„Tramvaj je zapůjčena od Dopravního podniku města Olomouce,“ uvedla mluvčí radnice Radka Štědrá.
Samotný vůz číslo 223 je přece jen mladší než první republika, vyrobili jej až v roce 1930 zaměstnanci Ringhofferových závodů v Praze. Váží 12 tun a měl celkovou kapacitu 54 lidí.
Tramvaje jsou však s Olomoucí spjaty již 119 let. Pravidelný tramvajový provoz tu byl zahájen v sobotu 1. dubna 1899 na jednokolejné trati s výhybišti na trase a smyčkou u nádražní budovy.
Olomouc se stala prvním městem s elektrickou pouliční dráhou na Moravě. Tramvajová trať o délce 5,3 km vedla od nádraží Masarykovou ulicí přes Ostružnickou na Horní náměstí, kde se dělila na dvě větve.
Čeští vlastenci jízdu tramvají kvůli německým nápisům odmítali
Jedna větev pokračovala ulicemi Riegrova a Palackého na třídu Míru, kde byla za křižovatkou s ulicí Na Šibeníku zakončena výhybištěm. Druhá větev pokračovala Pavelčákovou, Havlíčkovou a Wolkerovou s ukončením na výhybišti na ulici I. P. Pavlova u Zemské nemocnice.
Tramvaj na náměstí |
Ještě za Rakouska-Uherska čelily v Olomouci tramvaje kritice českých vlastenců, jelikož na vozech byly pouze německé nápisy. Čeští novináři podle archivů dokonce vyzývali ostatní krajany k bojkotu této dopravy.
Výhody jako rychlost a nízká cena jízdného však brzy i odpůrce přesvědčily k využívání tramvají. Právě za první republiky si pak Češi zařídili, aby nápisy ve vozech byly výhradně v češtině.
K historické tramvaji by měl na náměstí přibýt během oslav ještě autobus, tentokrát ze soukromé sbírky.