Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Olomoucké nádraží se má za miliardy změnit, vláda to ale může odložit

  14:01aktualizováno  14:01
Už letos měla začít velká přestavba olomouckého hlavního nádraží v hodnotě několika miliard, která by zahrnovala hlavní podchod, nástupiště včetně výstavby jednoho nového, i koleje. Vše ale mohou zkomplikovat úspory na ministerstvu dopravy.

Plánovaný vzhled hlavního nádraží po rekonstrukci olomouckého železničního uzlu. Pohled z jižní strany (od nadjezdu). | foto: Moravia Consult Olomouc

Právě ty zastavily uskutečnění již kompletně hotových plánů, které zahrnují také obnovu místních kolejí a mostů. O termínu, kdy by se v Olomouci mohlo začít pracovat na rychlejší a pohodlnější železnici vyhovující mezinárodním standardům, se tak rozhodne až v létě na jednání vlády.

"Cestující bude zřejmě nejvíce zajímat, že součástí projektu je přístavba jednoho nástupiště, rekonstrukce těch stávajících a také přestavba podchodu," přemítá Jiří Parma, který má v olomoucké firmě Moravia Consult na starosti středisko kolejových staveb. Právě odsud plány na rekonstrukci olomouckého nádraží vzešly.

"Tato modernizace se ovšem dotýká celého úseku železnice, který na stanici v Olomouci navazuje. Až skončí, bude zde možné posunout maximální rychlost vlaků až na 160 kilometrů v hodině. Zvýší se také komfort cestujících. Už teď i ve starých vagonech poznáte, jestli jedete po zmodernizované či původní trati," vypočítává Parma.

Současný pohled na olomoucké hlavní nádraží a prostor před ním z budovy regionálního centra.
Plánovaný vzhled hlavního nádraží po rekonstrukci olomouckého železničního

Staré a plánované nové olomoucké hlavní nádraží. Změnit se mají nástupiště i koleje. Vlevo pohled z budovy regionálního centra, vpravo ze severovýchodu od čtvrti Bělidla.

Složka s plány, které mají olomouckou železnici za částku v řádech několika miliard korun posunout na úroveň mezinárodních standardů, však prozatím bez užitku leží v Parmově kanceláři. O jejich dalším osudu rozhodne v létě vláda.

Nádraží se musí probojovat do Bártovy dopravní superstragie

"Na jejím jednání by se tehdy měla objevit superstrategie ministerstva dopravy, která vznikla kvůli snaze ušetřit. Pokud se do ní dostane i rekonstrukce olomouckého koridoru, bude tam i datum, kdy se na něm začne pracovat," vysvětluje za olomouckou pobočku Správy železniční dopravní cesty Jiří Mlynář.

Současný pohled na rekonstruovanou část třetího nástupiště olomouckého hlavního nádraží.
Plánovaný vzhled druhého a dalších nástupišť po rekonstrukci olomouckého
Současný pohled z druhého nástupiště olomouckého hlavního nádraží.
Takto by měl po rekonstrukci olomouckého železničního uzlu vypadat pohled ze

Nejviditelnější změna bude pro cestující na nástupištích. Vlevo pohled dnes, vpravo budoucí.

"Do schválení superstrategie je všechno nejisté a jakékoli odhady ohledně začátku stavby by byly naprosto zbytečné. Původně to mělo být letos, končit jsme měli zhruba v roce 2014. To nyní samozřejmě padá," doplňuje Mlynář.

Léto jako termín, kdy se o modernizaci olomoucké železnice rozhodne, potvrdil i mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský.

"V lednu jsme zveřejnili předběžný seznam staveb, které bychom v celé republice upřednostňovali. Nyní nám k němu z jednotlivých krajů chodí připomínky a vyjádření, kde jednotlivé úřady seženou na jimi preferované projekty finance. Na základě toho soupis aktualizujeme a necháme v létě posoudit vládou."

Ta pak rozhodne také o tom, kdy a jestli vůbec se olomoucká nástupiště a podchod přiblíží těm na nádražích v západní Evropě. Doplnila by tak halu, která v letošním roce dostane jednotný styl, nové pokladny, vstupní dveře nebo dlažbu.

