Každý z obrazů má na výšku přes dva metry, široké jsou 1,4 metru. Vídeňský malíř Bergl je za dva tisíce zlatých namaloval pro kostel Nanebevzetí Panny Marie v Orlici u Letohradu.
Visely tu stovky let, i kvůli tomu byla plátna v mimořádně špatném stavu. Než se dostala k odborníkům, nebylo na nich, zejména v tmavě vymalovaných částech, už téměř nic vidět.
„Obrazy visely 250 let prakticky bez jakékoli péče v drsných klimatických podmínkách kostela v podhůří Orlických hor,“ přibližuje Helena Zápalková, vedoucí sbírkového a výstavního odboru olomouckého Muzea umění a kurátorka výstavy, na níž budou plátna od čtvrtka 14. února k vidění v rámci Arcidiecézního muzea.
„Plátna měla navíc smůlu, že už v roce 1759 při instalaci na zdi kostela došlo k řadě technických pochybení,“ dodala.
Na některých plátnech byly i desítky centimetrů dlouhé trhliny
Obnovu obrazů měli na starost restaurátoři Šárka a Petr Bergerovi, při práci vycházeli z rozsáhlého průzkumu pláten a využili i jejich rentgenové snímky.
„Téměř na všech obrazech byly rozsáhlé oblasti uvolněné barevné vrstvy a také různé trhliny. Kupříkladu na VII. zastavení jich bylo celkem šestnáct, některé byly i desítky centimetrů dlouhé. Proto byly malby nejprve stabilizovány nažehlením na nové plátno a napnutím na nově vyrobené podrámy,“ přibližuje kurátorka.
Nyní už jsou obrazy ve stavu, jenž v maximální možné míře odpovídá časům, kdy ještě žil jejich tvůrce.
„Byly odstraněny všechny nepůvodní zásahy, je tak odhaleno sto procent originálu. To jest zejména výrazná barevnost i jednotlivé, dříve nečitelné detaily,“ dodává Zápalková.