Od soboty se kvůli velké rekonstrukci opět uzavře šumperská strana silnice přes Červenohorské sedlo. Po objížďkách budou muset řidiči jezdit až do podzimu.

Od soboty se kvůli velké rekonstrukci opět uzavře šumperská strana silnice přes Červenohorské sedlo. Po objížďkách budou muset řidiči jezdit až do podzimu. | foto: Jiří Berger, MF DNES

Silničáři znovu zavřou silnici přes Červenohorské sedlo. Snad naposledy

  • 5
Po několika měsících oddychu čeká řidiče jezdící přes Červenohorské sedlo opět návrat na objízdné trasy. Od soboty až do podzimu bude totiž silnice ze šumperské strany uzavřena. Čeká ji velká oprava spojená místy i s rozšířením.

„Loni dodavatelské firmy dokončily rekonstrukci zhruba tří kilometrů z osmi, takže zbývá ještě pět,“ uvedl ředitel olomoucké pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martin Smolka. Firmy nicméně podle něj loni na podzim ukončily etapu podle harmonogramu bez skluzu ve stavebních pracích.

Letos bude úsek Kouty nad Desnou - Červenohorské sedlo uzavřený až do poloviny listopadu.

„Podle smlouvy s dodavatelem bude potom silnice po zimní přestávce uzavřena ještě od 16. dubna do 23. května 2017,“ sdělil Smolka. Ředitel olomouckého ŘSD ale věří, že dodavatelé budou s prací hotoví už letos v říjnu.

Mapa jižní části silnice přes Červenohorské sedlo, jejíž špatný stav si vyžádal rozsáhlou rekonstrukci včetně rozšíření některých zatáček a dobudování úseků pro předjíždění.

„Bylo by to dobré jak pro ně, protože by nemuseli znovu nahoru přesouvat těžkou techniku, tak pro nás, protože bychom mohli spustit provoz na opraveném úseku dříve. Šance na dokončení v letošním roce je, ale nechci předbíhat,“ doplnil Smolka.

Dodavatelé mají na celou stavbu ve smlouvě sedmnáct měsíců, z toho tři měsíce zabralo kácení stromů podél cesty, s nímž začali už na podzim 2014. Vše ale protahují nutné zimní přestávky, kdy se v horách pracovat nedá.

Pro auta do 3,9 metru výšky vede objížďka přes Bratrušov, Kopřivnou, Hanušovice, Jindřichov, Brannou, Ostružnou, Ramzovou a Lipovou-lázně. Vyšší vozy, především kamiony, pak pojedou ve směru od Jeseníku z Bělé pod Pradědem přes Vidly, Vrbno pod Pradědem, Bruntál, Rýmařov, Sobotín, Petrov do Rapotína, kde se napojí na silnici I/44 na Šumperk.

Silnice se musí opravit, lidé jsou s obtížemi smíření

Místní podnikatelé vítají, že rekonstrukce zchátralé horské silnice vstupuje do závěrečné fáze.

„Zimní provoz to naštěstí nijak neomezuje, protože se může po silnici jezdit, ale v letní sezoně je ten výpadek jak pro ubytovatele, tak restauratéry velmi citelný, neboť je potřeba stavbu ze šumperské strany objíždět přes Ramzovské sedlo a hodně lidí si cestu sem z vnitrozemí rozmyslí,“ řekl například majitel areálu na Červenohorském sedle Martin Dubský.

Celkově však lidé berou několikaleté komplikace způsobené náročnou opravou spíš pozitivně.

„Silnici bylo potřeba opravit, protože byla ve velmi špatném stavu. Pokud se podaří rekonstrukci dokončit ještě letos, bude to jenom dobře,“ zmínil Patrik Zavřel z Jeseníku.

Stavbu protahují zimní přestávky kvůli turistům

Silnice první třídy přes Červenohorské sedlo je jednou ze dvou spojnic vnitrozemí Olomouckého kraje s Jeseníky, severní částí kraje i Polskem. Pro těžkou kamionovou dopravu je dokonce jedinou spojnicí, protože přes Ramzovské sedlo těžká doprava nesmí.

Trasa je rovněž jedinou přístupovou silnicí do jednoho z největších turistických středisek v Jeseníkách. Právě proto byla rekonstrukce rozdělená na dvě etapy.

Před několika lety se dočkala rekonstrukce část z jesenické strany od Bělé pod Pradědem a nyní se staví na šumperské polovině.

Vždy přes zimu, od poloviny listopadu do poloviny dubna následujícího roku, musí silničáři nuceně stát. I proto, aby se nahoru dostali turisté bez omezení. Zimní sezona je totiž pořád pro tamní areál z pohledu tržeb rozhodující.

„Neumím si představit, že by byla silnice z vnitrozemí uzavřená i přes zimu a lidé se k nám nedostali nejkratší možnou cestou. To by pro nás bylo zničující,“ poznamenal Dubský.

Letos bude spolu s dokončovanou silnicí postavena také lávka na Červenohorském sedle, která překlene rušnou silnici protínající lyžařský areál a umožní v zimních měsících bezpečný přesun lyžařů i rolb na úpravu sjezdovek a v neposlední řadě i techniky horské služby.