Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tramvajový sloup zkazil v centru pohled na chrám, Olomouc čelí kritice

  4:52aktualizováno  4:52
Aktuálně největší investice Olomouce ještě ani není hotová a už se proti nové podobě třídy 1. máje v centru města zvedla vlna kritiky. A to za nově vztyčené sloupy pro tramvajové troleje. Podle opozice teď ulice připomíná spíš železniční koridor, radnice se ale hájí, že jiné řešení uchycení trolejí není možné.

Například architekt a opoziční zastupitel z hnutí ProOlomouc Tomáš Pejpek má jasno, sloupy musejí z třídy 1. máje zmizet.

„Toto řešení je zcela neadekvátní tomu, že se pohybujeme v jedné z nejvýznamnějších městských památkových rezervací v České republice. Z dlouhodobého hlediska to tak nemůže zůstat,“ je přesvědčen.

Nejdříve chce zkusit vyjednat přesun sloupu, jenž při přímém pohledu z třídy 1. máje do frekventované Komenského ulice zakrývá katedrální chrám svatého Gorazda vybudovaný v letech 1937 až 1939 v duchu byzantsko-ruské pravoslavné architektury, v tuzemsku ojedinělé. Moc nadějí si Pejpek ale nedává.

Spor o sloupy v centru

„Pan náměstek Filip Žáček (mimo jiné má na starosti investice – pozn. red.) už téměř vyloučil, že by se tento sloup v rámci stavby ještě upravil. Tato varianta prý není moc reálná. Ještě o tom ale budeme mluvit,“ podotýká architekt.

Teď na třídě 1. máje stojí devět sloupů, počítalo s nimi stavební povolení vydané v roce 2010. Objevily se tam při nynějším kompletním přebudování čtyřsetmetrového úseku mezi náměstím Republiky a hotelem Palác. Nová silnice, chodníky, kanalizace, osvětlení a hlavně výměna tramvajových kolejí vyjde na zhruba osmdesát milionů.

Část vlastníků kotvení trolejí na svých domech odmítá

Troleje byly doposud ukotvené ve stěnách domů. Aby tam zůstaly, se pokoušel s jejich vlastníky domluvit olomoucký dopravní podnik.

„Z celkových osmnácti se ve třinácti případech podařilo vyjednat nějakou formu dohody. V pěti případech byli majitelé rozhodně proti umístění závěsů trolejí,“ vysvětluje mluvčí radnice Michal Folta.

„Proto jiná možnost než použití sloupů v části trati nebyla, nemají-li být omezována vlastnická práva občanů. Nejde samozřejmě o ideální řešení, ale za daných okolností je jediné možné,“ dodává s tím, že přemístění sloupu, který kryje chrám svatého Gorazda, není na pořadu dne.

Přímou zkušenost s vlivem trolejí na stav domu má Petr Kopečný, jehož dědečkovi na třídě 1. máje patří část jednoho z domů. Ani on na něm trolej už nechtěl.

„Stačí, když se pohupuje, začnou se třást skleničky. Ani nemusí projíždět tramvaj. V bytě jsme opravili omítky, už za tři čtyři měsíce se ale kvůli tomu objevily praskliny,“ říká Kopečný.

Podle opozice město zanedbalo jednání, radnice to odmítá

Dnes má před domem sloup. Kopečný si vybavuje, že se nové ukotvení trolejí s majiteli řešilo před zhruba deseti lety. „A to dopisem. Město to bralo více méně jako formalitu. Dost lidí, kteří tu mají domy, řeklo ne,“ vzpomíná.

I způsob, jímž radnice před lety s vlastníky vyjednávala, dnes opozice kritizuje. Pejpek má za to, že tomu politici nevěnovali dost pozornosti. Argumentuje před časem zrekonstruovanou Denisovou ulicí. Tady se město podle něj s majiteli na opětovném zavěšení trolejí dohodlo.

„Je to o úsilí, které se tomu věnuje, a zřejmě i o penězích. Je samozřejmě nutné tuto újmu majitelům nějakým způsobem kompenzovat,“ míní Pejpek.

Kopečného to ale příliš nepřesvědčilo. „I kdyby finanční kompenzace byla v řádech desetitisíců, za ty škody to nestojí,“ podotýká.

Radnice rozhodně odmítá výtku opozice, že nevěnovala dostatečnou pozornost jednáním s místními.

„Není to pravda. Majitelé nemovitostí byli osloveni písemně, poté s nimi jednal zástupce Dopravního podniku města Olomouce osobně, v některých případech opakovaně. Respekt k soukromému vlastnictví tedy nakonec vedl k tomu, že bylo zvoleno řešení za pomoci trakčních stožárů,“ uzavírá Folta.




Nejčtenější

Pět kol, pět otazníků. Jaké zápletky ještě nabízí fotbalová liga?

Plzeňský útočník Michael Krmenčík lituje spálené šance v utkání proti Mladé...

A jde se do finále! Už jen pět kol zbývá odehrát ve fotbalové lize, za měsíc a dva dny bude jasno o všem důležitém....

Olomouc - Ostrava 1:0, dva vyloučení, souboj nováčků rozhodl Plšek

Momentka ze zápasu Sigmy Olomouc a Baníku Ostrava.

V bitvě nováčků ve fotbalové lize triumfovala Olomouc, v utkání 25. kola porazila ostravský Baník krásným gólem Plška...



StoletíDNES: Obnovený olomoucký orloj podle sovětského vzoru

Poznáte místo?

Letos prožíváme mimořádné výročí - sto let od vzniku samostatného československého státu. V rámci projektu...

To by Havel nevymyslel. Tečkou za „inzultací sudího“ bylo absurdní divadlo

Rostislav Dragoun (vlevo) z Opavy rozehrává akci kolem Marka Sehnala z...

Nezvykle - dvěma trestnými hody Filipa Zbránka a jedním Luďka Jurečky - začal duel Opavy a Olomoucka ve čtvrtfinále...

Boj o Evropskou ligu: zábava až do finiše i slávistický faktor v poháru

Jablonecký Jan Chramosta (v zeleném) v souboji s Urošem Radakovičem ze Sigmy...

Čtyři se perou, dva z nich, možná jen jeden zůstane na kolenou. Velmi vyrovnaný je boj fotbalistů o účast v Evropské...

Další z rubriky

VIDEO: Ledová krychle zve v Olomouci na Floru i filmový festival AFO

Příprava velké ledové krychle, která na olomouckém Horním náměstí od úterního...

Neobvyklý pohled se od úterního dopoledne naskýtá obyvatelům a návštěvníkům Olomouce na tamním Horním náměstí....

Spor o parkoviště zabrané investorem půjde k soudu, Prostějov podal žalobu

Lidé v Prostějově přišli o velkou parkovací plochu, kterou uzavřela společnost...

Prostějov podal žalobu na společnost Manthellan, která uzavřela a zabrala parkoviště v centru města. Firma to...

VIDEO: Pes ukousl ženě kus prostředníčku, lékaři ho nahradili prstem z nohy

Hana Koloušková ukazuje pravou ruku, na které jí pes ukousl část prostředníčku....

Možnost vrátit se v co největší míře zpět do života po vážném úrazu dali lékaři olomoucké fakultní nemocnice ženě,...

Volvo XC70 2.4 D
Volvo XC70 2.4 D

r.v. 2011, naj. 150 219 km, diesel
360 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz