Právě ty zastavily uskutečnění již kompletně hotových plánů, které zahrnují také obnovu místních kolejí a mostů. O termínu, kdy by se v Olomouci mohlo začít pracovat na rychlejší a pohodlnější železnici vyhovující mezinárodním standardům, se tak rozhodne až v létě na jednání vlády.
"Cestující bude zřejmě nejvíce zajímat, že součástí projektu je přístavba jednoho nástupiště, rekonstrukce těch stávajících a také přestavba podchodu," přemítá Jiří Parma, který má v olomoucké firmě Moravia Consult na starosti středisko kolejových staveb. Právě odsud plány na rekonstrukci olomouckého nádraží vzešly.
"Tato modernizace se ovšem dotýká celého úseku železnice, který na stanici v Olomouci navazuje. Až skončí, bude zde možné posunout maximální rychlost vlaků až na 160 kilometrů v hodině. Zvýší se také komfort cestujících. Už teď i ve starých vagonech poznáte, jestli jedete po zmodernizované či původní trati," vypočítává Parma.
Staré a plánované nové olomoucké hlavní nádraží. Změnit se mají nástupiště i koleje. Vlevo pohled z budovy regionálního centra, vpravo ze severovýchodu od čtvrti Bělidla.
Složka s plány, které mají olomouckou železnici za částku v řádech několika miliard korun posunout na úroveň mezinárodních standardů, však prozatím bez užitku leží v Parmově kanceláři. O jejich dalším osudu rozhodne v létě vláda.
Nádraží se musí probojovat do Bártovy dopravní superstragie
"Na jejím jednání by se tehdy měla objevit superstrategie ministerstva dopravy, která vznikla kvůli snaze ušetřit. Pokud se do ní dostane i rekonstrukce olomouckého koridoru, bude tam i datum, kdy se na něm začne pracovat," vysvětluje za olomouckou pobočku Správy železniční dopravní cesty Jiří Mlynář.
"Do schválení superstrategie je všechno nejisté a jakékoli odhady ohledně začátku stavby by byly naprosto zbytečné. Původně to mělo být letos, končit jsme měli zhruba v roce 2014. To nyní samozřejmě padá," doplňuje Mlynář.
Léto jako termín, kdy se o modernizaci olomoucké železnice rozhodne, potvrdil i mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský.
"V lednu jsme zveřejnili předběžný seznam staveb, které bychom v celé republice upřednostňovali. Nyní nám k němu z jednotlivých krajů chodí připomínky a vyjádření, kde jednotlivé úřady seženou na jimi preferované projekty finance. Na základě toho soupis aktualizujeme a necháme v létě posoudit vládou."
Ta pak rozhodne také o tom, kdy a jestli vůbec se olomoucká nástupiště a podchod přiblíží těm na nádražích v západní Evropě. Doplnila by tak halu, která v letošním roce dostane jednotný styl, nové pokladny, vstupní dveře nebo dlažbu.
Pokud vláda rekonstrukci schválí, změní se mimo jiné i informační a orientační systém pro cestující. "Nově by zahrnoval víceřádkové digitální tabule a také více ukazatelů pro snazší orientaci. Vše podle pravidel platných pro celou Evropu. Ať v budoucnu vystoupíte na kterémkoli jejím nástupišti, budou tam stejné informační tabule jako v Olomouci," popisuje Parma.
Součástí přestavby je i obnova mostů a změna kolejí
Lépe by se pak mělo cestovat také nevidomým a slabozrakým, kterým při orientaci na nádraží pomohou například takzvané majáčky s nahranými pokyny. Lidem na vozíku zase usnadní život zrekonstruované výtahy na nástupiště.
Co se na nádraží plánuje- stavba nového nástupiště, opraví se také ta současná Rozsáhlou videoprezentaci o celé přestavbě můžete shlédnout zde. zdroj: Moravia Consult Olomouc |
Těch by po odchodu dělníků mělo být v Olomouci o jedno více. "V novém podchodu do Hodolan se s ním už počítá, je tam pro něj zaslepený výstup," přibližuje Parma.
Na modernizovaném nádraží už by navíc lidé neměli mezi nástupišti tolik přebíhat. "Díky takzvanému přesmýknutí kolejí u nich změníme příjezdy vlaků. Z jednoho nástupiště tak budou odjíždět pouze v jednom směru," nastínil Parma
"Přijedete na něj místním osobním vlakem a hned přestoupíte na spoj vyšší kategorie, který ve vašem směru jde dál do zbytku republiky," dodal.
Nový kabát pak při rekonstrukci laicky řečeno dostane také silniční nadjezd v městské části Černovír, podjezd v Pavlovičkách a také most přes řeku Bystřici.
"Černovírský most by se měl de facto stavět znovu. V Pavlovičkách pak chce Správa železniční dopravní cesty svůj most modernizovat po polovinách. Tamní silnice tak tehdy bude průjezdná jen pro autobusy," doplňuje za odbor dopravy na olomouckém magistrátu Vojtěch Holý.
"Na mostě přes Bystřici by se dále měla objevit nová kolej. Zavřená kvůli tomu bude ulice Milady Horákové. Tyto práce půjdou ovšem postupně, řidiči vždycky někde projedou."