Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Od dopravy snů i čistšího vzduchu dělí Olomouc změny za pět miliard

  5:43aktualizováno  5:43
Pro každou třetí cestu použijí lidé v Olomouci auto. A to na úkor MHD či cyklistiky. Město to chce ve jménu čistšího vzduchu či snížení hluku změnit. Pomoci zdejší stále těžkopádnější dopravě má ambiciózní soupis změn a staveb za miliardy korun. Radnice by je měla uskutečnit do roku 2030.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Soupis je součástí takzvaného Plánu udržitelné městské mobility, který po dvou letech práce expertů schválili olomoučtí zastupitelé na svém posledním jednání.

Ve hře byly tři různě obsáhlé verze, zastupitelé na základě doporučení odborníků posvětili tu nejambicióznější. Je v ní například miliardový přesun tramvajového depa za ulici Fibichova, budování odstavných parkovišť či MHD zdarma při smogových situacích. Jestli se podaří všechny tyto plány proměnit ve skutečnost, zatím není jisté.

„Je to sen, kam bychom se chtěli dostat. Toto je náš cíl,“ uvádí náměstek olomouckého primátora Aleš Jakubec, který na přípravu plánu mobility dohlížel.

Největší slabina: příliš mnoho aut

Podepsaní jsou pod ním experti z Centra dopravního výzkumu. Ještě před sestavením seznamu přesně popsali jednu z největších slabin olomoucké dopravy. A to fakt, že Olomoučané vzhledem k velikosti města či dobré dostupnosti obchodů a škol příliš využívají osobní auta.

Konkrétně na zhruba 31 procent všech cest po městě. Přidali ale také návrh řešení.

„Odborníci nám na základě matematického modelování doložili, že bychom v roce 2030 byli schopni snížit podíl automobilů na všech cestách v rámci města až na 26 procent,“ přibližuje Jakubec.

Rozdíl zhruba pěti procent přitom nepůsobí jako příliš ambiciózní cíl. Ovšem v kontextu neustále zvyšujícího se počtu aut a houstnoucí dopravy znamená takové snížení skutečně velkou výzvu.

„Všechny nás to překvapilo, čekali jsme jiné výsledky,“ dodává k pětiprocentní metě Jakubec. Pro srovnání ovšem dokládá příklad západních měst, kde místní auta využívali až při polovině všech svých přesunů.

„Díky podobným plánům jako má nyní Olomouc, se tam podařilo tento podíl snížit z padesáti na čtyřicet procent,“ vyzdvihuje náměstek.

Zlepšení dopravy tak mají Olomouci v následujícím desetiletí přinést rozsáhlé investice za více než pět miliard korun.

„Jde například o vybudování odstavných parkovišť P+R na okraji města anebo nové tramvajové i autobusové vozovny, a asi sto kilometrů cyklostezek či cyklopruhů,“ vypočítává mluvčí olomoucké radnice Pavel Konečný.

Kryté zastávky a MHD zdarma při překročení smogových limitů

Kromě toho jsou na soupisu vizí mimo jiné kryté zastávky MHD na území celého města, bezplatné cestování v tramvajích a autobusech při překročení smogových limitů a také obnova tramvajové trati v ulici I. P. Pavlova pro obsluhu fakultní nemocnice anebo nákup služebních jízdních kol pro město a jeho společnosti. A to včetně nákladních bicyklů pro technické služby.

Jakubec připouští, že se s největší pravděpodobností nepodaří všechna doporučení expertů proměnit ve skutečnost. „Počítáme tady s dotacemi,“ dodává.

Význam Plánu udržitelné městské mobility to podle něj ale nesnižuje. Dokument je totiž velice důležitý i pro samotné čerpání dotací.

„Až se o ně budeme ucházet, budeme zvýhodněni oproti městům, která ho nemají. V některých případech je vypracovaný plán přímo jednou z podmínek pro jejich získání,“ vysvětluje náměstek.

Olomouc totiž bude moci zjednodušeně řečeno díky soupisu dokázat, že ví, kde a proč chce danou cyklostezku či parkoviště postavit a také jak přesně jí to má pomoci.

S plánem mobility ale musí Olomouc dál pracovat. Pokud jej vezme za svůj i příští vedení města, každý rok si z něj vybere několik bodů, které uskuteční.

„A také se jednou za čtyři až pět let bude dělat velká aktualizace, která zahrne velké změny ve světě týkající se například cen ropy či technologického pokroku v dopravě,“ předpokládá Jakubec.

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

Kompletní seznamy kandidátů do zastupitelstev jednotlivých obcí podle okresů pro Olomoucký kraj:

Volby do Senátu

Olomoucký kraj volí své zástupce do Senátu v obvodech 65 - Šumperk a 62 - Prostějov. Pokud žádný z kandidátů nezíská v daném obvodu nadpoloviční většinu, proběhne druhé kolo senátních voleb 12. a 13. října.



Nejčtenější

Voják nemusí státu platit dva miliony za zásah „bévépéčka“ při cvičení

Jediným odsouzeným v kauze střelby bojového vozidla pěchoty do vlastních řad...

U olomouckého krajského soudu pokračuje kauza nešťastné střelby do vlastních řad při cvičení bojových vozidel pěchoty...

Bitka kvůli parkování. Řidič dostal smetákem, sám po ženě hodil ořech

Snímek řidičových zad se stopami po ranách od násady smetáku

Strážníci v Olomouci ve čtvrtek večer vyjížděli k bizarní přetahované kvůli zaparkovanému autu. Jeho řidič se nejprve...



Rychle jedoucí motorkáře sledoval na Červenohorském sedle i policejní dron

Policie hlídala řidiče na Červenohorském sedle dronem

Nejen hlídky ale i dron nasadila policie o uplynulém víkendu během kontrolní akce na Červenohorském sedle, které je...

Babišova pravá ruka kraluje v absencích, přesto Faltýnek kandiduje znovu

První místopředseda hnutí ANO Jaroslav Faltýnek v diskusním pořadu iDNES.tv...

Sedí ve Sněmovně, šéfuje poslaneckému klubu ANO a na stranické úrovni je prvním místopředsedou hnutí, který se účastní...

Roky vedl v Jeseníkách záchranáře, zažil umrzlé milence i ztracenou třídu

Dlouholetý horský záchranář Zdeněk Zerzáň, který Horskou službu Jeseníky...

Bezmála dvacet let vedl Horskou službu Jeseníky, která letos slaví sedm dekád své činnosti. Za tu dobu zažil Zdeněk...

Další z rubriky

Nová trasa by oddálila stavbu o čtyři roky, říká vyjednavač dokončení D1

Ředitel ŘSD David Čermák.

Je to muž, jemuž se v roce 2011 podařilo ukončit letitý spor státu s farmářkou Ludmilou Havránkovou blokující dostavbu...

Starosta dostal podmínku za obří černou skládku, vršila se dvacet let

Bývalý starosta Určic na Prostějovsku Vlastimil Konšel čelí obžalobě z...

Exstarosta Určic na Prostějovsku Vlastimil Konšel dostal podmíněný trest 10 měsíců za to, že na bývalou skládku u obce...

Trest veliteli „bévépéčka“ za zásah dalšího vozu neplatí, čeká ho nový soud

Velitel bojového vozidla pěchoty Marcel Kulišťák, který čelí obžalobě z...

Soudní projednávání nehody při nočních střelbách na Libavé, při které armádní bojové vozidlo pěchoty zasáhlo vedle...

Najdete na iDNES.cz