Olomouckou třídu 1. máje čeká velká rekonstrukce, což na několik měsíců přeruší provoz tramvají.

Olomouckou třídu 1. máje čeká velká rekonstrukce, což na několik měsíců přeruší provoz tramvají. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Částí centra Olomouce nebudou kvůli opravě ulice měsíce jezdit tramvaje

  • 2
Začátkem dubna odstartuje v historickém centru Olomouce odkládaná oprava třídy 1. máje. Rekonstrukce frekventované tepny, kterou vede jedna ze dvou tramvajových větví mezi vlakovým nádražím a centrem, potrvá přibližně do listopadu, pevný termín ale zatím není. Situace se přitom neobjede bez výluk.

Podle původního plánu se ulice měla dočkat modernizace už loni, ale nestalo se tak kvůli tahanicím města se stavební firmou ohledně termínů. To v konečném důsledku znamenalo, že radnice přišla o padesátimilionovou dotaci.

„Ulici čeká obnova v úseku od náměstí Republiky, kde navazuje na již dokončenou část provedené rekonstrukce ulic Denisova a Pekařská, až k průčelí hotelu Palác. Půjde o komplexní rekonstrukci uličního prostoru včetně výměny tramvajového tělesa a inženýrských sítí v délce asi 400 metrů,“ popsal náměstek primátora Filip Žáček.

Dělníci se v ulici objeví první dubnový týden. V první fázi připraví „půdu“ pro archeology tím, že odstraní z místních komunikací stávající povrch.

„Archeologický průzkum nepochybně může termín dokončení rekonstrukce ovlivnit, protože se pohybujeme v archeologicky cenné lokalitě,“ podotkl Žáček s tím, že se průzkumu zhostí odborníci z olomoucké pobočky Národního památkového ústavu.

Informace o stavbě lidé najdou na speciálním webu

V tuto chvíli radnice odhaduje, že opravy potrvají do listopadu. „Naším záměrem bude co nejvíce zkrátit dobu dopravních omezení, která práce přinesou, aby stavební ruch omezil život na této rušné třídě pokud možno co nejméně,“ ujistil náměstek a doplnil, že se rekonstrukce neobejde ani bez přerušení tramvajového provozu.

„Konkrétní opatření v městské hromadné dopravě zveřejníme pravděpodobně v pondělí,“ upřesnila mluvčí dopravního podniku Martina Krčová. Žáček slíbil, že radnice vytvoří kvůli opravám speciální internetové stránky.

„Chceme, aby lidé měli veškeré podrobnosti ke stavbě a samozřejmě také informace k připraveným objízdným trasám a možnostem zásobování nemovitostí,“ řekl náměstek. Město rovněž nechá vytisknout letáky se základními informacemi, které dostanou majitelé domů, kterých se stavba dotkne.

„Po zkušenosti s jinými velkými investičními akcemi bude i v tomto případě vlastníkům nemovitostí a podnikatelům ze třídy 1. máje k dispozici kontaktní osoba, která je bude průběžně informovat o průběhu oprav,“ doplnila mluvčí radnice Radka Štědrá.

Investice nabrala zhruba roční skluz, městu se navíc prodraží

Rekonstrukce třídy 1. máje měla být největší loňskou investicí radnice. Její plán zkrachoval kvůli tomu, že město posouvalo zahájení oprav tak dlouho, až s ním stavební firma odmítla uzavřít smlouvu. Rozhodnutí vysvětlila obavami, že ulici nestihne opravit v požadovaném termínu do konce loňského roku.

V důsledku toho městská kasa přišla o dotaci 50 milionů korun ze Švýcarských fondů. Radnici se sice rýsuje možnost dosáhnout na příspěvek z evropského programu ITI, ten ale částky přislíbené Švýcary patrně nedosáhne.

„Uvažujeme, že požádáme o dotaci 20 až 30 milionů korun,“ upřesnil náměstek primátora Ladislav Šnevajs.

Naopak cena oprav podražila. Původní stavební firma, která nakonec od projektu ustoupila, tendr na rekonstrukci ulice vyhrála s necelými 69 miliony. Ve druhém výběrovém řízení město vybralo uchazeče s cenou asi 80 milionů korun.