Magistrát už vytipoval dvaadvacet míst, kde by na sídlištích mohly vzniknout parkovací domy, případně plochy. Na ty by se celkem vešlo zhruba 2 300 aut.
„Nová parkovací politika se všemi návrhy počítá, ale odhadovaná výše investičních nákladů je zhruba 1,1 miliardy korun a tyto prostředky město nemá a ani ve střednědobém horizontu mít nebude,“ řekla mluvčí radnice Radka Štědrá.
Jednou z možností, kde sehnat peníze, je spolupráce se soukromým sektorem.
„Město by do projektu například vložilo pozemky a zajistilo projektovou dokumentaci včetně povolení, privátní subjekt by obstaral financování a provozní náklady po určitou dobu. Právě v rámci sídlišť se nabízí myšlenka, že by těmito subjekty mohla být společenství vlastníků jednotek či podobná uskupení,“ dodala Štědrá.
Dům u centra má i povolení, nejsou ale peníze
Územní plán navrhuje také devatenáct míst, kde by mohly stát parkovací domy celoměstského významu. Stání pro sedm tisíc vozů ale vychází na 3,5 miliardy korun. Překážkou jsou i složité majetkoprávní vztahy.
Největší šanci na postavení má parkovací objekt v Legionářské ulici v místě, kde stávalo letadlo přestavěné na bar. Budova za sto milionů má být součástí nové hokejové haly, ale může vzniknout i samostatně. Má stavební povolení, nedostala se však mezi investice. Olomouc tedy shání vhodný zdroj dotací nebo společnost ochotnou se podílet.
Podle opozice by radnice měla podpořit výstavbu parkovacích domů v nejhustěji obydlených čtvrtích a soustředit se na vybudování nových záchytných parkovišť s návazností na městskou a příměstskou veřejnou dopravu.
Nová parkovací politika navrhuje rozčlenění Olomouce do čtyř zón s odlišnými pravidly, upřednostněni budou lidé s trvalým pobytem. K současným dvěma a půl tisícům parkovacích míst má přibýt téměř 17 tisíc nových, za která se bude také platit. Zřízení zóny D zase bude znamenat, že se na sídlištích bude v pracovní dny od 17 do 6 hodin ráno platit.