Dopravní peklo kvůli přestavbě mostu začne v Olomouci ve druhé půli května

  4:54aktualizováno  4:54
Od druhé půlky května čeká denně patnáct tisíc řidičů v Olomouci zkouška nervů. Budování protipovodňových opatření zavře frekventovaný most v Komenského ulici. Kvůli hrozícímu kolapsu dopravy už si město raději zarezervovalo montovaný provizorní most, aby případně narychlo u centra překlenul řeku Moravu.

Pohled na jeden z klíčových mostů pro olomouckou dopravu v Komenského ulici, po kterém denně projede až 15 tisíc aut. Ten čeká kvůli budování protipovodňových opatření přestavba, kvůli které bude nutná uzavírka. | foto: Miloslav Jančík, MF DNES

Stavební práce začnou už po Velikonocích, kdy od 3. dubna začnou dělníci rozšiřovat koryto řeky a postaví zhruba dvacet metrů od mostu lávku pro pěší a cyklisty. Tato fáze se však řidičů ještě nedotkne.

Od 21. května se ale na most „u Bristolu“ dostane jen hromadná doprava, policisté, záchranáři a hasiči. A od 28. června si už i oni budou muset zvykat na nové trasy. Potřebovat je budou až do září 2019, kdy by měl být nový most hotový.

Proměna koryta a mostu

„Autobusy MHD a vozidla integrovaného záchranného systému budou po uzavření mostu jezdit jeho předpolím mezi Pasteurovou a Sokolovskou ulicí,“ popisuje mluvčí magistrátu Michal Folta.

Kudy se bude prodírat záplava osobních aut, však ještě definitivně rozhodnuto není. Současné návrhy objízdných tras si radnice nechává pro sebe. Mluvčí argumentuje, že je město dostalo teprve minulý týden.

„Musí je projednat a schválit odpovědné orgány. Dokud se tak nestane, jde stále jen o návrhy, které nelze zveřejnit,“ uvádí Folta.

Povodí chystá informační schůzku i letáky do schránek

Už dříve přitom radnice informovala, na které ulice se spolehne, až bude most mimo hru.

„Husovou ulicí budou řidiči moci projet oproti dnešku pouze v jednom směru – od Žižkova náměstí k ulici Komenského. V již jednosměrné ulici Jiřího z Poděbrad se bude jezdit v opačném směru, a to pouze mezi ulicí Komenského a Žižkovým náměstím,“ vylíčil Folta loni v říjnu.

Okolí mostu by podle posledních informací mělo být průjezdné. „Dostali jsme příslib, že doprava v takzvaném předpolích mostu (jde zejména o křižovatky u Gorazdova náměstí a restaurace Bristol, pozn. red.) bude v maximálně možné míře zachována po celou dobu výstavby,“ popsal tento měsíc náměstek primátora Aleš Jakubec.

Čtyři roky stavby protipovodňové ochrany

Stavba za 730 milionů korun navazuje na dokončené etapy I. a II. A. Jejím cílem je zvýšení kapacity koryta Moravy v centrální části Olomouce na úroveň 650 kubíků za sekundu, po jejím dokončením bude chráněno 20 tisíc obyvatel a majetek v hodnotě tří miliard. Dobu trvání stavby se podařilo zkrátit z původních 53 na 48 měsíců a úplnou uzávěru mostu Komenského z 20 na 15 měsíců.

„To výrazně ulehčí dopravní situaci například tím, že se řidiči dostanou z Letné do Komenského a Husovy ulice či ze Sokolovské do Pasteurovy,“ dodal.

Mluvčí Povodí Moravy Petr Chmelař slibuje, že se plán objížděk objeví na webu protipovodňových opatření Olomouce.

„Informace dostanou lidé z okolí také do poštovních schránek,“ říká Chmelař. Před úplným uzavřením mostu v Komenského ulici ještě Povodí Moravy plánuje v druhé polovině června informační schůzku s občany. Během čtrnácti dnů začne fungovat také speciální linka pro hlášení problémů spojených se stavbou.

Montovaný most město nasadí jen v případě nouze

Každopádně nikdo nepochybuje, že Olomouc čeká za cenu většího bezpečí před velkou vodou přetěžká zkouška. Bez mostu v Komenského ulici bude muset přežít patnáct měsíců, a tak si raději ve skladu Správy státních hmotných rezerv zamluvila montovaný most.

V případě nouze by spojil oba břehy na úrovni ulic Václava III. a Sokolovská. Byť se teprve ukáže, zda ho město vůbec bude potřebovat, magistrát už teď pro jistotu vyřizuje potřebná razítka.

