Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Michal Šula, MAFRA

Olomouci hrozí kolaps dopravy. Nová silnice ale bude nejdřív v roce 2025

  • 3
Spojnice Olomouce se Šternberkem se do superstrategie ministra dopravy Víta Bárty nedostala. Přitom bez ní olomouckým městským čtvrtím hrozí do osmi let dopravní kolaps, už nyní jimi projíždí tisíce aut denně.

Už víc než měsíc od zveřejnění takzvané superstrategie ministra dopravy Víta Bárty se snaží vedení olomoucké radnice protlačit na seznam prioritních nových silnic a dálnic také východní obchvat města. Stále marně. Zatím nepomáhá ani lobbing olomouckých politiků, ani možný kolaps, který ohrozí Chválkovice nebo Pavlovičky.

Obchvat Olomouce

Sedm a půl kilometru dlouhá část obchvatu čtvrtí Chválkovice, Pavlovičky a Týneček, kterými projíždí až 18 000 aut denně. Bude začínat u Olympie, mine Holici, povede kolem Hodolan a za Týnečkem se napojí na cestu na Šternberk. Původně měla vést přes Holici a Hodolany, ale proti se postavili zdejší obyvatelé. Město nakonec prosadilo vzdálenější variantu, která půjde blíž k obci Bystrovany.

Paradoxně to byl sám ministr Bárta, kdo loni v říjnu při návštěvě Olomouce slíbil zrychlit přípravu obchvatu spojujícího přerovskou a šternberskou výpadovku. Mezi stavby, které mají začít do roku 2025 a jejichž seznam ministerstvo dopravy zveřejnilo v lednu, už se však tangenta nedostala.

"Mým cílem je zařadit tuto stavbu mezi ty, které se budou realizovat do roku 2018. Úspěchem ale pro nás bude i to, pokud se aspoň nezastaví přípravné práce," řekl náměstek primátora Ivo Vlach.

Pokud by příprava stavby východní tangenty pokračovala dosavadním tempem, byl by obchvat hotový za dvanáct až třináct roků. Jenže doprava v ucpaných východních čtvrtích města tak dlouho nepočká. Odborníci olomouckou radnici upozornili, že provoz by se tam mohl zcela zastavit už za sedm nebo osm let.

Primátor Martin Novotný odhadl, že přípravy stavby by se daly urychlit tak, že by tangenta fungovala nejpozději za osm roků. Po zveřejnění Bártovy koncepce je ale všechno jinak. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už přípravu východní tangenty dokonce úplně zastavilo.

Města a kraje ještě mohou ministerskou koncepci změnit

"Přípravné práce byly rozběhnuté, ale teď nemáme finanční prostředky na to, abychom v nich pokračovali," vysvětlila mluvčí ŘSD podniku Martina Vápeníková.

Mezi stavbami, které mají jistotu, že se na ně dostane do roku 2025, je zhruba sto třicet silnic v republice. Z Olomouckého kraje se na seznam protlačily silnice I/44 Vlachov – Rájec, obchvat Javorníku, cesta přes Červenohorské sedlo, mimoúrovňová křižovatka v Přerově-Předmostí a takzvaný průpich Přerova.

Východní tangenta je v superstrategii taky, ale jen v takzvané příloze 12. To je seznam staveb, které jsou sice potřeba, ale ministerstvo na ně nyní nemá peníze. Ke koncepci ministra Víta Bárty se nyní vyjadřují města i kraje. Právě to, jakou prioritu dávají stavbám krajské samosprávy, může ještě ministerské seznamy zpřeházet.