Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Olomouc posouvá proměnu třídy 1. máje. Riskuje, že přijde o 50 milionů

  14:38aktualizováno  14:38
Největší olomoucká investice pro letošní rok začne později, než město na začátku plánovalo. Průtahy ale mohou být u kompletní rekonstrukce třídy 1. máje nebezpečné. Kvůli dotacím ve výši desítek milionů se totiž práce v centru Olomouce musí stihnout do konce letošního roku.

Současný pohled na část olomoucké třídy 1. máje (9. prosince 2015), kterou čeká velká přestavba za více než sto milionů korun. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Původně se dělníci měli do kompletní proměny vytížené třídy 1. máje pustit už na přelomu dubna a května. Olomoucká radnice ale ještě nemá vybranou firmu, která bude mít stavbu za více než sto milionů korun na starosti. Nyní tak vedení města začátek prací odkládá do první poloviny května.

Ještě předtím ovšem musí frekventovaný bulvár, skrze nějž vede i tramvajová trať, důkladně prozkoumat archeologové. Záchranný průzkum je kvůli poloze třídy 1. máje v historickém jádru města nezbytný. Může ale znamenat další zdržení.

A to si v tomto případě už Olomouc příliš dovolit nemůže. Na třídu 1. máje získala dotaci, ze Švýcarských fondů má přitéct zhruba 50 milionů korun. Ovšem pod podmínkou, že vše bude kompletně hotové do konce letošního roku.

„S poskytovatelem dotace jsme v kontaktu. O celém průběhu akce je průběžně informován,“ reaguje náměstek olomouckého primátora Filip Žáček na dotaz MF DNES, zda nynější odklady začátku prací neohrozí příjem dotace.

Nová silnice, chodníky i zmodernizovaná trať

Určit, kdy kompletní přebudování zhruba 400 metrů dlouhého kusu ulice skončí, teď Žáček nedokáže. Trvat však bude měsíce.

Jak se promění třída 1. máje

„V tuto chvíli není stanoven přesný harmonogram prací, jelikož ještě neznáme zhotovitele stavby. Definování termínu jejího dokončení by tak bylo spekulací,“ vysvětluje Žáček, jenž je na radnici mimo jiné zodpovědný za investice.

Proměna třídy mezi Hotelem Palác a náměstím Republiky je nejdražší akcí, do níž se Olomouc v tomto roce pustí. Na konci tu bude nová silnice, chodníky a také zmodernizovaná trať.

Jediným jistým termínem je nyní tento pátek. Na radnici se uzavře příjem nabídek od firem, jež mají o zakázku zájem.

„Následně musí proběhnout jejich hodnocení a podpis smlouvy,“ popisuje Žáček.

Stavbě musí předcházet rozsáhlý archeologický průzkum

Vedení města prozatím vybralo odborníky, kteří budou zodpovědní za archeologický průzkum. Sám Žáček se zmiňuje o tom, že bude „poměrně rozsáhlý“. Bádání bude mít na starost olomoucká pobočka Národního památkového ústavu.

„Jsme dohodnutí, že bezprostředně po výběru zhotovitele a stanovení přesného harmonogramu prací začne průzkum,“ podotýká Žáček.

Čas však před zahájením stavby bude třeba i na jednání mezi vítězem zakázky a dopravním podnikem. Ten se stavební firmou bude domlouvat omezení a výluky, jež Olomouc kvůli rekonstrukci nevyhnutelně čekají.

„Nyní mohu říci pouze to, že během ní bude náhradní doprava jezdit v úseku Hlavní nádraží - Palác a bude posílena doprava na tramvajové trati vedoucí přes třídu Kosmonautů. Tyto informace jsou ovšem předběžné, může dojít ke změně,“ uvádí mluvčí dopravního podniku Martina Krčová.

Architekti z opozice novou podobu bulváru kritizovali

Radnici ve spojitosti s obnovou třídy 1. máje čeká před dokončením stavby zřejmě i částečné přerýsování plánů. Politici tak reagují na kritiku architektů z opozičního hnutí ProOlomouc.

Podle jejich představ by nová ulice měla být určená hlavně pro pěší, plná zeleně, bez parkujících aut a s nízkými širokými chodníky. Několik let staré plány ale podle nich vypadají jinak. Na výrazné změny už kvůli dotaci není čas, je vydané i stavební povolení. Architekti městu vytýkají, že se s návrhy ozývali už dříve, ale radnice jim v posledních letech nevěnovala pozornost.

„Město tak dlouho nereagovalo na jakékoli podněty, až se zodpovědní náměstci dostali do situace, že to nyní buď postaví ze Švýcarských fondů, anebo to nepostaví vůbec,“ uvedl před časem architekt a zastupitel Pavel Grasse.

Nynější vedení města s ProOlomouc projednalo vloni jen drobnější úpravy. Letos se jimi zabývali radní.

„Projektantovi jsme zadali zapracovat úpravy, jež by směřovaly především ke zvýšení komfortu chodců,“ říká nyní Žáček. Vše ale ještě musí posoudit další instituce. Konečný výsledek tak bude jasný až poté, co na radnici doputují jejich vyjádření.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Do Olomouce se po téměř osmi desítkách let vrátí znovuobjevená Tóra z dnes už...
Tóru nacisté zabavili a komunisté prodali, teď se vrátí do Olomouce

Po desítkách let se do Olomouce vrátí vzácná Tóra z konce 19. století z místní synagogy, která v březnu 1939 vyhořela, což nacistům posloužilo jako záminka pro...  celý článek

Hranice se stanou prvním městem Česka, jehož MHD bude používat pouze...
Hranice budou mít jako první v Česku MHD zajištěnou pouze elektrobusy

Hranice na Přerovsku se od začátku listopadu stanou vůbec prvním městem v Česku, které bude nasazovat na spoje městské hromadné dopravy pouze elektrobusy....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jesenická firma Hard rozdala 130 výpovědí, přesto stále věří v záchranu

Přibližně 130 lidí může přijít o práci ve strojírenském závodě Hard Jeseník, pokud pro něj insolvenční správce nenajde kupce. Závod patřící do skupiny...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.