Téměř tři čtvrtě kilometru dlouhá olomoucká stezka, která je další částí mezinárodní Jantarové cyklostezky, povede pod most v Hodolanské ulici a odtud bude pokračovat po levém břehu řeky až k lávce, kde se na křižovatce ulic Lermontovova a Bystrovanská napojí na hotovou část Jantarové cyklostezky vedoucí do Bystrovan.
„Nový úsek o délce 710 metrů pokryje asfalt, doplní ji veřejné osvětlení, dopravní značení a mobiliář,“ informoval investiční náměstek olomouckého primátora Martin Major.
Stavba podle něj definitivně vyřeší nebezpečné přejíždění cyklistů přes Hodolanskou ulici. Nová stezka pod mostem nicméně není úplnou novinkou, město jen obnoví cestu, která v místě v minulosti už existovala.
„Až v osmdesátých letech minulého století ji přerušila stavba nového mostu, který zamezil průchodu pěších a průjezdu cyklistů,“ vysvětlil Major.
Na stavbě nového úseku Jantarové cyklostezky je rušno už od předloňska, dělníci tam totiž dělali nutné přeložky inženýrských sítí a káceli dřeviny, které stály na trase stezky. Náklady na výstavbu jsou 10,7 milionu korun, z toho město zaplatí tři miliony.
„Zbytek pokryjí dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury ve výši 6,3 milionu a Olomouckého kraje ve výši 1,4 milionu,“ uvedl náměstek primátora Matouš Pelikán.
Součást dálkové sítě poslouží i řadě místních
Nový úsek je poslední, který na trase Jantarové stezky na území města schází. Dobudování cyklostezky nadregionálního významu je přitom pro Olomouc klíčové.
„Jantarová stezka, která je podle krajské cyklostrategie označena číslem 5, nese jméno pověstné obchodní cesty sloužící k transportu jantaru. Protíná celou Evropu od severu, konkrétně od polského Gdaňsku, až k chorvatské Pule na jihu, a je součástí celoevropské sítě cyklotras Eurovelo,“ připomněl městský cyklokoordinátor Stanislav Losert.
„Dalším aspektem návaznosti je pak plánované propojení Olomouce s Lipníkem nad Bečvou, tedy dálkových cyklotras Moravské stezky a Cyklostezky Bečva,“ doplnil.
Podstatná však bude nová cyklostezka i pro ty, kteří nemají v plánu dálkový cyklovýlet. Jak ukázaly údaje ze „sčítače“ cyklistů v místě, o víkendech tudy jezdí průměrně 1 248 cyklistů, v pracovní dny pak 1 431. V dosahu budované cyklostezky je totiž v šesti průmyslových zónách asi 125 firem s minimálně 4 243 zaměstnanci.