„Zprovoznění provizorního mostu není jednoduché kvůli přivedení dopravy k němu. Proto nejprve vyhodnotíme situaci po zahájení stavby. V případě, kdy se nové přemostění ukáže jako nezbytné, tak ho postavíme,“ dodává Folta.

Po otevření nového mostu si přitom Olomouc na dlouho nevydechne. Spojnice břehů Moravy se bude bourat i o kus dál po proudu, na Masarykově třídě. I tady je třeba kvůli hrozbě záplav rozšířit koryto.

Bez tohoto mostu, po němž jezdí i tramvaje, se budou muset řidiči obejít od jara 2020. Bourat a stavět se ovšem bude po půlkách, MHD ho tak bude moci využívat pořád. Zásah do olomoucké dopravy by proto nemusel být tak výrazný.

Loni zveřejněné řešení dopravy při uzavření mostu:

Po uzavření frekventovaného mostu v Komenského ulici (červeně) povede objížďka přes ulice Husova (zeleně) a Jiřího z Poděbrad (modře) a dále pak po Masarykově třídě (žlutě) a ulicích Jeremenkova (černě)  a Pasteurova (hnědě).

Po uzavření frekventovaného mostu v Komenského ulici (červeně) povede objížďka přes ulice Husova (zeleně) a Jiřího z Poděbrad (modře) a dále pak po Masarykově třídě (žlutě) a ulicích Jeremenkova (černě) a Pasteurova (hnědě).

Mapy poskytuje Freytag&Berndt, aplikaci PhoneMaps stáhnete zdarma pro iOS i Android.



Nejčtenější

Čeští výsadkáři v Afghánistánu pomstili kolegy, zabili spolupachatele útoku

Tři čeští vojáci, kteří 5. srpna 2018 zahynuli v Afghánistánu. Zleva: rotný...

Prostějovští výsadkáři zabili v Afghánistánu jednoho ze spolupachatelů srpnového útoku, při němž zemřeli tři čeští...

Opilý muž sedl na babettu, vzápětí přišel o řidičák na deset typů vozidel

Ilustrační snímek

Jízda na mopedu po třech pivech se hodně nevyplatila čtyřiapadesátiletému muži na Prostějovsku. Zastavili ho policisté...



VIDEO: Motorkář v Mohelnici srazil policistku, hrozí mu 12 let vězení

Agresivní motorkář srazil policistku ve službě

Až dvanáct let vězení hrozí agresivnímu motorkáři, který ve čtvrtek dopoledne v Mohelnici na Šumpersku srazil mladou...

Kraj prověří vyšachování sousedů při stavbě masivního betonového domu

Pohled na masivní betonový dům obehnaný čtyřmetrovou zdí, který si v Plumlovské...

Krajský úřad prověří povolení pro mohutnou stavbu u výpadovky z Prostějova na Plumlov, kterou buduje zdejší podnikatel....

Muž, jenž velel kontroverznímu komandu ČEZu, opět pracuje v oboru

Bývalý vedoucí odboru netechnických ztrát (NTZ) energetické skupiny ČEZ Karel

Bývalý šéf komanda společnosti ČEZ, které v minulosti nechvalně proslulo nevybíravými praktikami při vyšetřování...

Další z rubriky

Nadšenci na starých bicyklech už 29 let při Cyklomordu vyzývají Jeseníky

Účastníci již 29. ročníku akce Cyklomord - kombinovaného přechodu a přejezdu...

Historické oblečení, dobová zavazadla a prastaré bicykly. Bez autentických rekvizit se na Cyklomord nevyráží! Parta...

Věž ukrývala poselství z roku 1962, včetně dopisu pro budoucí pionýry

Jeden z dokumentů objevený v pozlacené báni z vrcholku hlavní věže olomoucké...

V roce 2000 pro vás bude samozřejmostí člověk na Měsíci, byli před šestapadesáti lety přesvědčeni olomoučtí pionýři při...

Horská služba v Jeseníkách slaví 70 let, prvními členy byli lesníci

Ilustrační snímek

Nemůžeme se sice pyšnit ledovci a ani v těch nejvyšších partiích vám nehrozí akutní horská nemoc z nedostatku kyslíku....

Rakovina prsu může postihnout každou ženu. Včasné odhalení je klíčové
Rakovina prsu může postihnout každou ženu. Včasné odhalení je klíčové

Říjen je celosvětově označován jako měsíc boje proti rakovině prsu. Cílem řady kampaní a přednášek je především poukázat na to, že rakovina prsu může postihnout každou ženu bez ohledu na věk. Včasné nalezení nádoru značně zvyšuje šanci uzdravení.

Najdete na iDNES.cz