Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Olomoucká radnice zatrhne kamionům kritizovanou zkratku přes město

  13:20aktualizováno  13:20
Řidiči kamionů, kteří si zvykli vyhýbat se mýtnému na obchvatu Olomouce cestou přes město, si tomu budou muset zase brzy "odvyknout". Poté, co se naučili objíždět dva roky starý zákaz přes čtvrť Neředín, radnice jim zakáže jezdit i tudy.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Jan Karásek, MAFRA

Automobily těžší než 12 tun už dva roky nesmí jezdit ulicemi Foersterovu a Albertovu na vnitřním průtahu. Šoféři kamionů si ale brzy našli náhradní trasu, kudy se mýtným branám na obchvatu vyhnout, a těžká auta od té doby zákaz objíždějí ulicemi Hněvotínská, Okružní a třída Míru.

Celé dva roky proti tomu protestovali obyvatelé Neředína, kterým desítky nákladních aut a kamiony každý den jezdí kolem domů a kromě hluku zde také komplikují dopravu.

Předchozí zákazy, které měly kamiony vytlačit na obchvat, šoféři objížděli po ulicích Hněvotínská, Okružní a tř. Míru.

Předchozí zákazy, které měly kamiony vytlačit na obchvat, šoféři objížděli po ulicích Hněvotínská, Okružní a tř. Míru.

Radnice nyní zákazové značky rozmístí i zde. Chce je tak donutit používat jen západní tangentu.

"Z výsledků sčítání dopravy v roce 2010 vyplynulo, že po Okružní ulici za jeden den projede 240 nákladních vozidel těžších než dvanáct tun. To je ve srovnání s rokem 2005 šestinásobek," řekl olomoucký primátor Martin Novotný. 

"Obyvatelé si na to zcela pochopitelně stěžují," podotkl Novotný.

Město průjezd zakáže i přes nesouhlas policie

Radnice se o zákazové značky na Okružní snažila asi rok. Nyní je protlačila i přes opakovaný nesouhlas dopravní policie. Stavební odbor magistrátu, který o omezení rozhodoval, se nakonec rozhodl vyjít vstříc městu. Stanoviskem policie, která může dávat jen doporučení, se výjimečně neřídil.

Nákladní doprava v Olomouci

Vjezd kamionů na zhruba kilometrový úsek průtahu Olomoucí radnice zakázala už v roce 2009 krátce poté, co stát dokončil výstavbu první části západního obchvatu. V Albertově a Foersterově ulici díky tomu klesla nákladní doprava ze sedmi na jedno procento. V noci, kdy si lidé na hluk z těžké dopravy stěžovali nejvíce, se počet nákladních aut snížil ze 27 procent na pouhá čtyři.

"Vždycky se snažíme dojít k závěru, který bude přijatelný pro všechny. Tady jsme ale nakonec dospěli k tomu, že město by mělo mít možnost dopravu regulovat, pokud tím negativně neovlivní jiné obce nebo jiné vlastníky komunikací," vysvětlil Milan Fazekaš z oddělení státní správy na úseku pozemních komunikací na olomouckém stavebním úřadě.

Obyvatelé Neředína si na narůstající dopravu na Okružní a třídě Míru opakovaně stěžovali. Založili dokonce občanskou iniciativu Kamiony z města! a byli odhodlaní v nejzazším případě ulice i blokovat. Teď opatrně oslavují.

"Rozhodnutí radnice vítáme, jen škoda, že to trvalo tak dlouho. Uvidíme, jak to bude fungovat v praxi, jestli to omezení řidiči nebudou ignorovat. Bude potřeba, aby na to policisté více dohlédli," myslí si mluvčí iniciativy Petr Engliš.

Dopravní policisté od začátku tvrdí, že není potřeba Okružní ulici pro kamiony uzavírat. Silnice je podle nich dost široká, ulice není hustě obydlená, a nikomu tam tudíž nic nehrozí.

Policie: Problém se může jen přesunout jinam

Kromě toho je tam řada firem, které musí někdo zásobovat. Podle nich by se dal problém vyřešit otevřením ulice Foersterova. "Zákaz by na této ulici stejně jako na Okružní mohl platit jen v nočních hodinách, například mezi desátou hodinou večer a šestou hodinou ráno," uvedla mluvčí policie Marie Štrbáková. Zároveň podotkla, že uzavřením Okružní se problém může přesunout zase někam jinam.

Toho se obává rovněž Milan Fazekaš ze stavebního úřadu. To, že nesmějí na Okružní, totiž řidiči zjistí až na třídě Míru. Značky s upozorněním by sice mohly být už na kruhovém objezdu u Globusu, ale nebudou.

Musel by o nich totiž rozhodovat Olomoucký kraj nebo ministerstvo dopravy, kterým silnice v této lokalitě patří. Což by jednání opět protáhlo.

"Dlouhý tahač se na třídě Míru vůbec nevytočí, možná bude muset jet až do Topolan a odtud do Hněvotína. Může se to obrátit i proti nám," připustil Milan Fazekaš.

Souhlasíte s omezením vjezdu do města pro těžká auta?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 26. května 2011. Anketa je uzavřena.

Ano 472
Ne 86




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Do Olomouce se po téměř osmi desítkách let vrátí znovuobjevená Tóra z dnes už...
Tóru nacisté zabavili a komunisté prodali, teď se vrátí do Olomouce

Po desítkách let se do Olomouce vrátí vzácná Tóra z konce 19. století z místní synagogy, která v březnu 1939 vyhořela, což nacistům posloužilo jako záminka pro...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Leták STAN tvrdí, že je volí lidovecký starosta. Nic takového, brání se on

Dlouholetý člen KDU-ČSL a starosta Nového Malína na Šumpersku Josef Minář bude volit Starosty a nezávislé (STAN). Leták v podobě otevřeného dopisu s touto...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Čest práci, pozdravil mladík v bistru a dostal ránu do nosu

Situaci připomínající scénu z filmu řešili v pondělí pozdě večer strážníci v Přerově. Mladík zde v bistru zřejmě z legrace pozdravil příchozího tradičním...  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
LEITER LOGISTIK

Advantage Consulting, s.r.o.
Olomoucký kraj
nabízený plat: 50 000 - 70 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.