Koncert nazvaný Mozart 265, který divadlo uvede na svém YouTube kanálu a webu, má komorní podobu, při níž zpěváky doprovází jen klavír.
„Chtěli jsme oslavit výročí a současně připomenout Mozartovu vazbu na Olomouc. Pobýval zde jako jedenáctiletý v roce 1767 se svými rodiči a sestrou, když utíkali z Vídně před epidemií černých neštovic. Mozart zde napsal svou 6. symfonii F dur a ještě pár dalších skladeb,“ podotkl umělecký šéf souboru Miloslav Oswald.
„Mozartova hudba zůstává nadčasovou. Dokáže oslovit každého posluchače a vytváří pocit jednoduchosti. Jde ale o vrcholně profesionální umění, které nemůže interpretovat každý. Ve své průzračnosti je jeho dílo po interpretační a technické stránce neskutečně náročné. Z mého pohledu Mozart byl a je od první noty obrovský dramatik,“ dodal.
„Jeho hudba tryská přímo ze srdce jako gejzír, působí tak lehce a přitom je interpretačně docela obtížná. Člověk se musí vnitřně ‚zkáznit‘, nastavit v sobě téměř hodinový strojek, aby kaskády melodií cinkaly jako stříbrné perličky,“ souhlasí Milada Jedličková, jedna ze dvou korepetitorek, které budou mít na starosti klavírní doprovod.
Ve více než hodinovém vystoupení zazní árie ze sedmi Mozartových oper. Půjde o ukázky z Kouzelné flétny či Così fan tutte, dále jsou na programu ukázky ze čtyř árií a jednoho dueta z dramatické opery Don Giovanni.
Dojde rovněž na árii Figara z Figarovy svatby, také po více než dvaceti letech od poslední olomoucké premiéry opět zazní z jeviště árie z opery Idomeneo a umělci připomenou také komickou operu Únos ze Serailu.
Příležitost poprvé si zazpívat vysněné party
Například sólistka Radoslava Müller si poprvé na jevišti zazpívá oblíbenou árii Sexta z opery La clemenza di Tito, tedy Velkorysost Titova.
„Jde o nádhernou mezzosopránovou roli, kterou jsem bohužel dosud neměla možnost zpívat na scéně. Když jsme hovořili o podobě koncertu, vzpomněla jsem si na ni a při zkoušení mi znovu došlo, o jak krásný part se jedná. Mám velkou radost z toho, že si ji budu moct zazpívat na jevišti,“ popsala.
Sopranistka Helena Beránková se zase poprvé vtělí do postavy Konstance ze zmíněné opery Únos ze Serailu.
„Tato árie mě láká už delší dobu. Je velice náročná, jsou v ní lyrické i dramatické pasáže a silné emoce. Mám před Mozartovou tvorbou velký respekt,“ uvedla.