Zkouška nervů čekala především ty řidiče, kteří sjeli z obchvatu u obchodního centra Olympia a poté chtěli skrz městskou část Holice zamířit do města.
První dlouhá kolona se totiž táhla ulicí Hamerskou až ke kruhovému objezdu, a vzápětí je čekalo ještě delší čekání, neboť další kolona začínala zde a táhla se celou ulicí Lipenskou.
"Popojížděl jsem v koloně od kruhového objezdu u Bystrovan až do Olomouce a strávil jsem tam skoro hodinu," postěžoval si jeden z nespokojených řidičů Rudolf Sedlák.
Oprava klíčové křižovatkyOMEZENÍ DOPRAVY: HARMONOGRAM PRACÍ: |
To vše kvůli opravě klíčové křižovatky ulic Tovární, Rolsberská, Lipenská a Hodolanská, která je rušnou dopravní tepnou. Stavební práce přitom potrvají tento a celý příští týden a podobné situace se tak především v ranní a odpolední dopravní špičce zřejmě budou opakovat.
Autobusy MHD nabíraly až půlhodinová zpoždění
Kromě lidí cestujících auty ale čekala zkouška trpělivosti i na cestující autobusů městské hromadné dopravy, které nabíraly výrazná zpoždění.
"V ranní špičce se zpoždění všech linek, jejichž trasa vede přes místo oprav, pohybovalo v průměru kolem dvaceti minut, vůbec největší ale bylo 36 minut. Ještě v půl jedenácté to pak bylo v průměru patnáct minut. Po poledni se situace stabilizovala a zpoždění se pohybují do tří minut. Nyní očekáváme, co přinese odpolední dopravní špička," shrnula mluvčí olomouckého dopravního podniku Magdaléna Kopřivová.
Autobusy MHD přitom mají na rozdíl od ostatních výhodu, že část trasy vedoucí po mostu přes železniční trať mohou projet po tramvajové trati.
Informace o téměř půlhodinovém zpoždění zaskočila na jedné ze zastávek u centra města například i seniorku, která se představila jako Jana z Olomouce. Čekání na autobus jí stejně jako dalším zhruba patnácti lidem znepříjemňovaly prudké poryvy studeného větru a občasné kapky deště.
"Samozřejmě jsem s tím vůbec nepočítala. Až teď jsem si všimla, že se něco takového děje," podotkla a kývla hlavou na obrazovku inteligentní zastávky, kde se časy odjezdů autobusů posunuly o pětadvacet minut.
Mělo se začít o víkendu a pracovat třeba i v noci, míní řidiči
V souvislosti se stavebními pracemi zazněla od některých hlavně místních řidičů kritika mířící na jejich organizaci.
"O opravě jsem věděl dopředu a proto mne zarazilo, že když jsem tudy jel o víkendu, tak se na křižovatce absolutně nic nedělo. Je neuvěřitelné, že si někdo, kdo je za práci zodpovědný, dovolí promarnit dva dny, ve kterých by to nezpůsobilo skoro žádné komplikace, a místo toho zahájí takovou akci v pondělí ráno. Výsledkem je tenhle masakr," řekl Rudolf Sedlák.
"My si na vyspělou zemi opravdu jen hrajeme, v Německu nebo Rakousku by se na takovém místě pracovalo s maximálním nasazením přes víkendy nebo i v noci, jen aby to lidem zkomplikovalo život co nejméně. Navíc by to po firmě přímo vyžadoval už zadavatel v podmínkách zakázky, ale tady je to očividně každému fuk," rozčiloval se také další z řidičů Tomáš Dlouhý z Olomouce.
ŘSD: Udělat se to musí, pracovat přes noc ale nejde
Podle náměstka olomouckého primátora Ivo Vlacha, který má oblast dopravy na starosti, je stanovení termínu uzavírky a postupu prací záležitostí Ředitelství silnic a dálnic.
"Postup jejich prací můžeme do detailů ovlivnit jen těžko. Pokud ale vím, uzavírka je zde naplánovaná i přes následující víkend, takže i o volných dnech se bude pracovat. Počítáme s tím, že budou využity," uvedl Vlach.
"Přesná délka a harmonogram prací je na zhotoviteli, od nás na to mají určený termín. A pokud vím, o víkendu se tam minimálně už připravovalo značení. Ovšem třeba dělat to přes noc je ve městě nereálné, není možné pokládat asfalt nebo frézovat v noci, to by v zastavěném území kvůli hluku neprošlo, nejde o dálnici uprostřed polí," nastínil ředitel olomoucké pobočky ŘSD Martin Smolka.
"Situace bývá vždy nejhorší první den, pak si řada lidí najde způsob, jak se tomu kritickému bodu vyhnout. Opravit se to místo prostě musí. Organizaci uzavírek si ale řeší přímo stavební firma s krajským úřadem, protože je to jejich povinnost," dodal.