Státní sekretariát pro ekonomické záležitosti ve Švýcarsku plán na stavbu tramvajové trati do Nových Sadů v prvním kole posuzování doporučil. Definitivní souhlas to však ještě není. Konečný verdikt se město dozví až v první polovině příštího roku.
Pokud Olomouc peníze skutečně získá, začne pokládat trať do čtvrti s 15 tisícovkami obyvatel na podzim roku 2012. Slavnostní pásku na dokončené stavbě budou politici stříhat ve volebním roce 2014.
Oficiálně stavba tramvajové trati začne podle původních plánů už letos v létě, a to spolu se zahájením prací na nákupním a zábavním centru Šantovka, u jehož vchodu budou tramvajové soupravy zastavovat.
Olomouc plánuje desítky kilometrů dalších tratí |
"Stavbu rozdělíme na dvě části. Letos uděláme terénní úpravy a přeložíme inženýrské sítě. Dotovaná část stavby začne v říjnu 2012," vysvětlil náměstek primátora Ladislav Šnevajs.
Jeden a půl kilometru kolejí za 520 milionů
Švýcaři nyní vyzvali Olomouc, aby do 30. září dopracovala konečný návrh. "Jsou před námi měsíce náročné a pečlivé práce, při které nesmíme udělat chybu a musíme vyhovět všem požadavkům švýcarské i české administrativy. Pokud dodržíme všechny formální náležitosti, měli bychom v dubnu roku 2012 obdržet rozhodnutí o udělení dotace," doplnil Šnevajs.
Olomouc uspěla v konkurenci 60 dalších uchazečů, z nich má šanci na peníze celkem osm. Olomoucký plán je ovšem bezkonkurenčně nejdražší. Položení 1,5 kilometru dvojkolejné trati bude stát 520 milionů korun.
Dotace z programu švýcarsko-české spolupráce by měla činit 225 milionů korun, dalších 51 milionů se zavázala uhradit firma SMC Development. Nová dvojkolejná trať totiž zavede tramvaje i do čtvrti Šantovka, kterou chce společnost postavit v areálu bývalých závodů Milo.
"Všechno jde podle našich plánů. S výstavbou nákupní a zábavní galerie začneme v letě," sdělil mluvčí Šantovky Juraj Aláč.
Město zvažuje, že trať prodlouží o dalších 1 400 metrů
Koleje nové trati se napojí u městské tržnice, protnou Šantovku a po pravém břehu Mlýnského potoka dovedou tramvaje na Velkomoravskou, Rooseveltovu a Trnkovu ulici. Zastaví přitom u nákupní galerie, na úrovni ulice v Kotlině a na konečné stanici.
Město ale také uvažuje, že trať prodlouží o dalších 1 400 metrů přes Zikovu ulici až na Schweitzerovu a Voskovcovu. Na tuto část by chtěla použít peníze z Evropské investiční banky.
Poslední tramvajový úsek zprovoznila Olomouc naposledy v roce 1997. Tramvaj tehdy poprvé spojila tržnici s hlavním nádražím po třídě Kosmonautů. Současná tramvajová trať v Olomouci měří celkem 30 kilometrů.