„Po prostudování písemného vyhotovení rozsudku jsem uzavřel, že nebudu podávat dovolání. Neshledal jsem extrémní rozpor mezi zjištěnými skutečnostmi a tím, jak to hodnotil odvolací soud,“ uvedl státní zástupce olomouckého krajského státního zastupitelství Libor Skácel.
Za tragédii dostaly vlakvedoucí Jarmila Soukupová a průvodčí Jana Stejskalová nejprve v červnu u okresního soudu osmnáctiměsíční podmíněné tresty se zkušební dobou dva roky, protože podle něj porušily důležitou povinnost vyplývající z jejich zaměstnání, když se před odjezdem dostatečně nepřesvědčily o řádném uzavření dveří. Ty se pak po zrychlení vlaku otevřely a dítě, které u nich právě stálo, jimi vypadlo a zemřelo.
Krajský soud, ke kterému se ženy odvolaly, je ale obžaloby zprostil s tím, že nebylo jednoznačně prokázáno, že za tragickou událost nese odpovědnost právě vlakový personál.
Ten podle senátu zachoval potřeboval míru opatrnosti. Soud navíc podotkl, že pokud by měl doprovod vlaku plnit vše přesně tak, jak nařizují předpisy, v podstatě by své zaměstnání nemohl vykonávat.
„Je tak otázkou, zda by vůbec nějaký vlak ze stanice vyjel, pokud by měla četa řádně zkontrolovat všechny dveře, tedy včetně těch na druhé straně od nástupiště. Ke tragédii vedla celá množina faktorů včetně fungování celého systému,“ nastínila soudkyně Lenka Konrádová.
Jak soud a účastníci kauzy okomentovali zprošťující verdikt
25. října 2018 |
Uzavření kauzy považuje vlakvedoucí Soukupová za satisfakci. „To, čím jsme si prošly a jak se k nám chovala policie a média, je víc než smutné. Naše rodiny to snášely s námi a nebylo to vůbec lehké. Dodnes se z toho všichni vzpamatováváme,“ řekla a doplnila, že se kauza podepsala také na jejím zdraví.
Špatně zavřené dveře se za jízdy otevřou, potvrdil pokus policie
Tragédie se stala 24. července 2016 odpoledne v rychlíku Galán, jenž vyjížděl z olomouckého hlavního nádraží. Na poslední chvíli do něj nastoupil ještě jeden cestující.
Obě souzené ženy podle spisu nesly odpovědnost za to, že po něm dveře zkontrolovaly pouze na dálku pohledem (podrobnosti o dění před tragédií čtěte zde). Přehlédly tak, že dveře nejsou správně zavřené.
Mechanismus zabraňující otevření za jízdy proto dveře neuzamkl, a když vlak vyjel na volnou trať a zrychlil na 111 kilometrů v hodině, nápor vzduchu je otevřel.
A to právě ve chvíli, kdy u nich stála dvouletá dívka, jejíž matka se v ten moment věnovala na blízké toaletě druhé dceři. Byl to třetí vagon soupravy, v němž byl služební oddíl a pět kupé pro matky s dětmi.
Součástí několikaměsíčního vyšetřování, které policisté dokončili rok po tragédii, byl kromě několika znaleckých posudků i vyšetřovací pokus, který opakoval jízdu vagonu s nedovřenými dveřmi.
Ten potvrdil, že se dané dveře při špatném zavření, kvůli kterému je následně bezpečnostní systém nemůže zablokovat, opravdu po dosažení kritické rychlosti otevřou.
Jak vypadalo podle vyšetřovatelů otevření dveří vlaku, kterými dítě vypadlo:
23. února 2017 |