„Na premiéru Splašených nůžek v Olomouci jsem se velmi těšil. Jednak proto, že jde o detektivní komedii, což je žánr, který se u nás v činohře za těch osm sezon, co tu působím, ještě neobjevil, a také proto, že se jedná o naprosto mimořádnou hru, jež láme rekordy po celém světě,“ uvedl umělecký šéf souboru a zároveň jeden z účinkujících Roman Vencl o představení, které patří k nejdéle hraným činohrám v historii amerického divadla.
„Diváci i herci ji zkrátka milují. Je to neuvěřitelná interaktivní komedie, kde vraha musí vypátrat a usvědčit publikum,“ dodal.
Děj zavede diváky do salonu v centru Olomouce, jehož majitelem je výstřední kadeřník Tony Řezníček. Obrátky nabere děj ve chvíli, kdy je v bytě nad salonem zavražděna majitelka domu, virtuózní klavíristka Isabela Czerna. Do kadeřnictví tak vtrhne policie a začne vyšetřovat vraždu, kterou musel spáchat někdo z přítomných.
Podrobnosti o zápletce a možném rozuzlení detektivky nicméně tvůrci úzkostlivě tají.
„Ani já, ani nikdo z inscenačního týmu a ani herci vám to neprozradí. Tak zní dohoda!,“ uvedla režisérka inscenace Michaela Doleželová.
Místo scénáře herci pracovali s manuálem pro různé situace
Netradiční inscenace si podle ní vyžádala i netradiční přípravu. Namísto v herecké zkušebně, jak bývá zvykem, se zahajovací zkouška uskutečnila na chatě v Jeseníkách.
Také místo klasického scénáře herci pracovali spíš s jakýmsi manuálem, podle kterého se učili, jak se chovat v situacích, které jim nastaví divák.
„Každé představení může a bude vypadat jinak. Každý z nás zkouší, kde jsou hranice jeho postavy, kam až se může vrtnout, aniž by prozradil příliš,“ vysvětlila Natálie Tichánková, která v inscenaci ztvární kadeřnici Barbaru Markovou.
„Máme velký prostor pro improvizaci. Je důležité si uvědomit, že při interakci s divákem musíte pořád jednat za svou postavu. Je potřeba mít neustále respekt a být ostražitý. Nikdy dopředu nevíte, co vám divák řekne,“ upozornil Lukáš Červenka alias Tony Řezníček.