Na několika regionálních tratích vedoucích do Pardubického kraje definitivně přestanou jezdit osobní vlaky. Kraje je nahradí autobusy, vyjde je to totiž levněji. (Ilustrační snímek)

Na několika regionálních tratích vedoucích do Pardubického kraje definitivně přestanou jezdit osobní vlaky. Kraje je nahradí autobusy, vyjde je to totiž levněji. (Ilustrační snímek) | foto: Radek Cihla, MAFRA

Olomoucký kraj nebude dotovat vlaky k sousedům, nahradí je autobusy

  • 4
Některé regionální tratě, které vedou z Olomouckého kraje přes sousední Pardubický, definitivně skončí. Vedení středomoravského hejtmanství sice původně chtělo vlakovou dopravu udržet a platit i podíl z cesty na území sousedního kraje, ale nakonec s ohledem na nákladnost takového provozu zvolilo autobusy.

Osobní vlaky přestanou od 11. prosince jezdit na regionálních vlakových tratích z Dzbel do Chornic a na Šumpersku z Hanušovic směrem na Dolní Lipku a ze Štítů do Moravského Karlova. Sousední Pardubický kraj, jehož územím dané trati také procházejí, už totiž na nich nechce dopravu dál dotovat.

Obě hejtmanství však musí doladit návaznost jednotlivých spojů na "své" straně krajské hranice tak, aby cestující někde zbytečně nepostávali a nečekali.

"Pardubický kraj začal provádět takzvanou optimalizaci. Z ekonomických důvodů někde nahradí drážní dopravu autobusy," potvrdil náměstek olomouckého hejtmana Alois Mačák.

Olomoucký kraj přesto chtěl vlaky zachovat. Počítala s tím jedna ze tří možných variant. "V dnešní ekonomické situaci jsme se nakonec rozhodli nahradit železniční dopravu na těchto tratích v plném rozsahu autobusy," popsal Mačák.

Kdyby olomoučtí platili celý provoz i za hranicí kraje, přišlo by je to zhruba na dvacet milionů. Za autobusové linky nahrazující stávající vlakové zaplatí tři až čtyři miliony korun.

Část lidí jezdí autobusem už dnes, vlaky se jim nepřizpůsobily

Zástupci obou krajů teď musí vyřešit provázanost nových autobusových spojů. "Neznamená to, že když někdo bude chtít jet ze Štítů do Moravského Karlova, nedostane se tam. Musíme jen při dalších jednáních s Pardubickým krajem doladit návaznost tak, aby lidé změnu co nejméně pocítili," nastínil Mačák.

Novinka by některým lidem mohla přinést i prospěch. "Navržená autobusová linka by mohla jet dál, do Lanškrouna, což bude pro lidi výhodnější," podotkl místostarosta Štítů Petr Haltmar.

Do jedné ze štítských firem jezdí hodně zaměstnanců ze sousedního regionu. Ti se ale na vlak nespoléhají ani dnes. "České dráhy nebyly schopné uzpůsobit jízdní řád pracovní době těchto zaměstnanců," popsal místostarosta. Už před lety je proto začaly dopravovat do Štítů autobusy.

Jedinou komplikaci v připravované změně Haltmar vidí v dopravě do místní části Heroltice. Autobus tam jezdí během školního roku ráno a v poledne. "Zbytek zajišťoval vlak. Když jej zruší, o prázdninách by tam nejezdilo nic. Budeme situaci muset s krajem vyřešit," dodal Haltmar.

V Pardubickém kraji denně cestuje regionálními vlaky třiadvacet tisíc lidí. "Ty udělají dvaačtyřicet tisíc jízd. Že neobjednáme některé vlakové spoje se dotkne 553 lidí. A vše bude kompenzováno autobusovou dopravou," poznamenal náměstek pardubického hejtmana Jan Tichý.