Galerie Šantovka otevírá 18. října. Pro další nákupní centrum už v Olomouci nebude místo. (foto: ateliér Benoy)

Galerie Šantovka otevírá 18. října. Pro další nákupní centrum už v Olomouci nebude místo. (foto: ateliér Benoy) | foto: ateliér Benoy

Šantovka posílí pozici nákupního ráje, víc center už Olomouc nepojme

  • 0
Bezmála jeden a půl čtverečního metru nákupní plochy připadne od poloviny října na každého Olomoučana. Nyní je to necelý metr, statistikami ale zanedlouho výrazně zahýbe otevření velké nákupní Galerie Šantovka.

Olomouc se tak při srovnání rozlohy takzvaných moderních nákupních ploch přepočítaných na počet obyvatel dostane na druhé místo před drtivou většinu krajských měst z celé republiky. Jen s těsným náskokem před ní brzy zůstane jenom Liberec.

Už teď je Olomouc z hlediska plochy pro nákupy moravským číslem jedna. V tomto ohledu strčí do kapsy i Brno či Ostravu. A to paradoxně vzhledem k údajům o nezaměstnanosti či průměrné mzdě. V těchto tabulkách se naopak Olomouc a celý kraj drží spíše na nižších příčkách.

Podle Lenky Šindelářové, hlavní analytičky společnosti DTZ, ve městě po otevření Galerie Šantovka už nebude pro další obchodní centrum místo.

"Z pohledu celkového objemu nákupních ploch lze již o Olomouci hovořit jako o nasyceném trhu. I samotné rozmístění nákupních center a parků, které lze nalézt nejen v okrajových částech města, ale nově i v centru, například Galerie Moritz a Galerie Šantovka, nedává mnoho možností pro další nákupní zónu," popisuje Šindelářová.

Na Moravě Olomouc nemá konkurenci

Pro MF DNES zpracovala srovnání rozlohy takzvané moderní nákupní plochy přepočítané na tisíc obyvatel z jednotlivých krajských měst. I bez Šantovky se už teď Olomouc drží v čele, na Moravě nemá konkurenci. Na tisíc Olomoučanů připadá 919 metrů čtverečních nákupní plochy.

"Jedná se o čtvrtý nejvyšší údaj ve srovnání s ostatními krajskými městy. Nejvyšší hodnoty dosahuje Liberec se 1 418 metry čtverečními," říká analytička. Druhé místo patří Plzni a třetí Ústí nad Labem.

Osmnáctého října, v den otevření Galerie Šantovka, se toto pořadí změní. Olomouc se posune na druhé místo.

"Na tisíc obyvatel připadne více než 1 400 metrů čtverečních, respektive na jednoho Olomoučana 1,4 čtverečního metru," doplňuje Šindelářová.

Liberec si tak dle údajů společnosti DTZ celorepublikové první místo v rozloze nákupní plochy se svými 1 418 metry čtverečními udrží jen těsně.

Ostatní nákupní centra Šantovku jako konkurenci neberou

Nabízí se tak otázka, zda se ostatní olomoucká nákupní centra i po otevření Šantovky uživí. Strach z výrazného poklesu počtu zákazníků však jejich manažeři nemají.

"Je naprosto přirozené, že obyvatelé Olomouce a spádové oblasti nově otevřený projekt zábavně nákupního centra navštíví. Nesmíme však opomenout nákupní zvyklosti a potřeby zákazníků. Obdobnou situací jsme si již prošli a lidé se zpět vrátili," uvedl manažer olomouckého Obchodního centra Haná Martin Crha.

Co je moderní nákupní plocha

Při rozboru pro MF DNES pracovala analytická a poradenská společnost DTZ s termínem "moderní nákupní plocha". Jde o prodejní plochy v nově dokončených či zrekonstruovaných nákupních centrech, parcích a také v outletových centrech či v obchodních domech. Do svých propočtů tak DTZ zahrnula nákupní centra a nákupní parky o minimální prodejní ploše 5 000 metrů čtverečních. Mimo její pozornost tak v tomto případě zůstaly samostatně stojící velkoformátové prodejny jako hobbymarkety a samostatně stojící hypermarkety.

Do budoucna však Crha Galerii Šantovka označuje jako lídra olomouckého trhu. "A to vzhledem k její velikosti, umístění a vybavenosti. Vnímáme ji jako konkurenci v obecné rovině," doplňuje šéf Obchodního centra Haná.

Ani Zdeněk Volf, manažer obchodního centra Olomouc City, pak ve spojitosti se Šantovkou nemá obavy z razantního odlivu zákazníků.

"Je pravděpodobné, že po jejím otevření dojde k mírnému poklesu návštěvnosti. Tento mírný pokles ale bude pouze krátkodobý a po vyprchání prvotní zvědavosti očekáváme návštěvnost na původní úrovni. Naši obchodní lokalitu navštíví přibližně pět milionů lidí ročně a v budoucnu nečekáme žádný výrazný pokles," popisuje Volf.

Jako nepřímého konkurenta pak Šantovku označuje Radovan Pilich, výkonný ředitel společnosti Reality management, která v centru města po rekonstrukci bývalého Prioru provozuje Galerii Moritz.

"Galerie Šantovka je významný projekt. Domníváme se však, že to není přímý konkurent. Vzhledem k naší velikosti a umístění jsme zaměřeni na běžné denní nákupy pěšího zákazníka v centru města, protože nemáme vlastní parkoviště. Nejsme tedy klasické nákupní centrum, kam zákazník přijíždí autem a stráví zejména o víkendech několik hodin," vysvětluje Pilich.

Doufá tak, že si Galerie Moritz v počtech návštěvníků výrazně nepohorší. "Naše průměrná denní návštěvnost je v pracovních dnech deset tisíc lidí, o víkendu je poloviční," uzavírá.