po pravém břehu Mlýnského potoka pak tramvaje dojedou k Velkomoravské ulici, kterou překříží. Podél této ulice soupravy dovezou cestující za křižovatku s Rooseveltovou. Úsek měří celkem jeden a půl kilometru.

Mapa trasy nové olomoucké tramvajové tratě na Nové Sady.
Mapa trasy nové olomoucké tramvajové tratě na Nové Sady.

Mapa trasy nové olomoucké tramvajové tratě na Nové Sady a rozdělení jednotlivých fází její výstavby. Pro zvětšení klikněte. zdroj: Magistrát města Olomouce

Se zahájením stavby, která přijde na půl miliardy korun, město čeká na formality - územní rozhodnutí a stavební povolení. Stihnout chce letos terénní úpravy a přeložky inženýrských sítí, samotné koleje začne pokládat až příští rok. To už bude vědět, jestli na stavbu dostane víc než dvousetmilionovou dotaci z fondů švýcarsko-české spolupráce.

Na první etapu tratě přispěje i firma stavící Šantovku

Plány na pokračování tramvajové trati totiž slouží i jako vzkaz Švýcarům, kteří budou o dotaci rozhodovat, že to město s tratí myslí vážně. "Chceme tramvaje dostat do Zikovy ulice a k supermarketu za křižovatku se Schweitzerovou, protože to je srdce sídliště. Je to oblast, kde se v posledních letech postavilo hodně nových bytů," vysvětlil primátor.

Radní tento týden řešili, kudy trať vést po Zikově ulici. Jestli jejím středem, nebo po okraji. A rozhodli se pro první možnost. Čtyři zastávky, které na této části trati město vybuduje, budou takzvaného vídeňského typu. To znamená, že tu nebudou ostrůvky - na tramvaje budou cestující čekat na chodníku.

"Kdyby tam byly tramvajové ostrůvky, auta by ulicí jezdila velmi rychle. Takhle budou muset při příjezdu tramvaje zastavit. I když to pro řidiče bude méně komfortní, pro celkové zklidnění lokality to z našeho pohledu bude lepší," popsal Novotný.

Na financování stavby první části tramvajové trati se bude podílet firma SMC Development, která přispěje 51 miliony korun. Dvojkolejná trať totiž přivede tramvaje do čtvrti Šantovka, kterou chce společnost postavit v areálu bývalých závodů Milo.

První zastávka bude přímo před vchodem do nákupního a zábavního centra, které tu vyroste jako první. "Všechno jde podle našich plánů. S výstavbou začneme v letních měsících," sdělil mluvčí Šantovky Juraj Aláč.

Kdy začne stavba druhé etapy tratě by mělo být jasnější v září

Poslední tramvajový úsek zprovoznila Olomouc naposledy v roce 1997. Tramvaj tehdy poprvé spojila tržnici s hlavním nádražím po třídě Kosmonautů. Současná tramvajová síť v Olomouci měří celkem třicet kilometrů. Trať na Nové Sady ovšem nemá být v budoucnu jediným rozšířením tramvajové sítě, v územní plánu město vytyčilo dalších sedm směrů, kam by jednou měly tramvaje jezdit (více čtěte zde).

Plán nových tratí dle připravovaného územního plánu, jako první má vzniknout

Plán nových tratí dle připravovaného územního plánu. Jako první se mají koleje protáhnout do Šantovky (zeleně). Pro zvětšení a zobrazení legendy klikněte.

Stavba druhé části tramvajové trati bude stát 200 až 250 milionů korun. Časový harmonogram ale nechtěli radní ještě upřesňovat. Tvrdí, že jasnější bude situace až v září, kdy zastupitelé projednají střednědobý výhled financování. Ten ukáže, zda město zvládne kromě opravy nebo výstavby nového zimního stadionu také dalších 1 350 metrů tramvajové trati.

"Považoval bych ale za správné, abychom po dokončení první části pokračovali hned v letech 2014 nebo 2015 další etapou," podotkl ekonomický náměstek primátora Ivo Vlach.