Návrh hlavní haly plánovaného železničního muzea v Olomouci, které má vzniknout za stovky milionů vedle současného nádraží.

Návrh hlavní haly plánovaného železničního muzea v Olomouci, které má vzniknout za stovky milionů vedle současného nádraží. | foto: Stavoprojekt

Olomouc získá největší železniční muzeum v Česku

  • 1
Plán vybudovat v Olomouci největší železniční muzeum v Česku nyní dospěl ke klíčové fázi, získávání pozemků. Kvůli tomu vzniká nová nezisková společnost, která má plochy pro muzeum od státu získat. Bez převedení parcel totiž nelze žádat o peníze z evropských a jiných fondů.

Hlavní hala a další části muzea za stamiliony mají vyrůst v městské části Hodolany. Na mapě Evropy by tak přibyla významná muzejní instituce zaměřená na vlaky, drážní vozidla a stroje související s železnicí. Kdy by mohla otevřít své brány návštěvníkům, však zatím není jasné.

Aby se totiž v areálu zaleskla blankytně modrá "kapka" hlavní muzejní haly, je na výstavbu nutné získat zhruba šest set milionů korun. Zájemci v ní najdou kolekci historických "technických" vozidel, jako jsou vozy na opravy trolejí či na úpravu železničního svršku a spodku nebo kolejové jeřáby.

"Což jsou monstra, která v některých případech převyšují rozměry parní lokomotivy," popsal ředitel Správy dopravní cesty Olomouc Václav John.

Další část expozic bude patřit místní železnici i dřevařské dráze. "Mělo by se jednat o speciální kolekci pro Olomouc," nastínil John. Svůj prostor v muzeu dostanou rovněž speciální motorové vozy i kolekce parních a dalších historických lokomotiv. "V tom, že lidé mají rádi parní a historické lokomotivy, je i trochu nostalgie po dětství. Jde o něco neopakovatelného," míní John.

Právě "jeho" organizace, Správa dopravní cesty Olomouc, se vedle hybné síly plánu Nadace Okřídlené kolo stane spolu s Českými drahami, městem Olomoucí, Olomouckým krajem a dvěma odborovými železničními sdruženími členem vznikající obecně prospěšné společnosti.

Hodolanské pozemky poskytnou České dráhy

Do ní by podle už existujícího návrhu jako část svého vkladu daly České dráhy pozemky v areálu u podchodu nedaleko hlavního vlakového nádraží v Hodolanech.

"Přestože by v daném okamžiku ještě pozemky nebyly prodané, umožnilo by to postupné podávání žádosti pro získávání peněz z unijních i dalších zdrojů potřebných pro výstavbu," vysvětlil John. Tato varianta byla schůdnější než okamžitý prodej pozemků, neboť ten by byl zdlouhavější a tvůrci plánů by mohli "prošvihnout" termíny k získání peněz.

Vizualizace interiéru hlavní haly železničního muzea, které má vzniknout v Olomouci vedle současného nádraží.

Vizualizace interiéru hlavní haly železničního muzea. foto: Stavoprojekt

Olomoucká radnice projekt podporuje nejen kvůli předpokládanému přílivu turistů. "Stavbou nového objektu se zatraktivní daná oblast a opraví se i lokomotivové depo," vypočítal výhody náměstek olomouckého primátora Svatopluk Ščudlík.

Obdobně vysvětloval svůj zájem při své nedávné olomoucké návštěvě ministr dopravy Vít Bárta: "Věřím, že vznik takového muzea může být výrazným stimulem pro rozvoj cestovního ruchu v kraji a vůbec pro nalákání dalších zákazníků na železnici."

Muzeum si bude vyměňovat vlaky s ostatními

Ambiciózní plán z odborného hlediska zastřešuje Národní technické muzeum v Praze, které chce v hlavním městě vytvořit menší muzejní instituci v depu Masarykova nádraží.

Obě muzea by spolupracovala a vyměňovala si exponáty. To pražské by se mělo stát "výkladní skříní" lákající turisty i k cestě do srdce Hané. "Z našeho pohledu by bylo dobré, kdyby vznikly dvě provázané instituce," uvedl za pražské technické muzeum Jiří Střecha.

Vizualizace interiéru hlavní haly železničního muzea, které má vzniknout v Olomouci vedle současného nádraží.

Vizualizace interiéru hlavní haly železničního muzea. foto: Stavoprojekt

Ovšem nejen mezi Prahou a Olomoucí by pendlovaly "mašinky". Olomoucké expozice mají obohacovat zápůjčky i z dalších míst. "Obdobná zahraniční muzea ročně obmění asi třetinu exponátů," popsal John.

Důvodem je i to, aby proměňující se výstavy lákaly lidi k opakujícím se návštěvám. Dřív či později by se tak měly v krajském městě objevit zajímavé lokomotivy a další stroje, které zachraňují nadšenci v depech po celé České republice, nebo jsou k vidění třeba v muzejní expozici v Lužné.

První "ochutnávka" by mohla být už příští rok

Podle Johna je navíc možné, že lidé nebudou muset čekat řadu let, až se otevřou brány nového stánku zasvěceného technickým památkám. V okamžiku, kdy bude existovat nezisková organizace a bude mít k dispozici budoucí areál, půjde tam v rotundě a vedlejší budově pořádat občasné železniční přehlídky a výstavy.

První podobnou ochutnávku z muzejní nabídky vidí John reálně už pro příští rok. "Olomouc by se tak už dostala na pomyslnou evropskou mapu parních lokomotiv a současně by připomínala přípravu výstavby muzea," vysvětlil.

Pro města je podle něj obdobné dopravní muzeum prestižní záležitostí. "Olomouc má ještě tu výhodu, že je sama o sobě nádherná, přitahuje pozornost," dodal John.

Vizualizace hlavní haly železničního muzea, které má vzniknout v Olomouci vedle současného nádraží.

Takto by měly haly nového železničního muzea osvěžit okolí olomouckého nádraží. Pro zvětšení klikněte. foto: Stavoprojekt