Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Olomouc postavila za 4 roky jen 3 km cyklostezek, teď slibuje osmkrát víc

  • 4
Pouze jediná cyklostezka, navíc jen tři kilometry dlouhá. Víc toho olomoucká radnice v minulém volebním období pro cyklisty neudělala. Nyní politici slibují, že tento "půst" napraví a do příštích voleb nechají vybudovat dohromady 26 kilometrů stezek.

"Počet cyklostezek vybudovaných v minulém volebním období nebyl dostatečný. Teď chceme být aktivnější," řekl Martin Major z ODS, který je už podruhé investičním náměstkem primátora. Komentoval tak fakt, že v krajském městě vznikla od roku 2006 jediná cyklostezka dlouhá ani ne tři kilometry.

Ještě v letošním roce proto radnice dokončí přípravu minimálně čtyř tras, z nichž některé začne stavět už příští rok. Během čtyř let chce město do rozšíření sítě cest pro cyklisty investovat celkem 50 milionů korun.

Odborníci na cyklistickou dopravu jsou nadšení. "Tohle gesto vítám. Olomouc má v cyklistické dopravě nedoceněný potenciál a neustále tlačím radnici k tomu, aby s tím něco dělala," reagoval Jaroslav Martinek z olomoucké pobočky Centra dopravního výzkumu.

Ve městě jsou stále úseky nebezpečné pro cyklisty

Město má sice hotovou vizi, jak cyklistu plynule a bezpečně dostat z jednoho konce města na druhý, v praxi to však ještě nefunguje. Pokud totiž kolaři sjedou z cyklostezky a musejí kratší úsek po silnici, ohrožují je tam auta. "Město by se mělo zaměřit i na odstraňování nebezpečných úseků na komunikacích," míní Martinek.

Jednou z tras, která kolaře bezpečně provede městem, bude spojka mezi městskými čtvrtěmi Chválkovice a Týneček. Cyklostezka povede ze Selského náměstí na cestu vedoucí k černovírskému lesu. Tam za novým parkovištěm odbočí doprava a kolem fortové pevnosti bude pokračovat po nynější polní cestě do Týnečka na náměstí.

Nové cyklotrasy

Plány radnice jen pro příští dva roky

1. od mostu v Hodolanské ulici, po levém břehu Bystřičky, 2 km

2. Chválkovice – Týneček 1,2 km

3. Černovír – Hlušovice 1,2 km

4. Neředín – Topolany, cyklostezka vedle rušné výpadovky, 0,9 km

5. Křelov – Kožušany (Moravská cyklostrasa) od hranice katastru Křelova po katastr Kožušan

Za železničním nadjezdem začíná i trasa budoucí cyklostezky do Hlušovic, která povede podél potoka Trusovky. Bezpečně by se měli domů dostat i lidé, kteří bydlí v Topolanech – tam město přivede kilometrovou cyklostezku z Neředína.

Vymotat se z města pomůže cyklistům i trasa, která povede ze severu města od vjezdu na přírodní koupaliště Poděbrady v Řepčíně až do vesnice Kožušany u jižních hranic Olomouce.

Očekávanou trasu zablokovaly spory o pozemky

Tato stezka bude součástí Moravské cyklotrasy. "Naším cílem je vybudovat úsek dlouhý víc než deset kilometrů, který propojí městské části od Řepčína a Hejčína přes Novou Ulici a Povel až po Slavonín a Nemilany," popsal náměstek Major.

Jediná cyklostezka, kterou Olomouc zvládla postavit v minulých čtyřech letech, vede z Chválkovic do Samotišek. Radnice měla připravenou i stavbu stezky přes věčně podmáčené louky na přírodní koupaliště Poděbrady, ale tu zkomplikovaly výkupy pozemků. Majitelé políček požadovali přemrštěné ceny.

"Chtěli 1 200, někteří i 1 400 korun za metr čtvereční. Takové ceny se dají srovnávat snad jen s Prahou," podotkl Major.

Co bude s cyklostezkou dál, není jasné. Radní se budou chtít k výkupům sice vrátit, ale recept, jak u majitelů pozemků docílit slevy, zatím nemají.