Na opraveném mostu přes Bystřici přibude po rekonstrukci olomouckého

Na opraveném mostu přes Bystřici přibude po rekonstrukci olomouckého železničního uzlu nová kolej.

Pokud vláda rekonstrukci schválí, změní se mimo jiné i informační a orientační systém pro cestující. "Nově by zahrnoval víceřádkové digitální tabule a také více ukazatelů pro snazší orientaci. Vše podle pravidel platných pro celou Evropu. Ať v budoucnu vystoupíte na kterémkoli jejím nástupišti, budou tam stejné informační tabule jako v Olomouci," popisuje Parma.

Součástí přestavby je i obnova mostů a změna kolejí

Lépe by se pak mělo cestovat také nevidomým a slabozrakým, kterým při orientaci na nádraží pomohou například takzvané majáčky s nahranými pokyny. Lidem na vozíku zase usnadní život zrekonstruované výtahy na nástupiště.

Co se na nádraží plánuje

- stavba nového nástupiště, opraví se také ta současná
- modernizace kolejiště umožní zrychlení vlaků až na 160 kilometrů za hodinu
- přestavba podchodu, vznikne také nový informační systém podle evropských standardů
- opravy okolních cest, modernizace silničního nadjezdu v městské části Černovír, podjezdu v Pavlovičkách a mostu přes řeku
- náklady na modernizaci dosáhnou několika miliard korun

Rozsáhlou videoprezentaci o celé přestavbě můžete shlédnout zde

zdroj: Moravia Consult Olomouc

Těch by po odchodu dělníků mělo být v Olomouci o jedno více. "V novém podchodu do Hodolan se s ním už počítá, je tam pro něj zaslepený výstup," přibližuje Parma.

Na modernizovaném nádraží už by navíc lidé neměli mezi nástupišti tolik přebíhat. "Díky takzvanému přesmýknutí kolejí u nich změníme příjezdy vlaků. Z jednoho nástupiště tak budou odjíždět pouze v jednom směru," nastínil Parma

"Přijedete na něj místním osobním vlakem a hned přestoupíte na spoj vyšší kategorie, který ve vašem směru jde dál do zbytku republiky," dodal.

Nový kabát pak při rekonstrukci laicky řečeno dostane také silniční nadjezd v městské části Černovír, podjezd v Pavlovičkách a také most přes řeku Bystřici.

"Černovírský most by se měl de facto stavět znovu. V Pavlovičkách pak chce Správa železniční dopravní cesty svůj most modernizovat po polovinách. Tamní silnice tak tehdy bude průjezdná jen pro autobusy," doplňuje za odbor dopravy na olomouckém magistrátu Vojtěch Holý.

"Na mostě přes Bystřici by se dále měla objevit nová kolej. Zavřená kvůli tomu bude ulice Milady Horákové. Tyto práce půjdou ovšem postupně, řidiči vždycky někde projedou."





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(ilustrační snímek)
Vyhřívaná lanovka, skibus či více sněžných děl. Skiareály zbrojí na zimu

Šestisedačková lanovka s vyhříváním a bublinou proti nepříznivému počasí, adrenalin v podobě skoků do nafukovacího bagu či olympijská vesnička. Ale také...  celý článek

Nábřežní betonovou zídku už dělníci v Přerově budují u podniku Kazeto.
Dvacet let po katastrofální povodni krotí Bečvu v Přerově první zdi

První obyvatelé Přerova se až dvacet let od katastrofálních povodní v roce 1997 mohou cítit alespoň částečně chránění před velkou vodou. Povodí Moravy...  celý článek

Takto má po přestavbě vypadat most v Komenského ulici i s nově vybudovanou
Olomouc kvůli přestavbě mostu zkusí protlačit uličkami 15 tisíc aut denně

Záplava aut na jaře zalije dvě boční uličky v Olomouci. A to kvůli budování protipovodňových opatření, v rámci kterých je nutné kvůli rozšíření koryta mimo...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.